יום חמישי, 26 בנובמבר 2015

ונצלת פני זקן - שערוריית תעשיית הביטוח הסיעודי

הבוקר התקשרה אלי נציגת שירות של חברת ביטוח דקלה."אתה וזוגתך מבוטחים מטעם קופת חולים בביטוח סיעודי". אנחנו בכללית ויש לנו ביטוח מושלם פלטינום, ששדרגנו  לפני כשלוש שנים ממושלם זהב- בדיעבד ללא סיבה מוצדקת כלל וכלל. אבל על כך בפעם אחרת.

ונציגת השירות של דקלה המשיכה בהצעה 'מפתה' לשדרוג הביטוח הסיעודי. כרגע לדבריה יש לנו ביטוח סיעודי עד לסכום מקסימלי של 5,000 ש"ח לחודש, לכל אחד משנינו. במקרה שחלילה שנזדקק לאשפוז סיעודי, חברת הביטוח תשלם סכום זה למשך תקופה עד לחמש שנים. זה היה בחוזה, כתוב וידוע.

אז מהי הצעת השדרוג? קבלת תשלום סכום חודשי זה - ללא הגבלת זמן, עד לסיום החיים. כלומר מעבר לחמש שנים, אם לא עלינו נסבול אריכות ימים בגיהינום סיעודי. אני חושב שכבר יותר זול לשלם לרוצח שכיר על עזרה בסיום החיים. סליחה על המקבריות.

השבתי לאשת השירות, "יפה מאוד אבל עבור כמה? כמה אנחנו צריכים להוסיף על התשלום החודשי עבור ביטוח פלטינום שאנחנו כבר משלמים"? פרמיה שהיא עצמה עולה לנו כ- 100 שקלים לחודש בנוסף לביטוח הזהב).

ואז מפרטת הגברת: 220 שקל לחודש עבור כל אחד, אבל היא תיתן לנו הנחת הצטרפות - 180 שקל בלבד, לכל אחד, במשך שלוש השנים הראשונות. 

לשמע ההצעה הזו התפוצצתי מכעס שאותו הפלתי על נציגת השירות המסכנה, שאין היא הבעלים של החברה בה היא עובדת. כמובן אמרתי לה את זה ועוד הוספתי שאני לא סומך עליה שתעביר לממונים עליה את תוכן 'השטיפה' שעשיתי לה, וכי אני בעל בלוג וכי בעקבות הפניה שלה רתחתי כל כך עד שאני מתכוון לכתוב בבלוג על השערורייה בתעשייה הסיעודית של חברות הביטוח. נבהלה הבחורה ומיהרה לסיים את השיחה ביום טוב.

אז על מה יצא הקצף? ראשית יש לי חשבון עם חברת הביטוח הזו שקיבלה מהוריי בחשבון גס תשלום של כמאתיים אלף שקלים במשך שנים רבות עבור ביטוח סיעודי שלמזלם לא היו זקוקים לתבוע. ואז ככה פתאום בגיל 86, קיבלו הודעה מהחברה שהביטוח הרפואי והסיעודי שלהם מבוטל בסוף השנה, על פי תקנה שאישר המפקח על חברות הביטוח ושר האוצר דאז לפיד (כן, זה שנתן להם קצת כניצולי השואה, אבל לקח להם את הביטוח הסיעודי). על השערורייה הזו דברו לאחרונה בכתבת תחקיר בערוץ 2.

ועכשיו הם אינם מתביישים לפנות אלי עם הצעה כזו? כאילו אני ילד שמנסים לפתות אותו לקנות סוכריה אדומה על מקל במקום צהובה, במחיר מופקע. אז בואו ניגש לעובדות: לפני כ-25 שנה, התחלנו לשלם פרמיה חודשית לדקלה עבור ביטוח בריאות 'מושלם' של הכללית. כלול בזה ביטוח סיעודי בסך של עד 5,000 שקל לחודש, עבור עד לחמש שנים אשפוז במוסד סיעודי.

באותה תקופה אביה של זוגתי אושפז במוסד סיעודי בעלות של כ- 6,000 שקל לחודש. וכיום לאחר 25 שנה - סכום הביטוח לא השתנה ועדיין עומד על תקרה של 5,000 שקלים כאשר עלות ממוצעת של אשפוז במוסד סיעודי כיום עומדת על 15,000 שקלים לחודש. כלומר כמעט פי שלוש יותר מלפני 25 שנה.

אתם מבינים את זה? סכום הפרמיה התייקר במשך השנים. הוא מטפס כל חמש או עשר שנים יחד עם התקדמות הגיל, אבל סכום הביטוח עומד במקום 5,000 שקלים, בלי ריבית, בלי הצמדה, בלי כלום.

אז כעת הם מציעים בשביל הסכום הזה , נשלם עוד למעלה מ-400 שקל לחודש עבור נזיד עדשים, במידה ולא נתפגר במוסד סיעודי לאחר חמש שנים. לא מספיק שמציאות כזו היא קללה, חברות הביטוח רוצות לגזור על זה קופון. אינני מכיר את הסטטיסטיקה, אבל לא נראה לי כי רבים חוצים שלוש שנים גג בסיעודי.

אז בשביל זה הם רוצים שנשלם עוד 400 שקל לחודש, כדי שתמורתם נקבל אותם 5,000 ש"ח, כשעלות מוסד סיעודי כבר תהיה אולי 25,000 שקלים לחודש. הבנתם?

ועכשיו, עוד כמה מעובדות החיים שידועות לי  לצערי מניסיון אישי עם הורי זוגתי ומסיפורים של משפחות אחרות. במדינת ישראל, 'מדינת רווחה', כבר עדיף לזקנים כמו בכפר היפני בסרט, להיפרד מהמשפחה בגיל שבעים, לטפס על הר ממול ולמות בו. כמו שכלבים וחתולים נעלמים מבית אדוניהם כדי למות בסתר. במדינה שעלות אשפוז סיעודי אינה כלולה בביטוח מס הבריאות וקופת חולים - הנטל שנופל על המשפחות הוא כבד מנשוא. כמה יכולים לעמוד בתשלום של שלושים אלף שקל לזוג הורים.

אז מה עושים? פונים בבקשה לעזרה למשרד הבריאות. ומשרד הבריאות הופך לבעל חשבון הבנק של המאושפז, ודבר ראשון מכסח את כל ההשקעות והחסכונות של בני הזוג. לא משנה שהבריא עדיין, יישאר בבוא העת ללא כלום. ואז אם למאושפז הסיעודי יש הכנסה של 5,000 שקל לחודש מביטוח סיעודי, גם זה מקוזז מתמיכה של משרד הבריאות.

במקרה של אבא של זוגתי ז"ל שנאלצנו לאשפזו במוסד לתשושי נפש בשל אלצהיימר, קודם כל שילמנו טבין ותקילין מחיר מלא כמה חודשים עד שמשרד הבריאות טיפל בבקשה שהוגשה. גם אם יש ביטוח, יש תקופת המתנה של שלושה חודשים ותשלום כניסה חד פעמי של עשרים אלף שקל ויותר.

לאחר שמשרד הבריאות בחן את הבקשה שהגשנו, הוא חייב אותי (לא משנה שגם לי יש הורים שאצטרך לדאוג להם מתי שהוא) ואת זוגתי, את אחיה וזוגתו בתשלום של שליש מגובה משכורתו של כל אחד. ומהאימא של זוגתי ניכו 600 שקל מתוך ה-800 שקיבלה קצבת ביטוח לאומי. למה לא? שתחייה ממאתיים שקל. ואת השאר, כ-50% מעלות האשפוז בסיעודי השתתף משרד הבריאות. אם היה לו ביטוח סיעודי שאז וכמו כיום עומד על 5,000 שקל, הסכום היה מקוזז מהתשלום של משרד הבריאות, לא המשפחה. 

הבנתם את זה? כיצד חברות הביטוח עובדות על האנשים בעיניים בתכניות הגרנדיוזיות שלהם? וזה חוץ מכך שהן יודעות לקחת בקלות ועושות את המוות עד שהן משלמות. לעתים אפשר להתפגר עד שהן משלמות מחצית הסכום כפשרה משפטית, לאחר שהתישו את המשפחות. אבל השערורייה הגדולה היא שהמפקח על חברות הביטוח מתפקד כמו בובה שמשתפת פעולה עם חברות הביטוח יחד עם שר האוצר. זוהי מדינת הרווחה ישראל.

בקושי עברו שעתיים, ועל צג הטלפון שלי הופיעה שוב שיחה מדקלה חברת הביטוח. חשבתי לתומי, הנה אולי התרצו והפעם רוצים להציע משהו אטרקטיבי יותר. אבל על הקו היה איש שירות שהתחיל לדקלם בדיוק את מה שאמרה קודמתו.

כאן כבר התפרצתי והודעתי לו שאם תגיע עוד שיחה אחת כזו, אני אתלונן במשטרה על הטרדה. האם יודעים אתם שעל פי חוק, מגיע לכם פיצוי בסך אלף שקלים עבור כל הטרדה טלפונית כזו, ללא הוכחת נזק? הקלטתם (אצלי בטלפון יש אפליקציה שמקליטה אוטומטית כל שיחת טלפון), תפנו לעורך דין שינקה מזה  מאתיים שקל דמי טרחה, ובידיכם יישארו 800. רווח לא רע על עגמת נפש. אם כולנו נתלונן על ההטרדות כמו של - החברות והמתרימים למיניהם לעילוי נשמתו של רבי עובדיה או בעל הנס, ידם לא תהייה קלה על שפורפרת הטלפון. 

אז לאחר האיום שאפנה למשטרה אם אקבל מהם עוד טלפון אחד כזה, איש השירות הנבוך גמגם שהוא מאחל לי שאהיה בריא. השבתי לו כנ"ל, וכי אני משוכנע שהוא עצמו כבר מיהר ועשה פוליסת ביטוח שכזו. 


קריקטורה יומית של יונתן וקסמן

וללא קשר נדהמתי  כי לאחר תשלום של אלפי שקלים לחודש במשך שנים רבות (ועדיין משלם מתוך גמלת פנסיה מוקדמת) דמי ביטוח לאומי ומס בריאות, נדרשתי לשלם לביטוח לאומי 526 שקלים בלבד, דמי טיפול עבור הגשת תביעה לקצבת ניידות. ואם כפי שקורה לפחות במחצית המקרים צריך אחר כך להגיש ערעור, אז צריך לשלם גם עבור חוות דעת רפואיות ולעורך דין - כמה נשאר מהקצבה העלובה הזו? 
ועוד אומרים שיש כאן מדינת רווחה. מדינת שנור שדורכת על הזקנים והחלשים. זה מה שיש לנו. ושכבר לא לדבר אם בכלל נשרוד מהסכינאות המשתוללת ברחובות ונגיע לגבורות


קריקטורה יומית של יונתן וקסמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן