יום חמישי, 11 בינואר 2018

מנפלאות הקפה - זה לא מה שחשבנו פעם


אתחיל במיתוס הראשון על הקפה: הקפה מעורר. האם הוא באמת מעורר?

עוד בשנות השבעים במאה הקודמת נערך מחקר על שתי קבוצות גדולות של סטודנטים. הקבוצה הראשונה קיבלה קפה אמיתי בזמן הלימודים ואילו הקבוצה השניה קיבלה קפה נטול קפאין - שהוא אמור להיות החומר המעורר. התוצאות: שתי הקבוצות דיווחו על האפקט המעורר של הקפה. שתי הקבוצות השיגו תוצאות דומות בבחינות פסיכומטריות - עם ובלי קפה. מבחינה סטטיסטית לא היה הבדל בין שתי הקבוצות - שותי הקפה לעומת שותי הקפה נטול קפאין.


כיצד הגעתי למחקרים האלה על הקפה והשפעותיו?

כשהייתי סטודנט לתואר ראשון הייתה לי הזכות להתקבל לעבודת קיץ בין שנה ב' לשנה ג'. הצטרפתי לצוות המחקר בפרוייקט משותף של הפרופסורים יעקב וורמן, מנשה מרכוס ועמירם רונן, במחלקה לגנטיקה ששכנה בזמנו במבנה מול בית הנשיא.

הפרוייקט המחקרי הזה עסק בהשפעה של הקפאין על איכות תאי הזרע. למי שאינו יודע, לדגימות תאי זרע לתרומות ולהפריות מבחנה מוסיפים קפאין כדי להגדיל את התנועתיות של תאי הזרע - להגדלת הסיכוי של מפגש תאי הזרע עם הביצית לצורך הפריה.

במסגרת פרוייקט מחקרי זה טיפלנו בתאי זרע של עכבר בקפאין ובצענו הפריות מלאכותיות בעכברות מעבדה. ביליתי שעות רבות רכון על עדשות המיקרוסקופ - עורך סריקה של  הכרומוזומים ממאות תאי זרע שעברו טיפול בקפאין, לעומת כאלו שלא טופלו בקפאין כביקורת. הייתי מזועזע לראות כל כך הרבה כרומוזומים שעברו שינויים קטלניים כתוצאה מהחשיפה לקפאין. הנה התרשמו על קצה המזלג מהמפלצות הכרומוזומליות שניתן לראות בתמונות:



שינויי צורה אלה של כרומוזומים מכונים אברציות כרומוזומליות.

בעקבות תוצאות המחקר, שלחנו מכתב בליווי תוצאות המחקר למשרד הבריאות, כדי שיבחנו המשך טיפולי פוריות בחשיפה מזיקה כזו לכאורה על תאי הזרע. אברציות כרומוזומליות כפי שמודגמות בתמונות עשויות במקרה הטוב לגרום למות העובר בעודנו באיבו ולהפלות מוקדמות. במקרה הרע ללידת תינוקות עם פגמים המובילים למחלות גנטיות קשות, מומים ופיגור שכלי.

במשרד הבריאות התעלמו מהמחקר ובעצם ניפנפו אותנו במכתב תשובה לקוני בן שורות ספורות, שבמרחק הזמן אינני זוכר לצטט את הניסוח המדויק.

אז האם צריכים אנחנו להכנס ללחץ מהשפעת שתיית יתר של קפה על הפוריות?
 כלומר. מצד אחד העלאת תנועתיות ופוריות הזרע, ומצד שני השריית פגמים גנטיים לצאצאים?

אז ארגיע אתכם. במסגרת המחקר עברתי על כל הספרות המדעית והרפואית שהייתה קיימת אז. מלימוד המטבוליזם של הקפה בגוף, מסתבר שזמן מחצית החיים של הקפאין בדם הוא 2.5 דקות. כלומר מחצית מהקפאין מסולקת על ידי הכליות מהדם אל השתן בזמן קצר זה. לאחר 5 דקות נשארת בדם רק רבע מכמות הקפאין וכן הלאה - סילוק אקספוננציאלי של הקפאין במושגים מתמטיים. וכדי שתצטבר בגוף רמת קפאין מזיקה, יש צורך בשתיית 80 ספלי קפה שחור ביום. לא כך בטיפולי פוריות. הזרע בטיפולי פוריות נחשף לרמה גבוהה של קפאין המוסף באופן מלאכותי!

וכעת אסקור בפניכם מחקרים שבדקו אפקט הקפה על הגוף ושסוכמו בכתבה שכותרתה:  ? Coffee: The Original Wonder Drug

את הכתבה המסכמת הזאת  מה- 24.7.2012, הורדתי מחדשות אתר שנקרא MEDSCAPE עליו אני מנוי. זהו אתר המיועד לאנשי רפואה והוא אינו זמין לציבור הרחב. כתובת האתר: http://www.medscape.com/features

והרי עיקרי הכתבה שתרגמתי מאנגלית וסיכמתי בסמוך לפרסומה:


היתרונות הנפשיים והבריאותיים של הקפה - הקדמה

החלק הטוב ביותר בלהתעורר עם קפה ... הוא צמצום הסיכון שלך לניוון מוחי ועיצבי, דיכאון, סרטן, מחלות לב וכלי דם ועוד. ולכן שתיית קפה כבר נחשבת הרבה יותר מאשר סתם הרגל של בוקר.

Photo courtesy of Darbe Rotach

והרי היתרונות הרפואיים והפסיכיאטריים של הקפה:

מחלות כלי דם ולב

העובדות המחקריות מצביעות כביכול על סתירה: הקפה הידוע כמעלה את לחץ הדם - עשוי להיות דווקא טוב למערכת כלי הדם והלב. צריכה של קפאין אכן יכולה לגרום לעלייה קצרת חיים בלחץ הדם. אבל כאשר הקפאין מגיע משתיית קפה - העליה בלחץ הדם היא קטנה והסיכון למחלת כלי דם ולב מאוזן על ידי תכונות מגינות של הקפה. פולי הקפה מכילים אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חימצון) שמצמצמים את החימצון של הכולסטרול הרע (LDL) ומצמצמים גם תהליכים דלקתיים. שתיה מתונה של קפה למעשה 'מצעירה' את מערכת כלי הדם והלב ב- 10 שנים! 

Photo courtesy of Thinkstock/Getty

נתונים מדעיים חדשים מצביעים ששתיה ממוצעת של 2 ספלי קפה מגינה על הלב מפני פגיעה בפעילותו.

מחלות כלי דם במוח ושבץ מוחי

שתיית 1-6 ספלי קפה ביום מקטינה את הסיכון לשבץ מוחי ב- 17%. ומחקר שבדי שנערך על מדגם גדול של נשים במשך 10 שנים, הראה אפילו הקטנת הסיכון ב- 25%.

מחקר שפורסם ב-2012 בכתב העת המדעי היוקרתי HYPERTENSION מצביע על כך ששתיה יומית של 1-3 ספלי קפה מגינות בפני שבץ הנובע מסתימת כלי דם במוח.

Photo courtesy of Wikipedia


סוכרת וירידה במשקל

לקפה יש גם השפעות חיוביות על תופעה נפוצה המכונה הסינדרום המטבולי. זוהי הפרעה בחילוף החומרים בגוף, הגורמת לשילוב של יתר לחץ דם, יתר סוכר בדם, שומנים בדם (כולסטרול רע וטריגליצרידים) והשמנה. מחקרים רבים הראו ששתית קפה רוטינית משפרת חילוף החומרים של הסוכר, מעלה את הפרשת האינסולין הדרוש לירידת הסוכר בדם ומורידה באופן משמעותי את הסיכון לסוכרת טיפוס 2 (סוכרת מבוגרים).

מחקרים ראשוניים מצביעים על כך שצריכת קפה גורמת לירידה במשקל הגוף. חולים בעלי משקל יתר שטופלו באבקת קפה מפולי קפה בלתי קלויים במשך 22 שבועות, הראו ירידה ממוצעת של 9 ק"ג. החוקרים חושבים שזה לא השפעת הקפאין, אלא השפעת החומר הצמחי הקרוי חומצה כלורוגנית, שיש לה תכונות נוגדות חימצון וגם השפעה על עליה בקליטת הסוכר על ידי תאי הגוף. החומר הזה נהרס בקלית הקפה!

Illustration courtesy of Wikipedia


סרטן

מחקרים אחרונים תומכים בכך ששתיית קפה מתונה עד כבדה מצמצמת את הסיכון של מספר סוגי סרטן:

סרטן מעי (כמות דרושה - יותר מ-4 ספלי קפה ביום),
סרטן הערמונית - פרוסטטה (יותר מ-6 ספלי קפה ביום),
סרטן ראש-צוואר (יותר מ-4 ספלי קפה ביום),
קרצינומה מסוג BASAL CELL (יותר מ-3 ספלי קפה ביום),
סרטן השד - מסוג רצפטור שלילי לאסטרוגן (יותר מ-5 ספלי קפה ביום).


האפקט של הקפה במניעת סרטן מוסבר בחלקו על ידי תכונות הנוגדות חימצון שלו ובשל כך במניעת מוטציות באופן עקיף.

Photo courtesy of Darbe Rotach


מחלות עיצביות ניווניות

מחקר שפורסם ב- Journal of Alzheimer's Disease, מצביע ששתית 3-5 ספלי קפה ביום - מנעה התקדמות דמנציה (אובדן זיכרון) במהלך 2-4 שנים. הקפאין שבקפה גורם לירידה ביצירת עמילואיד-בטא (שהצטברותו במוח גורמת למחלת אלצהיימר) ולעליה במספר חומרים שנקראים ציטוקינים שמונעים התקדמות המחלה.

שתיית קפה עוזרת גם במניעה של התפתחות מחלת פרקינסון: על ידי עליה בביטוי הגן גלוטמאט רצפטור (GRIN2A), מורידה את הסיכון בהתפתחות פרקינסון. האגודה האמריקאית לנוירולוגיה פירסמה ששתית 3 ספלי קפה ביום עוזרת למנוע פרקינסון.

לשתית קפה יש גם השפעה חיובית גם על עליה בגיל התפרצות מחלת הנטינגטון.

Photo courtesy of Wikipedia

דיכאון

מחקרים הצביעו שלשתיית קפה יש גם יתרון לשמירת הבריאות הנפשית.

מחקר שבוצע בנשים הראה:

שתית 2-3 ספלי קפה ביום (לעומת נשים ששתו פחות מספל קפה אחד לשבוע) - גרמה לירידה של 15% בסיכון לדיכאון.

שתית 4 ספלי קפה ביום - ירידה 20% בסיכון לדיכאון.


ההשפעה קצרת הטווח של הקפה על מצב הרוח היא על ידי השינוי בפעילות המוליכים הכימיים סרוטונין ודופמין במוח. בעוד שהשפעת הקפה רחוקת הטווח היא בשל פעילות נוגדת החימצון והפעילות האנטי-דלקתית של הקפה, העוזרות למנוע דיכאון.

Photo courtesy of Thinkstock/Getty



מחלות כבד

הכבד עוזר בפירוק הקפאין שבקפה, אבל הקפה עוזר בכמה מיקרים בהגנת הכבד. מחקרים הראו שצריכת קפה מאיטה את התקדמות ניוון הכבד (צירוזיס) הקשורה בשתיית אלכוהול. היא גם מאיטה את מהלך המחלה הקשה של צהבת מטיפוס C.

צריכת קפה גם עוזרת למנוע התפתחות סרטן כבד ולמחלת הכבד השומני. צריכת קפה גם עוזרת לכאלה שבהם כבר התפתחה מחלת הכבד השומני.

Photo courtesy of Wikipedia


וזה עוד לא הכל


מחקרים הראו שצריכת קפה עוזרת בשיפור תופעת עיניים יבשות, על ידי שיפור ביצירת דמעות. צריכת קפה גם מקטינה התפתחות מחלת השיגדון (gout) והפחתה בזיהומים עלידי חיידק העור Staphylococcus aureus.

Photo courtesy: Thinkstock/Getty


אך מתי ובאלו מקרים יש גם סיכונים?


למרות כל היתרונות שתיארתי לגבי צריכת הקפה, הקפאין שבקפה הוא חומר בעל תכונות פסיכו-אקטיביות, לכן יש לצריכה מרובה גם חסרונות שצריך לקחת בחשבון. ביניהם :

א. עליה זמנית בלחץ הדם,

ב. החמרה במצבי חרדה,

ג. עליה בסיכון להתפתחות גלאוקומה,

ד. החמרה במצבי רעד.

בוצות 
Photo courtesy of Thinkstock/Getty


עוד על תופעות לוואי שיש להן משמעות לקבוצות מסויימות של אנשים - בכתבה של קופת חולים מכבי. מינון של 3-6 ספלים ביום כנראה אינו מזיק למרבית האנשים.
אך, מחקרים נוספים דרושים כדי למצוא את האיזון בכמות צריכת הקפה שתיתן מקסימום הגנה ממחלות ותמנע את התופעות השליליות. אולם המחקרים כרגע מראים ששתית ספל קפה נוסף לספל הקפה של הבוקר אינה החלטה רעה ורוב ההשפעות השליליות הן זמניות. כמו כן עם הרגל השתיה, הגוף מסתגל גם לתופעות לוואי משניות של הקפה.

כמה קפאין בספל קפה?


ספל קפה = קפה פילטר/שחור = 113 מ"ג קפאין.

ספל נס-קפה = 80 מ"ג קפאין. הכתבה מתיחסת לספלי קפה פילטר.


* מחבר המאמר והסוקרים המדעיים של 38 מחקרים מדעיים (המצהירים שאין להם ניגוד אינטרסים מסחריים) הם:

:Author

Bret Stetka, MD, Editorial Director, Medscape from WebMD
Disclosure: Bret Stetka, MD, has disclosed no relevant financial relationships
:Photo Editor
Darbe Rotach, Senior Photo Editor, Medscape from WebMD
Disclosure: Darbe Rotach, has disclosed no relevant financial relationships

Reviewers


Henry R. Black, MD, Clinical Professor of Internal Medicine; Director, Hypertension Research, Center for the Prevention of Cardiovascular Disease, New York University School of Medicine, New York, New York


Disclosure: Henry R. Black, MD, has disclosed the following relevant financial relationships: Served as a director, officer, partner, employee, advisor, consultant, or trustee for: Novartis Pharmaceuticals Corporation; XOMA US LLC; Daiichi Sankyo, Inc.; MSD; Mitsubishi Pharma America, Inc.; Ligand Pharmaceuticals Incorporated; SERVIER; BioSante Pharmaceuticals Served as a speaker or member of a speakers bureau for: Boehringer Ingelheim Pharmaceuticals, Inc. Received income in an amount equal to or greater than $250 from: Novartis Pharmaceuticals Corporation
Felice N. Jacka, PhD, Associate Professor, Barwon Psychiatric Research Unit, Deakin University, Geelong, Australia
Disclosure: Felice N. Jacka, PhD, has disclosed no relevant financial relationships

 ומדוע לא קפה נטול קפאין?

מחקר של אוניברסיטת אטלנטה הצביע שקפה נטול קפאין מסוכן יותר מקפה רגיל מכמה סיבות: 

ראשית העדר הקפאין בקפה אינו מקנה את היתרונות הבריאותיים שתוארו כאן למעלה. 
שנית, חלק ניכר מהסיכונים בשתיית הקפה אינו מהקפה עצמו, אלא השפעות עקיפות מצריכה מרובה של סוכר, חלב והעוגיות.
בנוסף, תהליכי סילוק הקפאין התעשייתים מהקפה עשויים לחשוף את הצרכן לכימיקלים מזיקים בתהליך הייצור. היו דברים מעולם. למי שזוכר את השערוריה התקשורתית בארה"ב בנושא זה. אמנם ננקטו צעדים, אבל אין בטחון במוצרים התעשייתיים של כל החברות. ראו גם כאן.
אז לאור האמור ברשומה, אולי עדיף להמנע מקפה נטול קפאין?

האם קפה בקפסולות מסוכן?

האספרסו שמוכן באמצעות 'קפסולות', מכיל כמויות גדולות יותר של פוראן (Furan) בהשוואה לסוגי קפה אחרים. למרות שהפוראן ידוע כחומר קרצינוגני (שעלול לגרום להתפתחות גידולים סרטניים) - רמת הפוראן שנמצאה בקפסולות האספרסו (של חברת נספרסו) נמוכה מהתקרה המותרת על-פי התקן האירופי. לפי תקן זה בריכוזים נמוכים שכאלו, אין עדות להשלכות בריאותיות כלשהן לפוראן המצוי בקפסולות הקפה.

לסיום:
טבעונים - האם אתם שותים קפה קלוי תעשייתי? אשאל ולא אוסיף.

לרוויה ורק בריאות.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן