יום חמישי, 7 בספטמבר 2017

ג'ון קורנפורת' – הדודל של גוגל, כולסטרול וסטטינים – אמת או אגדה?






הדודל היומי של גוגל הוא לרגל יום הולדתו המאה של סֶר ג'ון וורקפ קורנפורת'
(Sir John Warcup Cornforth)


ג'ון קורנפורת' היה כימאי אורגני שעסק בתחילה בכימיה של סטרואידים ולאחר מכן התמקד בכימיה של הכולסטרול. למעשה הוא פענח את המבנה הכימי המרחבי של הכולסטרול ועל כך זכה בשנת 1975 לפרס נובל.

כולסטרול

ג'ון קורנפורת' שנולד באוסטרליה איבד את שמיעתו בילדותו ולמעשה הצליח להשלים את השכלתו התיכונית והאוניברסיטאית בעצמו כשהוא חירש לחלוטין. את לימודיו האקדמאים ופעילותו המדעית מחקרית עשה בבריטניה. הוא האריך חיים ונפטר לפני ארבע שנים בגיל 96. בתו נפטרה כשנה לפניו.


בעבודתו שעליה זכה בפרס נובל לכימיה הוא זיהה את הסדר והמבנה המרחבי של האטומים במולקולת הכולסטרול. בעזרת שימוש באיזוטופים רדיואקטיביים, הוא מיפה את מקומם של האטומים של הכולסטרול במרחב. העבודה בעזרת שיטה זו ארכה זמן לא מועט. המבנה הסטריוכימי של מולקולות מזוהה כיום בשיטות ובמיכשור מודרני שלא היה זמין אז.

הכולסטרול משמש כידוע אבן בנין חשובה לקרומי התאים וכן להורמונים וסטרואידים חיוניים לפעולת הגוף. ומצד שני, עודפי כולסטרול ושומני דם אחרים כמו טריגליצרידים המיוצרים על ידי הכבד נקשרים לחלבונים בדם המכונים ליפופרוטאינים ואשר לפי הרפואה גורמים להסתיידות כלי דם וסתימתם, ובעקבות עשויים להביא לשבץ לב ומוח.

סתימה בצנרת וחסימה בזרימת הדם

* בקרוב תתפרסם בבלוג זה רשומה מיוחדת על כולסטרול וסטטינים - אמת או קונספירציה?
לא, לא - אם יש לכם עודף כולסטרול בדם, אנא 'בחייאת חייכם', בשום פנים ואופן אל תפסיקו לקחת סטטינים, אם חפצים הינכם בחיים בריאים וארוכים,
אבל... וכאן שימו לב, לא בגלל מה שאתם חושבים וספרו ומספרים לכם הרופאים.

זוהי תהייה רשומת חובה, שתעשה אחת ולתמיד סוף לויכוחים האינרנטיים האינסופיים - סטטינים ושאר תרופות להורדת הכולסטרול - כן או לא? היא עשויה להיות מצילת חיים עבורך! תרתי משמע.
אם ברצונך שלא לפספס כתבות כאלה, הצטרפ/י כמנוי לבלוג במסגרת המיועדת לכך בשולי הבלוג. כדי שהמנוי יכנס לתוקף, יש לאשר בקישור שישלח במייל חוזר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן