יום שלישי, 14 ביוני 2016

לנדשטיינר דודל של גוגל - עבודת חיים מצילת חיים וגם שאלת אבהות




זהו הדודל של גוגל היום - 148 שנה להולדתו של קרל לנדשטיינר.


1868-1943

רופא וביוכימאי אוסטרי שנולד כיהודי שהמיר דתו לנצרות. ב-1930 זכה בפרס נובל לרפואה על תרומתו בפיתוח השיטה המודרנית לסיווג סוגי הדם A, B,O ו- AB. כל מי שמקבל כיום תרומת דם צריך להודות לו. לפני כן, אי- התאמה בסוג הדם גרמה למוות. 

שבע שנים מאוחר יותר גילה את גורם ה- Rh. לפני כן אי התאמה בגורם ה-Rh בין העובר לאם הסתיימה במות האם. בעקבות תגלית גורם ה-Rh, במקרה של חוסר התאמה האם מקבלת כיום טיפול מתאים לפני הלידה.

רבים אינם יודעים שחוסר התאמה בגורם ה-Rh הוא גם אחת מסיבות לאי השלמת הריונות והפלות מוקדמות. 

כדי למנוע הפלה בנשים הסובלות מהפלות חוזרות, יש לזהות חוסר התאמה בשלב עוברי מוקדם, כדי למנוע קליטת עוברים לא מתאימים ברחם. לשם כך, נוקטים בשיטת ה- IVF  (ההפריה המלאכותית) שעוברות גם נשים עם בעיות הפריה. בנשים בעלות Rh שלילי ושלאב  Rh חיובי, יתקבל הריון תקין רק אם העובר ירש מהאב את עותק הגן ל- Rh שלילי ולא את העותק הגן הדומיננטי שקובע Rh חיובי באב ובעובר. 

לשם כך מבצעים הפרית מבחנה  של זרע האב למספר ביציות שמוצאות מהאם.  לאחר ההפריה מגדלים את העוברים המופרים באינקובטור עד לשלב של עוברים בני 8 תאים. בשיטת מיקרו ניתן להפריד תחת המיקרוסקופ תא אחד מכל עובר כזה ולערוך בו אנליזה גנטית בשיטות מתקדמות הקיימות כיום. רק  2-3 עוברים שנושאים שני עותקי Rh שלילי יוחזרו לרחם האם, כדי שלפחות אחד יקלט ויתפתח הריון תקין.

אבל לפעמים לידע יש גם חסרונות. אי התאמת סוגי הדם בין ילד/ילדה להורים, מסגירה אבהות. כלומר שהאב איננו האב הביולוגי.

למעשה, רק בורות של מרבית הציבור בביולוגיה מונעת גילוי האמת. אך, היום בעידן האינטרנט ניתן לגלות הרבה 'סודות' על ידי כל אחד.

אביא למשל דוגמה פשוטה לגבי סוג הדם, שהוא מידע הידוע או קל לקבל מידע עליו. כידוע, קיימים ארבעה סוגי דם נפוצים: סוג A, סוג B, סוג O וסוג AB. כל אחד יורש גן אחד לסוג דם מכל אחד משני הוריו. הגן לסוג דם A או B דומיננטים על סוג דם O.

לא אלאה אתכם בגנטיקה של סוגי הדם, ולמעשה כל מי שמתעניין יכול ללמוד על כך מויקיפדיה. אבל לעניינינו - מי שיש לו סוג דם AB חייב שלאחד מהוריו הביולוגים יהיה סוג דם A ולשני סוג דם B. לכן, מי שיש לו סוג דם AB ולאמא סוג דם A, האב הביולוגי חייב להיות בעל סוג דם B, או להיפך.

אבל, מי שיש לו סוג דם AB ולאמא יש סוג דם A או B ולאבא סוג דם O (שהוא מאוד נפוץ) - סימן שאביו אינו אביו הביולוגי. גם אם ההורים שניהם בעלי אותו סוג דם (A או B), הבן או הבת שלהם לא יכולים להיות בעלי סוג דם AB. אני מקווה שגילוי העובדה הזו, שכל אחד יכול בעצם לדעת או לגלות - לא יפרק כאן משפחות של קוראים בבלוג. אבל הרי בבלוג הזה אנחנו לא מתעלמים מהאמת.

וודאי תשאלו כיצד הורה ממוצע יכול לדעת את סוג הדם של ילדיו? ובכן, כל ילוד דמו נבדק ובין השאר גם לסוג דם. כל הבדיקות והתיקים הרפואיים נמצאים במאגרים דיגיטלים. ההורים המנויים על שירות כניסה למאגרים האלה דרך קופות החולים, יכולים לקבל את כל הנתונים הרפואיים של ילדיהם עד גיל 16, בתור אפוטרופוסים שלהם מבחינה חוקית.


ועכשיו רק נותר לחבר אחד ועוד אחד ...
ומי שלא עושה את זה, עשוי לגלות חוסר אבהות בהפתעה ובדרך הקשה, כאשר למשל יועץ גנטי שולח מכתב לרופא המשפחה  עם הקוד NP. ומהו הקוד הזה? אני לא סובל שמסתירים אמת בקודים ולכן אגלה לכם:

NP = NON PATERNITY

כלומר, האבא איננו האב הביולוגי.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן