יום שלישי, 19 בדצמבר 2017

הבל כלול - גיבויי ישראבלוג ובזבוז זמן על היסטריה מיותרת



ברשומה הזו אני רוצה לעשות סדר בבלגן הסובב את סגירת ישראבלוג. מי שרוצה להעזר במדריך זה המבוסס על נסיוני - מקווה שיקרא אותו בעיון רב, כי זה יהיה משתלם. ראשית יש  להגדיר את המטרה. כי בהתאם למטרה - סוג הגיבוי הנדרש שונה, וכל סוג אחר מיותר, ביזבוז זמן משווע ומקור לנדודי שינה מיותרים בלילה. על כן ברשומה זו אציג את עקרונות סוג הגיבוי הנדרש בהתאם למטרה. אתחיל בהצגת היער (המטרות) ואחר כך בתאור העצים - הפנייה לסוג הגיבוי הדרוש ומה חשוב לדעת כדי שלא להתבכיין אחר כך "אינני מבין מדוע זה לא מצליח", כשבכלל לא צריך את זה.

הגדרת מטרת הגיבוי של הבלוג שלך בישראבלוג


ראשית אתחיל בכך שברגע שהשרתים של ישראבלוג יכובו, יהיה כבר מאוחר מדי לגיבויים. אבל... אין להלחץ לגבי דחיפות היצוא של הבלוג לאחת משתי הפלטפורמות הרציניות והשוות בלוגספוט או וורדפרס. כי עם אחת מהאחרות המכונות 'קהילתיות', כבר נפלנו עם ההשקעה שלנו בישראבלוג. וגורלן של כל  האחרות המוצעות ברשת - בהחלט יותר מאשר עשוי להיות דומה בעתיד. למשל, האם המצטרפים הנלהבים לפלטפורמה קוקוריקו זו או אחרת בחנו בכלל את תנאי ההצטרפות והתחייבויות הפלטפורמה כלפיהם? כמו למשל התחייבות הפעלה מוגבלת כולל אפשרות משפטית לסגירה בהתראה של חודש או שלושה חודשים. וכי מה זה כבר משנה חודש או שלושה?

הגיבוי בספריה הלאומית

ראשית אין עדיין ערובה שכל הבלוגים בישרא יגובו על ידי הספריה הלאומית בארכיון דיגיטלי, אשר יועמד לשימוש ציבורי. זהו פרוייקט לא פשוט כלל וכלל, וזמן ההתראה שהעמיד ערוץ עשר לרשות הבלוגרים בישרא הוא קצר. פחות מחודש ואם לא יוארך המועד, מדובר בסגירת השרתים בסוף החודש.

בתחילה התלהבתי מאוד מפרוייקט הספריה הלאומית. הבלוג  שלי חשיבה חופשית בישראבלוג אינו בלוג אקטואליה, גם לא יומן רשת. בבלוג הזה פרסמתי למעלה מ- 600 פוסטים. לרבים מהם יש ערך ציבורי בחיפושי גוגל. חלק נכבד מהם מקושר באתרי מוסדות חינוך, משרדים ממשלתיים ובאתרי אינטרנט אחרים. כל הקישורים האלה ממנועי החיפוש ובאתרים השונים יפסיקו לפעול עם מות ישראבלוג. לכן בתחילה התלהבתי מפרוייקט השימור בספריה הלאומית. פינטזתי שהקישורים לפוסטים בבלוג יעברו דרך ארכיון הספריה הלאומית. אבל נראה שהפרוייקט מתמהמה וגם אם יצא לפועל, לא ישרת את העניין.

מסתבר שלפרוייקט הגיבוי בספריה הלאומית ישנה בעייה משפטית בלתי פתורה של זכויות יוצרים. לכן, גם אם הפרוייקט יצא לפועל - הארכיון הדיגיטלי יהיה שמיש פיזית לחוקרים ולמחקר אך ורק בתחומי הספריה הלאומית עצמה. כפי הנראה לא ניתן יהיה לגלוש לספריה הלאומית מהבית אל ארכיוני הבלוגים שלנו. אי לכך, לגיבוי על ידי הספריה הלאומית בירושלים אין חשיבות פרקטית עבור מרביתינו. אי לכך יש גם יש צורך בגיבוי על ידי הבלוגרים עצמם, מהר ככל האפשר לפני הדדליין שהוצב לסוף החודש.

אבל כאמור, לאחר הגיבוי 
אין דחיפות כרגע למהר וליצא של הבלוג מישרא. ממש אין צורך להכנס להיסטריה מיותרת לשם כך. כן יש למהר לבצע את סוג הגיבוי הדרוש בהתאם למטרה שאותה הבלוגר צריך להגדיר. כן כדאי להחליט עכשיו איזו פלטפורמה מתאימה לבלוגר להמשך הכתיבה. לא משום הצורך ליצא מידית את תכני הבלוג בישראבלוג (ובמילא היצוא הזה רחוק מלהיות מושלם, כפי שאסביר בהמשך), אלא כדי ליצור כרגע רק דף ראשי בבלוג חדש בפלטפורמה הרצויה. כדי שהבלוגר יוכל להשאיר בבלוג שלו בישראבלוג את כתובת הבלוג החדשה. בדף כדאי לציין בכמה שורות מהו אופי הבלוג, מי הכותב ושהבלוג בבניה! 

ברגע שיצרת בלוג בפלטפורמה חלופית, תוכל/י להפנות את הקוראים הקבועים בבלוג שלך בישרא, לכתובת החדשה. אבל כדאי לזכור שימי ישראבלוג והיכולת להכנס לבלוג שלך שם ספורים - לכן כדאי שבדף הראשי בבלוג שבבניה כבר יהיו אופציות להרשמת מנויים ו/או אפשרות הצטרפות למעקב קוראים, ו/או מעקב דרך גוגל פלוס (בבלוגים בפלטפורמת בלוגספוט של גוגל). כדאי גם להודיע על קיום הבלוג החדש בדף הקהילה של Blogger בשפת הקודש (בקישור שבתמונה).





כך ידעו גם שאר חברי הקהילה (ההולכת וצומחת מיום ליום) על קיומך והבלוג החדש שלך בכתובת החדשה.

כפי שיובן מההמשך, יש למהר ולבצע את הגיבויים לפני שירד השאלטר של ישראבלוג. חשוב לשם כך להגדיר את סוג הגיבוי הדרוש (מתוך כמה סוגים אפשריים), בהתאם למטרה שלך. הרי המטרות מתווארות בהמשך:

1. מטרות

חשוב מאוד להגדיר מהי מטרת הגיבוי שלך. בהתאם למטרה יוגדרו הצרכים ובהתאם להם נבחר את סוג הגיבוי הדרוש מתוך האפשרויות שאותן אתאר בהמשך. אז מהי המטרה שלך מבין הבאות?

א. שימור גיבוי למזכרת, למטרת קריאה אישית בלבד, כשרגעי נוסטלגיה ישתלטו על הבלוגר. כלומר, גיבוי הבלוג כיומן אישי.

ב. יצוא תכני הבלוג הבלוג לפלטפורמה אחרת. כלומר לצרף את רשימת כל הפוסטים ההיסטוריים בבלוג הקודם אל הבלוג החדש. יש אפשרות ליצא גיבוי (אם נעשה כהלכה) הן לבלוג חדש בפלטפורמת וורדפרס, והן בבלוגספוט. אבל ליצוא כזה יש מגבלות רבות. ראשית הוא אינו מושלם. חלק מהפוסטים הולכים לאיבוד בייצוא. חלק מוכפל מספרם, וגם הטיוטות מועברות. אי לכך, לא ניתו לבדוק את יעילות היצוא - כאשר אין התאמה בין מספר הפוסטים בבלוג המקורי לבין מספר הפוסטים המיוצאים. לך תבדוק במצב כזה מה חסר, כאשר יש לך בבלוג בישרא מאות ואלפי פוסטים.
שנית, הקישורים והתמונות שעוברים באופן חלקי לפלטפורמות החדשותי - יעלמו עם מות השרתים של ישראבלוג, למרות שהם עדיין נראים כרגע.

ג. שימור בלוגים הן שלך והן של חברים למזכרת. כן, אפשר לעשות זאת - לשמור עותק דיגיטלי של כל בלוג שאהבת בישראבלוג במחשב שלך. כמובן שזה מוגבל לביצוע עד למועד סגירת השרתים של ישרא.

ד. גיבוי ושימור בלוגים פרטיים. בהם צריך לנהוג בזהירות הנדרשת, כדי לשמור על פרטיות. אינני מאמין שיש מישהו שרוצה שהבלוג הפרטי שלו יגובה בספריה הלאומית, שבה ניתן יהיה לחקור את הבלוג על ידי כל מאן דהוא. גם בייצוא של בלוג כזה לבלוג בוורדפרס כמחסן יש סיכון. כי מבלי משים בלוג 'המחסן' עשוי להיות גלוי לכל!

ה. כמובן קיימת האפשרות שמטרת הגיבוי איננה מוגדרת כרגע, אך יש לאפשר לבעל הבלוג להחליט בבוא היום, ללא קשר לתאריך סגירת ישראבלוג.

2. סוג הגיבוי הדרוש על פי המטרה:

א. גיבויי מזכרת של הבלוג שלך ללא יצוא לבלוג חדש.

שלב א' - גיבוי HTML מלוח העריכה של ישראבלוג. יש אפשרות לסמן אם המגבה מעוניין גם בתגובות. אני ממליץ לגבות במנות של חצאי שנים ולסמן את הגיבויים האלה בהתאם, כדי לזהות אחר כן את הרצף. יש לשים לב שחובה לרשום בטווח הגיבוי תאריכים אמיתיים. למשל לשים לב ברישום הטווח אם באותה שנה ספציפית היה בחודש פברואר 28 או 29 ימים. כמובן רישום בטווח פברואר 30 או 31 עשוי לשבש את הגיבוי.

שלב ב' - ברגע שיש בידך גיבויים המסומנים לפי תקופות (למשל שם הבלוג x2012a, x2012b, וכן הלאה). ניתן לשמור כך במחשב את קבצי הגיבוי ורצוי גם בדיסק חיצוני. אישית אני לא מאמין בעננים, שחלקם מוגבל בנפח וחלקם נעלמים עם הזמן כלא היו, יחד עם כל אשר בהם.

שלב ג - גיבוי PDF. פןתחים כל אחד מקבצי גיבוי HTML, אחד אחד לפי הסדר. יפתח דף אינטרנט המראה עותק צל של הגיבוי. כל הפוסטים עדיין שם כולל התמונות, עד שישראבלוג יסגר, ואז יעלמו לתהומות הנשייה. לכן ממליץ לשמור כל גיבוי HTML כזה כעותק PDF. בדפדפן (בצד השמאלי או הימני העליון) נפתח תפריט בקליק ימני של העכבר. בחר ב'הדפס'. בחר בPDF בתור מדפסת ושמור. יווצר עותק PDF שמשמר בדיוק את העימוד של הפוסטים כולל התמונות. זהו עותק יציב שממנו לא יעלמו התמונות לאחר נפילת השרת (אבל הקישורים לא יפעלו כמובן מתוכו).

* אפשר להדפיס את קבצי ה-PDF האלה ולכרוך כספר הבלוג למזכרת!
 


ב.
יצוא הבלוג/ים לפלטפורמה אחרת כבלוג פעיל או כמחסן.
לשם כך יש שלוש אפשרויות:

האחת יצוא תכני הבלוג שאותם גיביתם בלוח העריכה של ישראבלג אל בלוג 'מחסן' שפתחתם בוורדפרס עם פתיחת חשבון שם. לצורך כך יש לגבות בלוח העריכה בישראבלוג גיבוי וורד (בלי או עם תגובות). גם כאן מומלץ לגבות במנות של חצאי שנים או שלישים, בהתאם לתדירות הפרסומים. נא לא לשנות שום דבר בקובץ המיועד ליצוא!

האפשרות השניה - אם בחרתם בוורדפרס כבית החדש לכתיבה, יש צורך לעמד את הפוסטים. הפוסטים מיוצאים עם מרווחים בין השורות, ללא שימור ברור של פסקאות ופונטים. תמונות שמיוצאות לא תשמרנה בנפול השרתים של ישראבלוג. גם הסרטונים קפוט! הקישורים בסימן שאלה.

האפשרות השלישית והמומלצת ביותר היא לייצא מבלוג המחסן בוורדפרס אל בלוג חדש בבלוגגר/בלוגספוט. בלוח העריכה של וורדפרס יש אפשרות גיבוי לקבצי XML. אותם ניתן ליצא לבלוגספוט.

הוראות הפעלה מדוייקות כיצד ליצור בלוג מחסן בוורדפרס ושימוש באפליקציה ליצוא מוורדפרס לבלוגספוט, תמצאו בפוסט שלי כאן  ובמדריך המעולה של הבלוגרית n_lee בקישור:


-http://drive.google.com/file/d/18YMmGxk8h-GB
8dq1v0XhBbaEma/klmp/view?usp=sharing



מהפ החסרונות?

ביצוא תוכן הבלוג מישרא - יאבדו העימוד, הפונטים, התמונות, הקישורים והסרטונים... הרבה מאד עבודה דרושה בכדי לסדר ולהשלים בבלוג החדש. עבודה סזיפית מאד אם מדובר במאות פוסטים הכוללים תמונות , סרטונים וקישורים רבים.

ועכשיו שאלה שצריכים לשאול את עצמכם -  האם יש הצדקה לכל זה? התשובה נתונה בשאלה: את מי בכלל יעניין לדפדף בפוסטים הישנים האלה חוץ ממך? כמה רלוונטים הם כיום פוסטים אלה מול גחמות הנוסטלגיה? הרי כל החומרים שמורים כבר אצלכם בגבויים ונוח לדפדף בהם בקובצי PDF כפי שהסברתי למעלה.

אני עמדתי בפני דילמה זו לפני שנתיים וחצי, כאשר צפיתי את סופו של ישראבלוג והמשך קיומו בזמן שאול. ולכן עברתי לכתוב בפלטפורמה של בלוגספוט כאן. החלטתי אז שהפוסטים בישרא מאוד יקרים לי, אך לא אעביר אותם לבלוג החדש כאשר חלקים מהם כבר לא רלוונטים, או יש במילא צורך לעדכנם. פוסטים מסוימים אמנם חשובים במיוחד כי יש להם צפייה גדולה דרך מנועי החיפוש, אבל כעת יש הזדמנות לעדכן – מהדורה שניה. אם הייתי מוסיף אותם לבלוג לפי סדר כרונולוגי, מעטים היו טורחים לדפדף בין מאות פוסטים. הלא כן?

אז מה עשיתי ועדיין עושה? פותח דפים על פי נושא, ועורך את הפוסטים הרלוונטים כסדרה שאפשר לראות ולהכנס דרך פינת הסדרות שיצרתי בבלוג, כך:





ופינת הסדרות מקשרת לסדרות פוסטים כמו למשל, לסידרת מורה נבוכים לסטודנט ולמרצה, עבר ועתיד המין האנושי, סדרת דיאטת הזון שהיא שיטת תזונה לכל החיים, מיסטיקה ומדע וכן הלאה. בקרוב יתפרסמו הסדרות: החלום ופשרו, חינוך ילדים, הנדסה גנטית, שיבוט אדם וחלקי חילוף, ועוד סדרות רבות ומגניבות אני מבטיח בלי נדר.

בסדרות האלה אני משלב חומרים אבודים וערוכים מחדש מפוסטים רלוונטים שפרסמתי בעבר בישראבלוג, יחד עם חומרים חדשים טריים מהמכבש. אז אני חושב שמובן שכך טוב יותר מאשר לאפסן בבלוג פוסטים ישנים מעלי אבק, שכבר אינם רלוונטים ואינם מעניינים אף מאחד מלבד הבלוגר עצמו. והי, מי יגלוש בין מאות הפוסטים שלך כדי לראות תמונה כיצד הילד בן ה- 30 שלך זחל והזיל רוק על ברווז אמבטיה מצפצף?

הרי כפי שאף אחד לא עשה את זה בבלוג הוותיק שלך בישרא, מדוע שיעשה זאת עכשיו כשתפגיז עם החומרים הישנים שלך בבלוג החדש? בסעיף הקודם מתוארת אפשרות קלה בהרבה בשביל הנוסטלגיה. יצירת קבצי PDF.

ג. שימור כל הבלוגים שאהבת בישראבלוג למזכרת.
זה אפשרי, אוטומטי ומהיר, לאחר הורדת סקריפטים שכתב הבלוגר איגנציוס במיוחד למטרה זו.
ההסבר בסרטון שהעלה איגנציוס ליוטיוב:



ואת ההוראות והסקריפטים ניתן להוריד בקישורים המופיעים בהסבר של איגנציוס אותו אני מעתיק גם לכאן :

הוראות התקנה והפעלה:

1. אם עדיין לא התקנתם את wget, עשו זאת באמצעות הלינק הבא:

http://downloads.sourceforge.net/gnuwin32/wget-1.11.4-1-setup.exe

שימו לב לא להתקין את התוכנה בתוך הנתיב c:\program files. זה עושה בעיה עם ההרשאות. אתם יכולים למשל להשתמש בנתיב החביב c:\wget.

2. הורידו את קובץ הסקריפט IsraBacker v2.vbs מהקישור הבא:

https://drive.google.com/file/d/1-XEKWJyB8hVvNuEjvOsRumVA6ZzDqRl2/view?usp=sharing

ושמרו אותו בספריה bin שבתוך הספריה בה התקנתם את wget.
(לדוגמא, אם התקנתם ב-c:\wget, אתם צריכים לשמור את הסקריפט ב-c:\wget\bin)

וודאו שהספריה bin מכילה הן את הקובץ wget.exe והן את הסקריפט IsraBacker v2.vbs.

במידה והשתמשתם בגרסא הקודמת של הסקריפט, הקובץ IsraBacker.bat עשוי להמצא כבר בספריה. הוא לא מפריע, ואין תלות בין הקבצים. אתם יכולים למחוק אותו ואתם יכולים להשאיר אותו, זה לא משנה.

3. הפעילו את הקובץ IsraBacker v2.vbs באמצעות לחיצה כפולה עם העכבר. במידה ואתם מקבלים אזהרה מווינדוז, בחרו להמשיך בפעולה בכל זאת. התוכנה תקפיץ מספר חלונות להזנת מידע:

Enter number of blog to backup: - הזינו את מספר הבלוג שברצונכם לגבות.

Enter year to start backup from: - הזינו את השנה שממנה יחל תהליך הגיבוי.

שימו לב שגם אם תקישו, נאמר, 2000 (לפני שישראבלוג נולד) הגיבוי יתבצע כראוי, זה פשוט ייקח לו יותר זמן. כל שנה "ריקה" שהליך הגיבוי ירוץ עליה יוסיף משהו באזור הדקה למהלך הריצה.

Backup pictures locally? – בחרו ב-"כן" על מנת לגבות את התמונות שהעליתם לבלוג במחשב האישי. אם תבחרו ב-"לא" הדפים שתגבו ימשיכו להפנות לתמונות על שרתיי נענע, כך שהם יפסיקו להופיע כשישראבלוג ירד מן האוויר.

Attempt to download pictures simultaneously? – חלון זה יופיע רק במידה ובחרתם לגבות את התמונות על המחשב האישי. בקצרה, בחרו "כן".
(הסבר יותר מפורט: אם תבחרו ב-"כן" הסקריפט ינסה להוריד תמונות שמופיעות באותו דף בו-זמנית, כך שאם יש לכם דף שמכיל, נאמר, 20 תמונות, הן ירדו בבת אחת ולא אחת אחרי השנייה, מה שיקצר את זמן ההורדה. מצד שני, אם אתם מגבים בלוג שמכיל עשרות רבות של תמונות בדף בודד (בלוג עיצוב, למשל) זה יכול, תיאורטית, לעשות בעיות: להעמיס על המעבד, להאט את החיבור ואולי אפילו לגרום לשרתים של ישרא לחסום אתכם מחשש לתקיפה זדונית (קשה לי להאמין, אבל מי יודע. וגם אם כן, זו בטח תהיה חסימה של כמה שניות שלאחריה תוכלו לבצע את הגיבוי מחדש). אני לא נתקלתי בבעיה בשימוש באופציה הזו, אבל אם יש לכם ספק, פשוט בחרו "לא". גם ככה הליך הגיבוי לא לוקח הרבה זמן, וההבדל יכול להתמצות בארבע דקות לעומת חמש וחצי.)

4. בניגוד לגרסא הקודמת, התוכנית רצה ברקע. ברגע שהיא התחילה לרוץ, תופיע בתוך bin ספריה חדשה ששמה הוא מספר הבלוג שאתם מגבים. אם תיכנסו לתוכה תראו כיצד מתווספים אליה קבצי HTML בזמן אמת. לכל קובץ כזה יש שם בפורמט year-month-page.

בניגוד לגרסא הקודמת, בתוך הספריה הזו יופיעו עוד שתי ספריות נוספות : template - בספריה זו יאוכסנו תמונות הקשורות לעיצוב הבלוג (במידה והן קיימות), קרי: תמונת הכותרת, תמונת האוואטר, תמונת הרקע של הבלוג והתמונה האישית שניתן להעלות. שימו לב שכל קבצי ה-HTML יקשרו לקבצים הללו, כך שניתן יהיה לשנות את העיצוב של הבלוג לאחר הגיבוי פשוט על ידי החלפת הקבצים.

שימו לב שספריית template תופיע גם אם בחרתם שלא לגבות תמונות, מכיוון שהיא אחראית על המראה הכללי של הבלוג.

pics – בספריה הזו יופיעו כל התמונות שהועלו לפוסטים. לכל תמונה יש שם בפורמט #year-month-page-pic. שימו לב שקבציי ה-HTML מקשרים ישירות לתמונות הללו, כך שגם בלי חיבור לאינטרנט וגם לאחר שישראבלוג יחדל מלהתקיים, הגיבוי ימשיך להציג את התמונות בתוך הפוסטים בדיוק כפי שהמחבר התכוון.
5. כשהסקריפט יסיים לרוץ, יקפוץ חלון שיודיע לכם שהגיבוי יסתיים. אם מסיבה כלשהי אתם רוצים לצאת מהתוכנה לפני כן (נגיד הכנסתם בשנה 212 במקום 2012), יש להיכנס למנהל המשימות ולסיים ידנית את Microsoft Windows Based Script Host.


למעשה ניתן לבחור בין שני סקריפטים שכתב איגנציוס.

הגירסא הראשונה והמתוארת בסרטון יוטיוב מגבה אוטומטית לפי הסדר את כל הפוסטים - אבל טקסט ללא תמונות, תגובות וקישורים. כלומר התמונות שם עד שהשרתים של ישרא יפלו. זה טוב מאוד לגיבוי בלוגים שאהבתם ושהם ברובם טקסט. זהו גיבוי מהיר ואוטומטי. צריך רק להזין מספר בלוג בישרא והשנה ממנה אתם מעוניינים לגבות. גיביתי כך בהצלחה מספר בלוגים בישרא שאהבתי. איזה זה לא עניינכם כמובן.

הגירסא השניה שומרת אוטומטית לפי הסדר את כל הפוסטים כולל התמונות.

איגנציוס אומר שינסה לפרסם בקרוב סקריפט שלישי שהוא כותב, ואשר ישמור הכל - גם הקישורים וגם התגובות. וואו, זה יהיה גדול. אעדכן כאן אם וכאשר ישוחרר הסקריפט השלישי הזה.

בכל אופן גיביתי בעזרת הגרסא השניה את הבלוגים שלי בישרא כמו מספר בלוגים אחרים שאני אוהב ושמכילים גם תמונות.  באחדים נתקע הגיבוי באחת השנים. במקרה זה מוחקים את הקבצים מאותה השנה ומתחילים גיבוי חדש מאותה השנה שנתקעה. כאמור, מספר בלוגים אחרים שעיקרם טקסט (ללא תמונות) גיביתי בעזרת הסקריפט בגירסא הראשונה שמתוארת בסרטון.

ד. שימור וגיבוי בלוגים פרטיים

כידוע בלוגים כאלה מכילים חומרים רגישים ובעליהם אינם מעוניינים שיהיו נגישים לכל. בוודאי לא בארכיון הספריה הלאומית אם יצא הפרוייקט לפועל.
לכן מומלץ:

שלב א. לעשות גיבויי וורד ו-HTML לבלוגים הפרטיים כפי שתואר למעלה. כמובן כדאי לשמור את שניהם עם התגובות.

שלב ב. לפתוח את קובץ ה-HTML בדפדפן ולשמור כקובץ PDF כפי שהסברתי למעלה בסעיף א', שלב ג'.

שלב ג' - 
1. בלוח העריכה, למחוק מהבלוג את רשימת מורשי הכניסה, 
2. למחוק את רשימת המנויים, 
3. למחוק את הבלוג, יען לא ידעו יותר על קיומו בתבל, גם לא הספריה הלאומית, או כל מקום אחר, אם וכאשר ירש את שרתי ישראבלוג.

ה. מטרה בלתי מוגדרת כרגע.
במצב זה אין צורך ביצוא מיידי, אלא רק לגבות את הבלוג בישרא -  הן גיבויי וורד עם תגובות והן גיבויי HTML עם תגובות. מומלץ לשמור את קבצי ה-HTML גם כקבצי PDF, כפי שהסברתי למעלה. אופציות אלו תאפשרנה כל מטרה בהמשך.

אבל יש לעשות זאת עכשיו לפני מועד סגירת ישראבלוג. אמנם ברקע נעשה סוג של משא ומתן עם מנכ"ל ערוץ עשר. אך בשלב זה ממליץ לא לתלות יותר מדי תקוות ולבצע את הגיבויים בהתאם למטרות האישיות.
זכרו, לאחר מכן לא יהיו חרטות ולא מחילות.

בהצלחה לכולם.


קנקן





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן