יום שלישי, 30 בינואר 2018

נמצא קשר בין צמחונות לאנורקסיה !


רשומה בסדרה הרגלי והפרעות אכילה

בעיני רבים, בעיקר אלה המשתייכים למעריצים של אידיאולוגית המוסר שלו, יורופסקי מייצג את המצפן המוסרי עלי אדמות. ואפילו גם אלה שנפלו בסוגסטיה שהפעיל, ששכנעה אותם לשנות את אורח חייהם בצורה קיצונית, מודים בחלקם שהוא איננו מדייק ושדרך ההטפה שלו אינה נכונה. אבל למרות זאת, אצל רבים מהם, אני קולט את האווירה שהמטרה מקדשת את האמצעים, כי הנה ההטפה שלו גרמה להם לנפילת האסימון, ובחירת "הדרך הנכונה". ואינני מתווכח כאן אם זו הדרך הנכונה. היא לא מבחינת התאמה ביולוגית לאדם (גם אם יש שמספרים לכם שכך הדבר) ועל כך ברשומה נפרדת. כפי שתראו, הצמחונות דווקא פוגעת בבעלי החיים בטבע. גם על כך תוקדש רשומה נפרדת במסגרת הסדרה.

בואו נתעלם כרגע שיורפסקי הפעיל על רבים סוגסטיה (באופן דומה להיפנוזה), שהוא נוקט בשיטות מכוערות שמשתמשים בהם אנשי שיווק, שמצליחים למכור לנו גם מוצר מחורבן - אתייחס כאן לשני דברים בלבד: תורת המוסר שלו מחד, והפשע (כן הפשע) שלו כנגד האנושות מאידך.

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי היוקרתי PLOS one, נ
מצא קשר בין צמחונות לבין שיעורים גבוהים יותר של אלרגיות, סרטן ומחלות נפש. מסקנות המחקר: "באופן כללי, מצבם הבריאותי של צמחונים גרוע משל בעלי הרגלי אכילה אחרים". בניגוד לפרסומי עמדה או אחרים בספרות הפסאודו-מדעית שהציבור הרחב מחשיב כאמת מדעית וללא עוררין כתורה מסיני. אבל ברשומה זו לא אתייחס כאן לצד המדעי, לצד האקולוגי ולמידת התאמת התזונה הזו לכלל האדם מבחינה ביוכימית וגנטית. היא לא. נקודה. היא מאולצת ועשויה להוביל לנזקים רפואיים בלתי הפיכים. כמו כל דיאטה אחרת שמגבילה באופן קיצוני קבוצה שלמה של מזונות.

לצד המדעי והרפואי אתייחס ברשומה נפרדת. אבל בנושאי מוסר הבה נבחן מה עושה את 'היורופסקים' (כך אני מכנה את כת הטבעוניים האגרסיביים האלה)  מוסריים יותר. כן, מי שם אותם מומחים לענייני מוסר. ולא אתייחס לכמה מוסריים חייהם האישיים שלהם? כמה מוסריים יחסיהם עם בני אדם ולא רק עם פרות קדושות?

בספר בראשית מסופר על נח שהצטווה לאסוף זוג מכל חיית השדה והיער, כדי שיהיה להם המשך לאחר המבול. זה וודאי צעד מאוד הומני גם בשביל היורופסקים. ולאחר המבול ציווה האלוהים על האדם: " כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה כירק השדה." (בראשית פט, ג'). כלומר אלוהים מורה לבני האדם להיות אוכלי כול.

אם כך מכיוון ש'היורופסקים' שוללים בחריפות את המוסריות שבאכילת כול, יוצא בעצם שהיורופסקים מטילים ספק במוסריותו של אלוהים ושל מיליארדי מאמיניו האדוקים ברחבי העולם. ובמוסריות מעשיהם הם, הם אינם מטילים ספק.

כאמור אינני מתכוון ולהתפלמס כמה הם רחוקים מלהיות מוסריים, אבל אתייחס כאן רק למידת ה'מוסריות' של הסוגסטיה שהם משתמשים והשפעתה המסוכנת בעיקר על הנוער.

ראו למשל את הדמגוגיה המכוערת ש'היורופסקים' ודומיהם משתמשים:
הם לא יראו לכם צלחת של מנת בשר כלב שאוכלים מיליוני סינים מזה ימים ימימה:



אבל הם יראו לכם במצגת את זה:


הם יראו לכם מנת ספגטי תמימה עם כדורי בשר, וישאלו אתכם "האם הייתם אוכלים את המנה הזו לו כדורי הבשר הם של בשר כלב, או תסלחו לי - עשויים מגללי כלבים?

ובערמומיותם החולנית הם חושבים שמנת הגועל שסיפקו, תגרום לנערה בת 14 להפסיק לאכול בשר לכל החיים ולהפוך לצמחונית - מה זה משנה אם תפתח אנמיה, או חוסרים אחרים שיעכבו את התפתחותה, מיניותה ופוריותה. וכי מה זה משנה בעיניהם אם יגרם לה נזק בריאותי ונפשי בלתי הפיך?

אז ממחקר מדעי מסתבר שמה שהם עושים הוא פשע עוד יותר חמור. הם עשויים להפוך אותה בסבירות מאוד גבוהה לאנורקסית / בולמית (כמובן שזה נכון גם בלשון זכר).

לכן הפסיכולוגית הטבעונית הזו מיוטיוב (שלא ראויה שאזכיר את שמה), שמבקשת מהצופים בסרטון דמגוגי שלה - לדמיין שהם אוכלים בשר כלבים, ומבזבזת כמעט שעה מזמנכם כדי לצפות בסרט הזבל הפסיכולוגי שלה. רק על כך יש לשלול את רישיון העיסוק שלה כפסיכולוגית. כי הנזקים הפסיכולוגיים האלה עשויים להיות בלתי הפיכים. הפרעות אכילה מוגדרות כיום כהפרעות/מחלות נפש על פי ספר האבחנות הפסיכיאטריות הרשמי DSM.

את השיטה הנלוזה הזו אימץ גם אתר אנונימוס - האתר הרשמי של הצמחוניים/טבעוניים למלחמה באוכלי כול. ראו זאת במו עינכם:








יתכן מאוד  ש'יורופסקים' אלימים יקומו ויאשימו אותי כעת בדמגוגיה. 
אבל מזמן למדתי שכאשר הידע שלי מתנגש עם אידיאולוגיה או אמונה - אני הופך על ידי המאמין ללא מהימן. ובכן הבה נדבר עובדות. על מחקרים רפואיים אמיתיים (לא אלה הפסאודו-רפואיים שמוצגים במדיה ושוטפים את מוחם של ההדיוטות). אחד מהחשובים שבהם נערך כאן, בבית חולים רמב"ם בחיפה.

יותר ויותר מחקרים שנערכו לאחרונה מעידים על קשר זה או אחר בין צמחונות לאנורקסיה (הרעבה עצמית) וגם לבולימיה (אכילה כפייתית המלווה בהתקפי הקאות). הפרעת האכילה האלה מופיעות לרוב לאחר שנה של צמחונות.

אבל על פי מחקר שבוצע במרכז הרפואי רמב"ם: 96 אחוז מהנערות הישראליות שמפתחות אנורקסיה נרווזה נמנעות מאכילת בשר אדום ו-75 אחוז נמנעות מאכילת עוף ובשר לבן - פי עשרה יותר משיעור הצמחונים בקרב המבוגרים הבריאים. בבולימיה נמצאה מגמה דומה במחקר זה, אם כי לא במובהקות טוטלית כזו כמו האנורקסיה.


אני מודה לסטטיסטיקאי יוסי לוי שעשה הערכה סטטיסטית לגבי נכונות המתאם בין צמחונות ואנורקסיה - בעקבות ההתייחסות שלי למחקר הזה במהדורה הראשונה של כתבה זו. תוצאות המתאם פורסמו באתר 'נסיכת המדעים' שלו כאן.

בנוסף, במחקר שנערך בטורקיה שנה קודם לפרסום של מחקר רמב"ם - בקרב 1,200 צעירים בני 17 עד 21  נמצא כי מתבגרים צמחוניים הם בעלי נטייה מוגברת לפתח גישות לא נורמליות לאכילה, דימוי עצמי נמוך, חרדת בחינות וחרדה חברתית, לעומת מתבגרים שאינם צמחונים.

"לקשר בין צמחונות להפרעות אכילה יש הסבר גופני", מבהירה ד"ר יעל לצר, מנהלת המרפאה להפרעות אכילה ברמב"ם. "בגיל ההתבגרות מובילה אי אכילת בשר למחסור באבץ, שמשמש רכיב חיוני לתהליך הצמיחה והגדילה. הפחתת כמות האבץ מובילה לעיתים לחוסר תיאבון, וכך מתפתח מעגל קסמים שמוביל להפחתת המזון ובהמשך להפרעת אכילה".

מרבית המומחים מספקים לתופעה גם הסבר נפשי: "הרעיון בבסיס אי אכילת הבשר הוא מחשבה דמונית, לפיה המשך אכילת בשר עלול לגרום להשמנה, כי הבשר הרי מורכב משומנים", מפרטת ד"ר לצר. "הימנעות מבשר מעניקה לנערות מתבגרות תחושת שליטה בגוף, שהיא סימן היכר בולט לאנורקסיה נרווזה".

עינת צוברי, מנהלת היחידה להפרעות אכילה במרפאת הנוטרים ברעננה של המרכז לבריאות הנפש 'שלוותה', מקבוצת שירותי בריאות כללית - מצביעה על נקודה נוספת: "יש תיאוריות פסיכולוגיות לפיהן אכילת בשר מצביעה על דחף לתוקפנות וקניבליזם, וחלק מבני הנוער שמפתחים הפרעות אכילה מכוונים את התנהגותם להפחתת התוקפנות והדחף המיני. מחקרים הראו שפסילת מזון 'גורם השמנה' כמו בשר אדום הוא אחד הסממנים הבולטים של אנורקסיה, לצד שימוש בתרופות משלשלות". 


גם במחקר שפורסם בכתב העת המדעי Int J Behav Nutr Phys Act. נמצא קשר בין הצמחונות להפרעות נפשיות.
אם כך היכן המוסר של היורופסקים? האם שיטות ההטפה שהם נוקטים אינן פשע?


מסקנות מחקר רמב"ם ואחרים הן כדלקמן:

האם הסיכון לחלות באנורקסיה גבוה באופן משמעותי עבור נערות צמחוניות? בהחלט כן. גבוה מאוד, אפילו. צמחונות היא גורם סיכון לאנורקסיה!

האם יש מנגנון סיבתי המסביר כיצד אנורקסיה יכולה להתפתח מצמחונות? בהחלט כן - שינוי במשק האבץ בגוף וכן מנגנונים פסיכולוגיים.

האם צמחונות גורמת באופן ישיר לאנורקסיה? ודאי שלא. הרי יש נערות צמחוניות רבות שאינן חולות באנורקסיה. מכאן שאמנם אורח חיים צמחוני לכשעצמו לא בהכרח גורם לאנורקסיה, אך בשילוב עם גורמי סיכון נוספים המחלה עלולה להתפתח בסבירות גבוהה. אני מוסיף וטוען ששטיפת מהמוח שמעוררת גועל כדי להפוך לצמחוניים - עשויה להוביל להפרעות אכילה כמו אנורקסיה ובולמיה. כדאי שהורים לנערים/נערות שפונים לצמחונות יהיו מודעים לכך ויהיו ערים לשינויים התנהגותיים של ילדיהם.


אין אני רוצה להכנס לטיעון של 'היורופסקים' שתעשיית המזון (שהם כמובן מכלילים) מבצעת פשע כנגד חיות. ראשית שילחמו כנגד אכזריות נקודתית של מפעלי שחיטה ותעשיות מזון ולא כנגד אוכלי בשר, הביצים ומוצרי חלב בכללם.  

שנית אין להעמיד "פשע" כנגד חיות באותה רמה כמו פשע כנגד האנושות. זה מה שעושה כת היורופסקים ושליחיהם. הפיכת אנשים לאנורקסים ובולמים היא לא סתם פשע נגד האנושות. זהו פשע נתעב. במסגרת סדרה זו אביא בהמשך מחקרים מדעיים המצביעים על ירידה בפוריות אצל גברים ונשים טבעוניים. אז האם הדחה לטבעונות אינה מהווה פשע כנגד האנושות כאשר עשויה להגרם פגיעה בפוריות המין האנושי?

ולגבי המוסר הכפול, שלא לדבר  כי גם הרבה 'יורופסקים' משתמשים בתרופות שנוסו על בעלי חיים. שהם מקבלים חיסונים שהוכנו בהדגרה במיליוני ביצים. והביצים כידוע לא גדלות על העצים. שלא לדבר שגם היורופסקים שנגעלים מאכילת חרקים למיניהם, כפי שאוכלים אנשי המזרח הרחוק - מרססים חומרי הדברה כנגד אותם חרקים שפולשים לבתיהם, ומציבים מלכודות ורעל כנגד עכברים ומכרסמים שמתנחלים בבתיהם.

גם שלא לדבר על חלק מכת היורופסקים שמשתמשים באלימות (וגם אלימות מילולית היא אלימות) כנגד בני אדם שלא מסכימים לדעתם.

זהו אם כן המוסר של היורופסקים!

ומשום שאני לא כותב כאן סתם ביקורת על השקפת עולם, וכיוון שיש כל כך הרבה תיקים רפואיים עם נזקי הצמחונות והטבעונות, משום שרבים מהם מתקשים בתזונה צמחונית מאוזנת, ואני מדגיש מאוזנת. ומשום שהצמחונים/טבעונים זקוקים לתוספי כימיקלים (מה שהם מכנים תוספי מזון) - האם זוהי תזונה טבעית מאוזנת? 
ועל כן, 
אני רוצה להביא כאן 
טיפים חשובים לכל אלה שבכל זאת מתכוננים לעבור לתזונה צמחונית:

א. אל תתחילו בתזונה כזו לפני שתבקשו מרופא המשפחה שלכם לעשות בדיקות דם מקיפות. אל תתחילו אם כבר יש לכם חוסרים או מחלות קיימות ללא אישור רופא.

ב. בצעו מעקב (בדיקות דם) כל שלושה חודשים במהלך השנה הראשונה, ואחת לשנה לאחר מכן. אם יופיעו חוסרים או בעיות שלא היו בבדיקה הראשונית לפני המעבר לצמחונות - צריך לשקול ברצינות את המשך הצמחונות, במיוחד אם הבדיקות תראנה שתוספי מזון וויטמינים אינם עוזרים.

ג. אל תתחילו צמחונות ללא הדרכה ומעקב של דיאטנית מוסמכת (לבדוק תעודות!). כי להשיג תזונה מאוזנת אצל צמחוניים וטבעונים - קשה הרבה יותר מאשר אצל אוכלי כל. רבים מהטבעונים מרבים בפחמימות ושומן וממעטים בחלבונים (כולל בחלבונים שאינם מלאים). לכן הם עשויים גם להשמין כתוצאה מהמעבר לאורח חיים צמחוני. 

השמנה בריאות.

ד. אל תתבססו על 'אינפורמציה אינטרנטית' שאין לכם את הידע כדי לאמתה. יש ברשת שורה של אינפורמציה לא נכונה או לא מדוייקת!!!

ה. על תזונה צמחונית/טבעונית לפי שיטת ה-ZONE יוכלו הקוראים ללמוד בסדרת ה-ZONE כאן.

ולבסוף זיכרו - אל תעמידו את גופכם כשפן נסיונות.

* זוהי מהדורה שניה ערוכה ומעודכנת לכתבה שפורסמה ב- 22/9/2012 וזכתה ל- 110 תגובות ו- 7 הפניות חיצוניות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן