יום שני, 22 במאי 2017

ביקור נשיאותי - אז והיום


יוני 1974. מפקד הקורס מזמן אותנו למיפקד פתע. "חצי שעה -התלבשתם על א', ניגשתם לנשקיה להזדכות על הנשק. שאר הציוד - החזרתם לאפסנאות. 12:00 התיצבתם כאן להמשך פקודה".

לעת ערב, אוטובוסים של אגד שפכו אותנו בבסיס ברמאללה.
"הלילה תשנו כאן באוהלים האלה" - נבח הרס"ר.
"6:00 בבוקר התייצבתם במגרש המסדרים".

את הלילה העברנו באוהל חשוך ללא חשמל, ישנים במדי א' על מיטות קפיץ צהליות ללא מזרונים, ללא שמיכות וללא ארוחת ערב.

6:30 למחרת אנחנו מצטיידים במטבח. אוכלים ארוחת בוקר בעמידה. אסור ללכלך בגדי א' בישיבה על הכורכר. כריך לחם אחיד מרוח במרגרינה וריבה אדומה צה"לית. יד אחת אוחזת בכריך והשניה בספל תכלת מפלסטיק עם קפה בוץ פושר.

7:00 אנחנו עולים על אוטובוסים בדרך לירושלים הבירה. 
הפלוגה שלי מוצבת ברחוב הגובל בשכונת בית וגן. כקו הגנה ראשון. חוצץ אנושי בין הקהל הרב על המדרכות לבין שיירת הנשיא. הסתדרנו מרחק חצי יד בין חייל לרעהו והקהל של ישראל הפרובינציאלית מאחור. מצפה בהתרגשות לקבלת שיירת הנשיא בתשואות.


הביקור של נשיא ניקסון בישראל ב-1974(צילום: יעקב סער, לע"מ)

ניצבנו כך שעה ארוכה. לא זוכר כמה, רק את הכאב ברגליים. השיירה חלפה לבסוף ביעף. את הנשיא ניקסון ראיתי לשניה. פלג גופו העליון חשוף, מנפנף קלות בידו לעבר הקהל.


הביקור של נשיא ניקסון בישראל ב-1974(צילום: יעקב סער, לע"מ)

אולי זה משום שהיו אלה ימים אחרים?
ואולי היה זה הכפיל שנפנף לשלום?
ואולי הייתה זו פרצה באבטחה. כמו המחדל החמור של יחידת אבטחת אישים בשב"כ היום? שלא הצליחה למנוע מאורן חזן לצלם סלפי עם הנשיא טראמפ. 
כיצד אורן חזן שלא הוזמן בכלל (כי היה זה יום עבודה רגיל במשכן הכנסת לחברי כנסת) התפרץ לדלת פתוחה?


סחבאק של טראמפ
מחדל של השב"כ ?!
ולתפארת מדינת ישראל

כיצד בכלל הצליח להדחף לשורה הראשונה? אולי למד מראש המפלגה שלו, שנדחף והתפרץ לשורה הראשונה של הצועדים, לצד נשיא צרפת - במצעד ההזדהות עם נפגעי הטרור בפריז. האם התפרצות ודחיפות הן מדרישות התפקיד לראש ממשלה בישראל?


ההדחפות המביישת של ביבי במצעד  

וכיצד לא נלקח מחזן הסמרטפון? בימנו סמרטפון יכול להיות כידוע גם פצצה. אז מה אם הוא חבר כנסת? חברי כנסת גם הבריחו טלפונים לאסירים בטחוניים. 
בישראל חבר כנסת הוא המקצוע הממלכתי היחיד שלא מצריך תעודת יושר. 

ללא הסגרת מקורות הידע שלי - מכשירי הטלפון באירועים כאלה אמורים להאסף ולהיות מוחזרים לבעליהם לאחר האירוע. ואפילו בטלפונים של בעלי תפקידים מיוחדים בעלי הסיווג הבטחוני הגבוה ביותר - מודבקות מדבקות חוסמות על עדשות המצלמות. והטלפונים עוברים למצב טיסה באירועים ובמתקנים רגישים. אז כיצד אורן חזן הצליח להגיע, להדבק לנשיא טראמפ, להצטלם איתו עם טלפון פעיל ומוכן לצילום סלפי?

הנשיא ריצ'רד ניקסון היה הראשון בנשיאי ארצות הברית שביקר בישראל. הוא הגיע לביקור בן יומיים ומשם המשיך לירדן. היה זה בשלהי כהונת ניקסון, פחות מחדשיים לפני שהתפטר מתפקידו בעקבות תהליך האמפיצ'מנט (הדחה) בפרשת ווטרגייט.

כמה אירוני ושלומיאלי היה זה מצד ישראל הפרובינציאלית.
ראש הממשלה יצחק רבין, שנכנס לתפקידו שבועיים קודם לכן, קיים ישיבות עבודה עם הנשיא ניקסון ערב התפטרותו/הדחתו. בין הצדדים נדונו בקשות ביטחוניות, מדיניות וכלכליות שונות שהעלתה ישראל. בקשות סרק לאור הנסיבות דאז - בביקור מעשה חֶלֶם.

אומרים שנזרעו כבר זרעי האמפיצ'מנט הבא בארה"ב. לטראמפ הנמצא בחקירות. אמנם זה יקח יותר מחודשיים, אבל...
ותגידו, האם זה נוהג של מנהיגי עולם (כולל של ישראל) להמלט מחקירות בביקורים בארצות נכר, ולהתקבל בכבוד של מלכים על פי הפרוטוקול? 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן