פינת ההודעות


כיצד מגיבים בבלוג - מדריך קצר ופשוט

בקישור כאן


מדוע כדאי להרשם כמנוי?

כך תוכלו להכנס מחשבון המייל שלכם ולצפות בזמן אמת ולעד

בפוסטים שוּשוּ שניתנים לצפיה כאן לזמן מוגבל בלבד!



הושקה סדרה חדשה - הרגלי אכילה והפרעות אכילה.


לסדרות ניתן להיכנס ממסגרת 'דפי מפתח וסדרות' בשוליים הימניים.

הסדרות הבאות: א. חלומות, ב. חינוך ילדים, ג. הנדסה גנטית.


הבהרה

הפוסטים נסגרים לדיון (תגובות) לאחר 30 יום למניעת פעילות רובוטים. עמכם הסליחה. ניתן ליצור קשר בתיבת המסרים בשוליים הימניים.


סדרת מורה נבוכים לסטודנט ולמרצה


הקדמה

מרצים באוניברסיטאות אינם מתקבלים על פי כישורי ההוראה, אלא על פי הצטיינותם במחקר האקדמי. ההוראה משנית למחקר. הקידום בדרגות הוא בעיקרו על סמך הפרסומים האקדמיים בספרים ובכתבי עת. כמובן גם על סמך האימפקט על תחום המחקר של המרצה.

בשל כך לא כל המרצים טובים בהוראה. האמת היא שיש גם גרועים. באוניברסיטה שלי מרצים חדשים כיום עוברים סדנת הוראה והמצב השתפר מעט. במסגרתה מצולמים ומוקלטים מערכי שיעור של המרצה, אשר מנותחים בסדנה על ידי המנחים והמשתתפים עד לרמת הטיקים המילוליים של המרצה. 

לדעתי מרצה טוב אינו שוכח שהיה פעם סטודנט. הייתי סטודנט ואף לא שכחתי את זה. מחד הזיכרון במה סטודנטים מתקשים,  הזיכרון שהקורס של המרצה אינו הקורס היחיד בעומס המוטל על הסטודנט, הזיכרון של קצב ההרצאה שאיתו יכולים להתמודד מרבית הסטודנטים, ועוד כהנה וכהנה. ומצד שני מרצה טוב מכיר גם את כל השטיקים של הסטודנטים. למשל התופעה המוכרת של ניסיון הסטודנטים להקטין את כמות החומר למבחן, על ידי עצירת המרצה בשאלות אינסופיות, להבהרה לכאורה. על אלה ועוד תוכלו ללמוד בסדרת כתבות אלה המבוססות על ניסיון ההוראה שלי במדעי הטבע והרפואה. סדרת מורה נבוכים זו מיועדת לסטודנטים, למרצים ולכל מי שההשכלה הגבוהה יקרה ללׂבּּוֹ.

א.  עבודה או מבחן (חלק ראשון)
בתואר ראשון במדעים המדויקים (הטבע והרפואה), במרבית הקורסים מתקיימת בחינה בסיומם. מעטים יחסית הקורסים שבהם ניתן ציון על עבודה במקום מבחן. בעבודה התלמיד מתמקד בחקר נושא ספציפי צר, מתוך עשרות הנושאים המועברים בקורס.
תאורטית במקרה שציון הקורס ניתן על סמך עבודה, הסטודנט יכול לישון בשיעורים ואפילו לא להגיע לשיעורים בכלל - כי הוא לא צריך להבחן על כל חומר הקורס.

להמשך קריאה כאן.

ב. עבודה או מבחן (חלק שני)
בחלק הראשון תיארתי שינוי פורמט של קורס לתלמידי מוסמך ודוקטור - מעבודה סמינריונית בכתב פלוס הרצאה מסכמת במשך 14 שנים, לפורמט של מבחן והרצאה סמינריונית ללא הגשת עבודה בכתב. המסקנות מתוארות בחלק זה.
להמשך קריאה כאן.

ג. סיפורי סטודנטים שכאלה
בקורס לתלמידים מתקדמים שלימדתי, הייתה סטודנטית שישבה תמיד בשורה השניה ובאותו כיסא - מאזינה, מסכמת ומשתתפת פעילה בדיונים. אבל ככה פתאום, שלושה שבועות לפני סיום הקורס, הבחנתי שהיא עברה לשבת בשורה אחורית באולם. פניה מופנות לצד קיר האולם ולא למרצה ולמסך המצגות. ובכלל נראתה מנותקת ממה שמתרחש והקלידה בקצב במחשב הנייד שלה. הקלדה מלווה מפעם לפעם בפרצי צחוק. שיערתי שהיא משחקת במשחק כלשהו במחשב, אבל לא הגבתי. וכי אני בגן ילדים? אבל האמת היא שממש לא הבנתי מה קרה לה. והיא הייתה צריכה להעביר את ההרצאה הסמינריונית שלה בעוד שבוע וחצי.
להמשך קריאה כאן.

ד. ניהול זמן ופחד קהל
בקורס לתלמידי מוסמך שכולל חובת הרצאה סמינריונית, אני נוהג להכין רשימת נושאים משלימים לחומר הנלמד בקורס. מספר הנושאים הייחודיים - כמספר התלמידים המשתתפים. בסיום השיעור הראשון מתבקש כל אחד מהסטודנטים לבחור נושא. ברשימת הנושאים מצוינים גם תאריכי ההרצאות המיועדות.
להמשך קריאה כאן.

ה. ערעורים ומועדי ב'
לעיתים אני חושב עד כמה שונים הסטודנטים מתקופת לימודי מהסטודנטים של היום. אז כמו היום, לאחר שפורסמו הציונים, ניתנה תקופה של ערעורים על הציונים וכמובן האפשרות לגשת למועד ב' (לפחות בלימודי תואר ראשון, כי רבים החוגים שלא מתקיים מועד ב' בכלל בלימודי תואר שני ושלישי).
ובתקופת לימודי, הסטודנטים התגודדו מול לוחות המודעות על רשימות ארוכות מודפסות. עמודות של ציונים מול עמודות מספרי תעודות זהות. וכיום התלמיד מקבל מסרון לטלפון שלו המודיע על הציון. באתר אינטרנט מוצגת גם הסטטיסטיקה של הקורס.

להמשך קריאה כאן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן