יום שישי, 4 באוגוסט 2017

דוקטור מֶנגֶלֶה בישראל?


בעקבות תגובות לרשומה הקודמת, אקדיש את הרשומה הזו למוסר ולאתיקה בעולם המחקר.

בקורס שעוסק בעיקרו בהנדסה גנטית, הקדשתי מספר שעות לחרדות של הציבור מחד ולאתיקה מאידך. במסגרת הזו ספרתי לסטודנטים על הצעתו של סטודנט לתואר שני, שנאמרה במסגרת הקורס הזה לפני שנים אחדות.

הדבר קרה כאשר הסברתי לסטודנטים את העבודה הסזיפית הדרושה לאנליזות של חיות שהונדסו גנטית - כדי לאתר ולבודד את אותן החיות שבהן הצליחה החדרה של גן זר, מתוך מרבית החיות שבהן לא היתה הצלחה.

בפשטות אסביר כאן שכדי לאתר את החיות המהונדסות יש צורך לבצע בדיקות גנטיות של הדנ"א שמתקבל מדגימת דם של כל חיה, כדי לבחון אם היא נושאת ומבטאת את הגן 'המושתל' הרצוי.

הסטודנט שראה כמה מורכבות הבדיקות ושהן גוזלות זמן רב, הציע הצעה "גאונית" בשיא הרצינות. הוא שאל מדוע לא לצרף לגן שאותו אנחנו רוצים לבטא בחיה גם גן עמידות לגז עצבים.

נתעלם מכך שאין גן עמידות לגז עצבים במציאות, אבל הרעיון של אותו סטודנט היה שכל חיה שבה תצליח המניפולציה הגנטית - יתבטא לא רק הגן הרצוי, אלא יחד איתו החיה תהייה עמידה גם לגז עצבים. ולכן ניתן יהיה לעשות לדברי הסטודנט סלקציה. כלומר לחשוף את כל החיות לגז עצבים בחדר אטום. אז נניח שבניסוי נולדו 50 חיות ורק 5 מהן הונדסו בהצלחה - התלמיד הציע לשחרר לחדר החיות גז עצבים ואז לאחר סלקציה כזו, 45 חיות תמותנה וישארו רק 5 החיות הרצויות שהונדסו בהצלחה. מזכיר לקורא משהו מהעבר של עמנו?

בכל קנה מידה הצעתו של הסטודנט שנאמרה בשיא הרצינות נשמעת מזעזעת. אבל לא את אותו התלמיד, שמאז הספיק לסיים את לימודי תואר שני ותואר שלישי וכן השתלמות פוסט-דוקטורט בארה"ב.

האיש הזה אמנם לא יוכל לבצע ניסויים כאלה על חיות בגלל פיקוח קפדני בכל המוסדות האקדמאים בארץ. אבל עם ראש כזה מי ישורנו? מסתבר שדוקטור מֶנגֶלֶה יכול לצמוח גם אצלנו. בוודאי במוסדות מחקר פרטיים לא מבוקרים.


סלקציות - ניסויים מפלצתיים בנוסח דוקטור מנגלה

מסתבר שלא רק חיי חיות מוקרבים למען המדע והרפואה. גם ממשלות וצבאות ביצעו ניסויים מתועבים בבני אדם ללא ידיעתם והסכמתם. על קצה המזלג, ניסויים כאלה שבוצעו בארה"ב, חלקם על ידי ה-CIA ועל ידי היפנים מתוארים כאן. זעזוע הקורא מובטח. למרות שממשלת סין לא הודתה בכך לעולם, יש שמועות בחוגי המדע שהסינים עורכים ניסויים על אסירים שלהם ללא הסכמתם.

אבל מדוע ללכת רחוק? האם חיל הרפואה הישראלי לא ביצע על חיילים ניסויים בפקודה וללא ידיעתם של החיילים? 
עד 2015 נערכו בצה"ל במסגרת 81 מחקרים רפואיים ניסויים על כ-20 אלף חיילים. הידוע שבהם הם ניסויי הלוחמה הביולוגית עם חיידק האנתרקס.
חייבים לצפות בתחקיר הזה של 'עובדה':




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן