יום שלישי, 13 בדצמבר 2016

המין האנושי,- האם אנחנו בדרך למין חדש?


יש הסוברים כי האבולוציה של האדם הסתיימה. אולם רבים הסימנים לכך שהאדם משתנה ועובר אבולוציה מואצת. האם אנו בדרך להתפצלות לעבר מין אדם חדש? האם המין החדש יוכל לחיות לצידנו במקביל? בפוסט זה נלמד על ההיסטוריה של האבולוציה של האדם. נדון האם המין האנושי כיום ישרוד לצד הופעת מין אדם חדש ובמנגנונים הפועלים ליצירת מינים חדשים.


וביום השישי ברא האלוהים את האדם:

וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ, זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם (בראשית א' 27).
וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה. (בראשית ב' 7).

בשני הפסוקים האלה אין מידע איזה אדם ברא אלוהים. האם הוא ההומו ספיינס ספיינס (כלומר אנחנו) או מיני האדם שקדמו לנו והוכחדו, ושחלקם חיו במקביל אלינו, עד זמן לא רב יחסית (במושגים של 10-25 אלף שנים לאחור). ההומו ספיינס לא נברא מהאדמה, אלא הוא מהווה חוליה בראש עץ התפתחות של מיני אדם אחרים, שקדמו לו או חיו במקביל אליו, עד שנכחדו. עץ התפתחות זה של מיני האדם, מתואר בתרשים הבא:


מקור התרשים- ויקיפדיה. התרשים מתאר לוח זמנים של שושלת האדם על פי מיני הומינידים מאובנים (פסים כהים). המינים מסודרים אנכית על פי דמיון כללי ביניהם, אך קשה לקבוע במדויק איזה מין התפצל מאיזה מין אחר. מינים שמהם נמצאו מאובנים רבים יותר מסומנים בפסים יותר רחבים אנכית. העץ הפילוגנטי (ירוק) משחזר את יחסי הקרבה ותאריכי הפיצול על פי רצפי הדנ"א של אדם מודרני, שימפנזה מצוי, שימפנזה ננסי, גורילה ואדם נאנדרטלי (מיצוי DNA מעצמות מאובנות). מוצאו של פלורסיינסיס (ימין למעלה) עשוי להיות מהאדם המודרני, מארקטוס, או ממיני אדם קדומים אף יותר כמו גאורגיקוס והביליס.

מהתמונה הנ"ל שהורכבה על סמך ממצאים ארכאולוגים וביולוגיים-גנטיים, ההומו ספיינס ספיינס, כלומר אנחנו, ניצבים כרגע יחידים בראש הסולם ההתפתחותי של האדם. אני מציין את המילה כרגע, משום שאין שום ביטחון שאנחנו מין האדם האולטימטיבי, ושאחר ממנו לא ייווצר בעתיד. לפי עקרונות מנגנון האבולוציה ולפי סימנים שאותם אתאר בהמשך - האבולוציה של האדם לא הסתיימה, ולמעשה יש עדויות לכך שאנחנו בדרך להתפתחות מין או מיני אדם חדשים. 
בתחילה המינים האלה יחיו איתנו במקביל, אם לא יהיה למישהו מהם יתרון אבולוציוני. אולם אם וכאשר יהיה לאחד המינים יתרון אבולוציוני, סופו שישתלט והאחרים מספרם יתמעט ובמצבים קיצוניים (שינויי אקלים, מלחמות וכדומה) אפילו יכחדו. כך היה עד שהמין שלנו הופיע. מדוע לא יתכן שיופיע מין חדש?

תשאלו ובצדק, האם תיתכן הופעת מין אדם חדש יש מאין? המאמינים בבריאת האדם יש מאין, כפי שמתואר בסיפור הבריאה המקראי, בוודאי לא יקבלו את האפשרות של הופעת מין אדם חדש. אליהם, קרוב לוודאי יהיו דברי כאן "כדבר אל האבנים והעצים".

"כדבֵּר אל העצים והאבנים"


גם לרבים מאלה שאינם מאמינים - קשה לקבל הופעת מיני אדם חדשים יש מאין. אך, בעצם כפי שתקראו בהמשך, הופעת מיני אדם חדשים היא יש מיש. אביא כאן עובדות שישנו את דעתכם, ובתנאי שתשמרו על ראש 'פתוח' ולא 'תלחמו' מלחמת חרמה בקבלת עובדות שאינן מתאימות לתפישת עולמכם, אמונותיכם, המיתוסים המושרשים, ותשתחררו משטיפות מוח שהקנו לכם בחינוככם.

אני כבר רואה אחדים מכם העוברים לעמדת הגנה ואחרים שעוברים לעמדת התקפה. הדבר מובן. קשה לאדם באשר הוא לשנות תפיסה שנטעו בו השכם והערב מאז הולדתו. גם האגו, שהוא אחד מהתכונות הדומיננטיות של האדם, אינו 'מרשה' לאדם בדרך כלל להתייחס לעובדות (מוצקות ככל שיהיו) ולהודות בטעויותיו. 


במילים אחרות, האגו הוא האויב הגדול ביותר של האדם ואשר מונע ממנו להיפטר מדעותיו הקדומות. האגו לא מסכים לכך שמביאים לו עובדות הסותרות את מה שחינכו אותו הוריו, מוריו וסביבתו. לכן האגו פועל על האדם בדרכים ערמומיות של הכחשה, חיים בשקר, היתלות בדברים בלתי רציונליים, המצוצים מהאצבע ואפילו האמונה הטיפשית שלא יתכן שטעינו עד כה. האגו גם המציא את הביטוי "מיליארד סינים לא טועים". אך המדע הראה שמיליארדים טעו בתפיסותיהם במהלך כל ההיסטוריה. 
היי, זוכרים שמיליארדים חשבו שכדור הארץ שטוח? ושהכנסייה הכחישה ונלחמה על האמונה שהשמש סובבת את כדור הארץ ולא להפך? "הרי לא יתכן שכדור הארץ אינו מרכז היקום". כיום ברור שזו אחת ההנחה הטיפשיות ביותר מאלה שנהגו על ידי בני אנוש. מסתבר שהאגו ממשיך להתקשות בקבלת עובדות חדשות כהווייתן, ולא לומד מההיסטוריה.

נחזור לסימנים שהזכרתי, שיכולים לשנות את דעתכם - לכך שהאדם כבר משתנה, כאן ועכשיו. ואם האדם כבר משתנה, מדוע לא תאמינו שגם דעתכם עשויה להשתנות? אני כבר רואה אחדים מכם מרימים גבה ואומרים "חאליק עם הפילוסופיה שלו - לא מתאים לי!" לאלה אומר כדברי מאקס פלאנק : "אמת מדעית חדשה אינה מנצחת משום שמשכנעים את מתנגדיה לראות את האור, אלא משום שהם מתים ובמקומם קם דור חדש המבין אותה". אז מי שרוצה יכול להישאר בדעותיו עד ליום מותו, כי אחריו יתכן ויקום דור חדש שיבין את העובדות והתמורות. לא לחינם משה סובב את בני ישראל ארבעים שנה במדבר - בכדי שיקום דור חדש עם תפיסה חדשה של חירות.



***

כעת אביא בפניכם מספר עובדות המעידות על תהליכי שינוי של מינים ככלל, והאדם בפרט - תהליכים שמובילים להופעת מינים חדשים. אפשר לכתוב על כך ספר, אך מקוצר היריעה לא אתגרה בסבלנות הקוראים ואסתפק בדברים אחדים.


מיני חיות משתנים כל הזמן וגם באחרונה נוצרו מינים חדשים 


למרות שמינים חדשים נוצרו ונוצרים כל העת, (לאחרונה פורסם על התפצלות של מין ציפורים למין חדש) הבריאתנים מתכחשים לכך ונלחמים מלחמת חרמה כנגד המדע. למעשה הם מתעלמים מהעובדות המדעיות ולמעשה מכחישים את קיומן. יסלחו לי הבריאתנים, אך הדבר הזה מזכיר לי עמים ואנשים המכחישים קיומן של עובדות היסטוריות. התורכים מכחישים את שואת הארמנים. אחרים מכחישים את השואה שעבר העם היהודי. כמוהם יש המכחישים עובדות מדעיות, כי הן אינן עולות בקנה אחד עם אמונותיהם.

השינויים האבולוציוניים ליצירת מין חדש הם הדרגתיים


בחפירות ארכאולוגיות התגלו שלדים של מין אדם נוסף שחי במקביל אלינו. השלדים של מין אדם זה נמצאו במערות באזור סומטרה ויאבה. אדם הזה, שגובהו הממוצע היה כמחצית מגובהנו – אדם המכונה ע"י האנתרופולוגים 'ההוביט' ושם המין המדעי שלו הוא הומו פלורסיינסיס. האדם הזה השאיר במערות עקבות ארכאולוגיות של כלי אבן, המתאימים לגודל כף היד הקטנה שלו ולמרות שהיה בעל מוח קטן משלנו, הוא היה כנראה בעל אינטליגנציה גבוהה יותר מהצפוי מגודל מוחו הקטן. אך למעשה אין להסיק מסקנות מגודל המוח בלבד, אלא מגודל המוח ביחס לגודל הגוף. כאמור מין זה של אדם חי במקביל אלינו והוא נכחד לפני כ- 10,000 שנה בלבד.

גם מיני האדם, אדם היידלברג ואדם ניאנדרטלי (שהאחרון נכחד לפני כ-24,000 שנה לערך) חיו לצד מין האדם שלנו. יש סברות רבות מדוע מיני האדם האלה נכחדו. אחת הסברות היא שמיני האדם האלה נכחדו בגלל שינויים אקלימיים. למשל האדם הניאנדרטלי היה מותאם לחיים בתקופת הקרח האחרונה. כשהפשירו הקרחונים וכדור הארץ התחמם, אנחנו היינו מותאמים יותר לתנאי הסביבה החדשים ויכולנו להתחרות טוב יותר מהאדם הניאנדרטלי על מקורות מזון. 


סברה אחרת היא שאנחנו, ההומו ספיינס ספיינס, השמדנו אותם. יש סיכוי סביר שאכן כך קרה. האם כיום אין אנו שואפים להשמיד תרבויות אחרות של בני מיננו אנו? לכן, אם וכאשר יקום מין אדם חדש בעתיד, יתכן והוא ישמיד אותנו? חומר למחשבה!

רבים חושבים שאם ייוצר מין אדם חדש, זה יהיה בגלל אירוע של יצירת מוטציה משמעותית בפרטים מסוימים שלנו, שבעקבותיו יקום מין אדם חדש. אולם לא כך הדבר. התפצלות מין (חיה או אדם) לשני מינים שונים הוא תהליך ממושך הנמשך דורות. למעשה השינויים הם הדרגתיים. בתחילה נוצרים שינויים קטנים, עקב מוטציות, באוכלוסיית בני האדם. השינויים האלה אינם משמעותיים בתחילה ואינם משפיעים על היכולת להזדווג. לכן, גם פרטים שונים מעט מוגדרים עדיין כאותו מין.

לשיעור הסטטיסטי של יצירת מוטציות, שאינן קטלניות, יש קצב משלו לאורך ציר הזמן. מאוחר יותר, כאשר מתרבות מספר המוטציות בין פרטים שונים, ניתן כבר לראות שינויים חיצוניים ופנימיים רבים יותר, אך יכולת הזדווגות ביניהם עדיין קיימת והם יכולים להעמיד צאצאים פוריים. כפי שהכלב והזאב יכולים להעמיד צאצאים פוריים. לכן, הכלב והזאב מוגדרים עדיין כאותו מין. אך כיוון שהם כבר שונים למדי, הכלב והזאב מוגדרים כבר כתתי-מינים שונים.

השינויים האלה המובילים להתפצלות לתתי-מינים שונים הוא הדרגתי. למרות יכולת ההזדווגות, עשויה להיות ירידה ברצון ובחשק (משיכה מינית) של תת- המינים להזדווג ביניהם בשל שוני בהרגלים או בשל שוני תרבותי באדם. עם הזמן חלים בתתי-המינים שינויים נוספים ובעקבות כך נוצר קושי הולך וגובר גם להעמיד צאצאים פוריים. כך למשל המצב בין כלבים או זאבים לבין תנים.

שינויים נוספים גורמים לכך שהזדווגות תוביל ליצירת צאצאים שהם כבר לגמרי אינם פוריים. כך למשל המצב בין סוס לחמור. הם יכולים להזדווג והצאצא הוא הפרד. אך הפרד אינו פורה. הפרד אינו יכול להעמיד צאצאים. לכן, הסוס והחמור הם כבר מינים נפרדים. 

גם השועל השייך למשפחת הזאבים והכלבים כבר אינו יכול להביא ליצירת צאצאים פוריים, ולכן השועל והזאב הם מינים נפרדים.

כעת נחזור לאדם, לבני מיננו. כבר כיום קיימת שונות בין בני אדם שונים. את זאת ניתן לראות מהתבוננות באנשים סביבנו - יש שוני, לפעמים די ניכר, בתכונות של בני אדם שונים. השינויים האלה בהחלט עשויים להוביל בעתיד ליצירת תתי-מיני ומיני אדם חדשים. כיוון שהשינויים האלה הדרגתיים, לא ניתן להגדיר נקודת זמן מסוימת שבה חלה ההתפצלות למינים שונים נפרדים.

תופעת ההתפצלות ההדרגתית לתתי-מיני ולמיני אדם שונים בעבר שלנו מודגמת במדידות של גודל המוח שנעשו בשלדים שנתגלו בחפירות ארכאולוגיות. גודל המוח משמש כסמן להתקדמות יכולת החשיבה והאינטליגנציה. ממוצע גודל המוח שלנו, של בני ההומו ספיינס ספיינס כיום הוא 1,350 סנטימטר מעוקב. זהו הממוצע. כלומר, יש בני אדם שמוחם קטן יותר, וכאלה שהוא גדול יותר.

בהקשר לכך, מאד מעניינת העובדה שהממוצע של גודל המוח של מיני האדם שקדמו לנו היה קטן משלנו. אבל זה רק הממוצעים. כי לחלק מבני האדם במינים שקדמו לנו היה גודל מוח שנמצא באותו טווח גדלים של המין שלנו. את זה ניתן לראות בתרשים הבא:



מקור-ויקיפדיה. גרף של הגידול בנפח המוח של הומינידים במשך ארבעת מיליוני השנים האחרונות.

אם כך, טווח גודל המוח של חלק ממיני האדם הקדמונים שנכחדו נופל בטווח התחתון של גודל המוח שלנו. כיוון שהמדד של גודל המוח יחסית לגודל הגוף, נחשב למדד של מידת האינטליגנציה, בהחלט יתכן שה'חכמים' במיני האדם שקדמו לנו, לא נפלו בחכמתם מהפחות חכמים שבינינו. אלא מה? בינם לבינינו חלו שינויים נוספים שהיקשו או מנעו את הזיווג, בתקופה שחיו איתנו במקביל. 

ייתכן וחלק מהמינים הקדומים אפילו הזדווגו איתנו במקרים מסוימים. אם כך הם לא היו מינים נפרדים, אלא תתי-מינים שלנו. ליכולת הזיווג והעמדת צאצאים פוריים בין האדם הניאנדרטלי לבני מיננו, יש עדויות מדעיות מוצקות (גם ב'טביעות אצבע' הנמצאות בדנ"א שלנו). על כך כבר כתבתי בפרק הקודם בסדרה (פרק ג'),

כיצד פועלת האבולוציה ליצירת מינים חדשים?


בחומר הגנטי שלנו יש 'שלדים' – של גנים ש'מתו' לפני עידנים. אלה מכונים 'גנים מדומים'. כלומר, הגנים המדומים הם שרידים של גנים אמיתיים ש'התקלקלו' וכבר אין להם תפקיד נראה לעין. הם כבר לא יכולים ליצור תוצר ביולוגי (למשל חלבון), כי בהם אזורים פעילים חיוניים בגן שותקו על ידי מוטציות, כך שהתאים אינם מסוגלים לתרגם גן כזה לתוצר מולקולרי מועיל.

אבל הגנים המדומים שופכים אור על תהליך האבולוציה שעברו הגנים של ימינו. אפשר לדמות את הגנים המדומים לשרידים של תוכנת מחשב ישנה האחראית לתהליכים שנכחדו (אינם פעילים), אך הם מהווים תיעוד מרתק של ההיסטוריה: כיצד התפתחה וגדלה מערכת המחשב הכללית עם הזמן.

רק לאחרונה, לאחר סיום פרויקטים לקביעת רצף הגנום האנושי, התאפשר לגנטיקאים להתבונן על 'הנוף הגנטי' במבט-על ולהבין עד כמה נפוצים בו הגנים המדומים. הדנ"א של האדם מורכב מיותר משלושה מיליארד נוקליאוטידים, שהם אבני הבניין של מולקולות הדנ"א. אבל, רוב הדנ"א שלנו מורכב למעשה מחומר גנטי 'אפל' שעדיין רב הנסתר על הגלוי בתפקידו. 

בתוך מרחבי הדנ"א 'הצחיחים' האלו, פזורים מספר גדול של הגנים המדומים, כמו חלקי מכונות חלודות. בדנ"א של האדם יש כ-21,000 גנים וכבר זוהה מספר כמעט דומה של גנים מדומים. באחרונה מתגלים כל העת גנים מדומים נוספים וסביר להניח שמספר הגנים המדומים שיתגלה יעלה על מספר הגנים הפעילים. שכיחותם הגבוהה של הגנים המדומים מעוררת שאלות רבות ובכללן איך הם נוצרו? מדוע מספרם כה רב? ובעיקר נשאלת השאלה: אם הם באמת חסרי תועלת, מדוע נשמרו בדנ"א זמן רב כל כך?

התשובה לשאלה הראשונה כבר ידועה. בעבר הגנים המדומים היו כנראה גנים פעילים ש'גוועו', מפני שצברו במהלך הזמן מוטציות מזיקות אשר פגעו ביכולת פעילותם. חלק מהמוטציות האלה השביתו גנים שאינם נחוצים עוד לאדם – למשל הגנים שהיו אחראיים ליצירת זימים. האדם שחי ביבשה אינו זקוק יותר לזימים, הדרושים לנשימה במים על ידי דגים. 

אך מסתבר שחלק ניכר מהמוטציות חלו בחלק מגנים זהים שקיימים במספר עותקים בדנ"א. למשל, אם גן מסוים, שיש לו תפקיד מסוים, מצוי בדנ"א במספר עותקים, מוטציה בעותק אחד תשבית אותו, אך עדיין שאר העותקים יכולים לבצע את תפקידם.

מצד אחד, מכיוון שגנים מדומים התרבו בדרך זו בדנ"א במשך זמן רב, חלקם מהווים שרידים של גנים שנכחדו במהלך האבולוציה, ואין להם כיום גירסה פעילה. אחרים הם עותקים של גנים שהשתנו מאוד במשך השנים, כך שהגן המדומה מייצג גירסה מוקדמת וישנה יותר של הגן. לפיכך, הגנים המדומים משמשים למדענים כמאובנים מולקולריים. 'מאובנים' המספקים עדות אילמת למאורעות שהתרחשו בעבר האבולוציוני שלנו.

מצד שני, ברגע שהגנים המדומים הופכים לערמת גרוטאות של הדנ"א, הם משתחררים למעשה מכבלי הברירה הטבעית וחופשיים לצבור מיני מוטציות. ובכלל זה שינויים שיהיו קטלניים לגנים רגילים. 

אבל, מוטציות שחלות על גן מדומה בלתי פעיל, עשויות להפוך אותו לגן פעיל, שיקנה תכונה חדשה. 
כלומר, יתכן שהגנים המדומים הם מגרש המשחקים של האבולוציה, שהיא אקראית. אך אם הדבר מועיל - לאדם שירכוש אותה יהיה יתרון הישרדות גבוה משל האחרים. רכישה אקראית והדרגתית כזו של אוסף מוטציות כאלה בגנים מדומים, עשויה להוביל ליצירה של תת-מין או מין חדש – הן של הצומח, החיה והן של האדם. זהו תהליך שאינו קורה במהלך חיי דור ולמעשה נמשך זמן רב, במשך דורות רבים.

קיימים ממצאים מדעיים חדשים התומכים באפשרות של 'תחיית' גנים מדומים. כלומר, הפיכת הגן המדומה לגן חי המייצר חלבון תפקודי. השוואות ממוחשבות מדוקדקות של רצפי דנ"א הראו שגן אחד המייצר אנזים מסוים בפרה, היה גן מדומה במשך מרבית ההיסטוריה, ונראה שהוא הופעל מחדש רק לפני זמן לא רב במונחים אבולוציוניים.

בחומר האפל של הדנ"א מצויים גם רצפי ג'יבריש רבים הקוטעים את רצף הגנים - בדיוק כמו שהמידע במחשב אינו יושב ברצף פיזיקלי - תופעה המכונה בשפת המחשבים 'פרגמנטציה'. הרצפים חסרי המשמעות כביכול, הקוטעים את רצף הגן, מכונים אינטרונים. קיימת סברה שהאינטרונים הינם שרידים אבולוציוניים של קטעים שבעבר הרחוק אכן היו חלק מגן, אך התנוונו במרוצת הדורות. 

לעומת זאת, תיאוריות אחרות גורסות כי האינטרונים מהווים 'שומרי מקום' לגנים חדשים שייווצרו במהלך האבולוציה וישלבו אותם עם גנים שכבר קיימים. העובדה שחלק מהגנים האנושיים הם אכן שילוב של מספר גנים קיימים בודדים, מחזקת את טענה זו. 

למשל, רבות ממחלות הסרטן נגרמות משילוב של שני גנים נורמליים קיימים לגן חדש אחד שמקנה תכונה חדשה - תכונה סרטנית. באדם זה קורה בתא אחד שמתרבה לגידול. אבל אם 'איחוי' בין שני גנים המביא ליצירת גן שלישי חדש קורה בתא מין, הגן החדש יועבר לצאצאים.

מכיוון שהמחקר המדעי מצביע על כך שהחומר האפל של הדנ"א משמש כמגרש משחקים האקראי של האבולוציה – הרי זה משחק של ניסוי וטעייה – אז אולי בכל זאת "אלוהים מטיל קוביות"?


הטיבטים - הוכחה להתפתחות זן אדם חדש 

נשאלת השאלה – כמה מהר יכול המין האנושי להשתנות גנטית ולהסתגל לתנאים משתנים?

תשובה לשאלה הזו התקבלה לאחרונה ממחקר שנערך בסין על אוכלוסיה של טיבטים החיים בהרים הגבוהים. הטיבטים האלו היו צריכים להתמודד עם רמות החמצן הנמוכות השוררות בגובה ההרים שבהם חיו. ללא שינויים היכולת שלהם לשרוד הייתה נמוכה. לפיכך, מדור לדור, שרדו בעיקר אלו שרכשו תכונות שהתאימו את גופם טוב יותר לתנאי המחיה הקשים האלה. 

ממחקרים גנטיים שנערכו על דנ"א שמוצה מעצמות של נפטרים לדורותיהם, הסתבר שבמשך תקופה של 2,750 שנים - צאצאי הטיבטים צברו יותר משלושים גנים מוטנטיים, בהשוואה לאחיהם יושבי המישורים של סין. 
כמעט מחצית מהמוטציות אירעו בגנים המשפרים את יכולת הגוף לנצל חמצן. 

המוטציה השימושית ביותר חלה בגן EPAS1 המכונה גם 'גן הסופר-אתלט', כי שינויים מסוימים במבנה הגן הזה, מביאים גם לשיפור הביצועים הספורטיביים. הגן הזה מאפשר לטיבטים לחיות בגבהים העולים על 4 קילומטר מעל גובה פני הים. בגבהים שבהם רמת החמצן מגיעה רק לכארבעים אחוזים מהנדרש לחיים נורמליים. 

בני אדם אחרים, כמו מטפסי הרים, הנחשפים לרמות חמצן נמוכות כאלה סובלים מעייפות, מכאבי ראש וסחרחורות. בני אדם אחרים הנחשפים לתנאים אלה מולידים תינוקות שמשקלם נמוך, שסיכוייהם למות בגיל צעיר גבוהים יותר. אך הטיבטים אינם סובלים מאותן בעיות, כנראה בשל המוטציות שצברו בקוד הגנטי.

מחקר שהשווה את הדנ"א של הטיבטים עם דנ"א של תושבים מבני האן, החיים במישורי סין, הראתה שבני האן והטיבטים, שניהם צאצאים של אוכלוסייה הסינית שהתקיימה לפני 2,750 שנים. 
בערך באותה תקופה היגרו חלק מהאנשים לרמות של טיבט, ונאלצו להסתגל במהירות לתנאים הקשים. החלשים לא שרדו. אבל, אלה שנשאו בתאיהם מוטציות שהקנו להם עמידות טובה יותר למיעוט החמצן – שרדו והעמידו צאצאים. 

כיום, לאחר עשרות דורות של ברירה טבעית, מרבית הטיבטים נושאים סט שלם של מוטציות ב- 30 גנים המאפשרים להם לחיות בתנאי הסביבה הקיצוניים שבהם התיישבו. כלומר, בזמן של פחות משלושת-אלפים שנה - אוכלוסייה שלמה של בני-אדם עברה שינוי גנטי נרחב ופיתחה סט של תכונות המבדילות אותם מיתר האנושות. בפרק זמן קצר יחסית בהיסטוריה האנושית, האבולוציה יצרה זן נבדל של בני-אדם. 

היווצרות זן חדש עדיין אינה כאמור היווצרות מין אדם חדש. הטיבטים עדיין יכולים להעמיד עם שאר האדם צאצאים פוריים. אולם השונות בין בני האדם שונים קיימת ומתרחבת. הדוגמה של הטיבטים מדגימה יפה כיצד שוני בסביבות חיים משתנות, מפעיל את הברירה הטבעית לטובת אלה שמותאמים יותר. תנאים קיצוניים עשויים לזרז הופעת תתי-מינים ומינים חדשים של האדם, באותו אופן שנוצר זן האדם הטיבטי.

במחקר שהתפרסם ב- 2009, שהתמקד בהבדלים גנטיים בן בני אדם מארבע קבוצות: סינים, יפנים, בני יורובה האפריקנים, וצפון אירופים. נמצא ש-7% לפחות מן הגנים של האדם עברו אבולוציה עד לפני כ-5,000 שנה בדרך של ברירה טבעית. רבים מן השינויים היו קשורים להסתגלות לסביבה מסוימת. למשל, רוב הסינים והאפריקנים אינם יכולים לעכל חלב טרי בבגרותם, אך כמעט כל האירופאים יכולים. רוב הסינים אינם יכולים להתמודד עם שתיית אלכוהול והם משתכרים מכמות אלכוהול כזית. האוכלוסיות האפריקאיות פתחו עמידויות חלקיות למחלות כמו המלריה ואחרות.

ממחקרים נוספים העריכו המדענים שבמהלך 10,000 השנים האחרונות עברו בני האדם אבולוציה מהירה פי 100 מבכל זמן אחר, מאז התפצלו ההומינידים הקדומים ביותר מאבותיה הקדמונים של השימפנזה בת זמננו. 

המדענים ייחסו את הקצב המואץ לסביבות המגוונות שבהן התיישבו בני האדם ולשינויים בתנאי החיים שהביאו עמם החקלאות והעיור. למעשה המחקר הראה כי בני האדם נחנו בכושר אבולוציוני יוצא מן הכלל.

שאלות לגבי העתיד


כפי שקראתם כאן, אין ספק שמין האדם שלנו עובר שינויים. שינויים לטוב ולרע. אין לי ספק שהמין שלנו הוא אינו סיום האבולוציה של האדם. אם האדם לא ישמיד את עצמו ואת כדור הארץ, בהחלט אנחנו עשויים למצוא לצידנו מין אדם חדש. 

האם בעתיד ייווצר אדם משוכלל יותר, טוב יותר, אולי רע יותר? 
טוב או רע היא שאלה יחסית, והתשובה אליה משתנה בין חברות ותרבויות שונות. אך, התשובה הביולוגית פשוטה. האבולוציה תקבע מי טוב יותר. בעצם לא מי טוב יותר, אלא מי מותאם יותר לסביבה ולכן יעמיד יותר צאצאים שיעבירו את תכונותיהם לדורות הבאים. 

בפרק הבא אדון בשאלות האלה. אביא בפניכם ממצאים שכבר כאן ועכשיו, במין שלנו, האנשים השונים נושאים שלוש גרסאות של 'גן החוכמה'. 
בהתאם יש חכמים יותר וחכמים פחות. האם באדם העתידי תשתלט הגירסה 'החכמה'? כפי שנראה בפוסט הבא, לא בהכרח. קיימות שתי אפשרויות, שכל אחת מהן בהחלט אפשרית: בראשונה, יתכן ובני האדם הנושאים את הגירסה הפחות חכמה, יהיו  דווקא יותר פוריים ולכן האדם העתידי יהיה פחות חכם. 
האפשרות השנייה היא שבני האדם בעלי הגרסאות השונות יתפצלו לשני תת-מינים ולבסוף למינים נפרדים. האם יוכלו לחיות זה לצד זה?
נדון בכך בפרק הבא. יהיה מעניין.

האם השתכנעתם מהכתבה הזו?


לגבי יכולת השינוי של אמונותיו של האדם אסיים בדברי יחזקאל (פרק ג'):

"ד וַיֹּאמֶר, אֵלָי (אלוהים ליחזקאל): בֶּן-אָדָם, לֶךְ-בֹּא אֶל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְדִבַּרְתָּ בִדְבָרַי, אֲלֵיהֶם. ה כִּי לֹא אֶל-עַם עִמְקֵי שָׂפָה, וְכִבְדֵי לָשׁוֹן אַתָּה שָׁלוּחַ: אֶל-בֵּית, יִשְׂרָאֵל. ו לֹא אֶל-עַמִּים רַבִּים, עִמְקֵי שָׂפָה וְכִבְדֵי לָשׁוֹן, אֲשֶׁר לֹא-תִשְׁמַע, דִּבְרֵיהֶם; אִם-לֹא אֲלֵיהֶם שְׁלַחְתִּיךָ, הֵמָּה יִשְׁמְעוּ אֵלֶיךָ. ז וּבֵית יִשְׂרָאֵל, לֹא יֹאבוּ לִשְׁמֹעַ אֵלֶיךָ כִּי-אֵינָם אֹבִים, לִשְׁמֹעַ אֵלָי: כִּי כָּל-בֵּית יִשְׂרָאֵל, חִזְקֵי-מֵצַח וּקְשֵׁי-לֵב הֵמָּה. ח הִנֵּה נָתַתִּי אֶת-פָּנֶיךָ חֲזָקִים, לְעֻמַּת פְּנֵיהֶם; וְאֶת-מִצְחֲךָ חָזָק, לְעֻמַּת מִצְחָם. ט כְּשָׁמִיר חָזָק מִצֹּר, נָתַתִּי מִצְחֶךָ: לֹא-תִירָא אוֹתָם וְלֹא-תֵחַת מִפְּנֵיהֶם, כִּי בֵּית מְרִי הֵמָּה."

לכן, אולי מוטב שהמאמינים בדברי הנביא יחזקאל ידרשו בשאלה, האם יתכן וגם כיום הם חזקי-מצח וקשי-לב, ולכן אולי טועים בהבנת ופירוש דברים מסוימים...


***

וכדובדבן שבקצפת הרי הרצאה מרתקת בנושא פרק זה. הצפייה בהרצאה ובמצגת של הפרופסור המכובד תארך כ-28 דקות מזמנכם, אך היא מומלצת ביותר. ההרצאה ניתנה באנגלית ואולי מישהו יתרגם אותה בעתיד לעברית?


https://www.youtube.com/watch?v=zOQ1mMocUMk


ההרצאה הזו ניתנה לפני מספר שנים וכיום דברים מסוימים, שהפרופסור לא ידע אז בוודאות וניחש, הם כבר עובדה מדעית. תיהנו!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן