יום רביעי, 21 בפברואר 2018

'נאקת גמלים' - לקח למטיפי טבעונות שלמעשה דווקא רוצחת בעלי חיים


אחת הבעיות של העולם הגלובלי הם מיני הצמחים ובעלי החיים הפולשים. בעולם הגלובלי האדם ביטל למעשה את החיץ הגיאוגרפי בין סביבות חיים שונות - סביבות חיים עשירות שהיו מבודדות מזה מיליוני שנים זו מזו. סביבות חיים ייחודיות ומאוזנות מבחינה אקולוגית. וכשמדברים על אקולוגיה מאוזנת של אוכלוסיות חיים, למעשה מדובר במאזן בין אוכלוסיות טורפים ונטרפים - מאזן הנשמר על ידי מה שמכונה שרשרת (או מארג) המזון.

הרשומה הבאה קשורה לנושא זה וההשראה לכתיבתה הייתה תוכנית ששודרה בערוץ דיסקוברי על אוסטרליה. וכן ידיעה חדשותית ששודרה באותו יום, המתארת פיתוח פורמולה חדשה לתינוקות אדם - פורמולה המבוססת על חלב הגמלים.

אוסטרליה היא למעשה דוגמה לסביבה אקולוגית של מיני צמחיה, בעלי חיים ואדם שהייתה מבודדת במשך מיליוני שנים עד לפלישת האדם הלבן אליה. מיני החיים האלה מכונים בתורת הביולוגיה של אוכלוסיות - מינים אנדמיים. כלומר, מיני חיים בעלי תפוצה גיאוגרפית מצומצמת לשטח מתוחם מוגבל. בשל הבידוד הגיאוגרפי, התפתח ביבשת אוסטרליה מסלול אבולוציה נפרד שהוביל להתהוות מארג מזון ייחודי של מיני אוכלוסיות צמחים ובעלי חיים שבראשה עמד האדם מהגזע האבורוג'יני. כולם מכירים את הייחודיות של חיות הכיס – הקנגרו והקוואלה של אוסטרליה. אך למעשה אלה שני מינים ייחודיים מתוך עשרות אלפי מיני צמחים וחיות אנדמיים ייחודיים ליבשת אוסטרליה.

וודאי מוכרת דוגמת הארנבים כהפרה באיזון הביולוגי שנגרמה בעקבות פלישת האדם הלבן ליבשת אוסטרליה. מאתיים פרטים בלבד של ארנבים וארנבות שיובאו על ידי מתיישבי האדם הלבן החדשים באוסטרליה כמקור עתידי למזון אדם - הפכו לבעיה ולמעשה לשואה אקולוגית חמורה. באין באוסטרליה טורף טבעי לארנבים – מאתיים ארנבי אירופה שגשגו במהרה לאוכלוסייה שמונה מיליוני ארנבים. ארנבים שמכלים את הצמחיה הטבעית והחקלאית. אך כשהתוודעו לבעיה, כבר היה מאוחר מדי - התרבות הארנבים באוסטרליה יצאה מכלל שליטה. לא הציד המאסיבי של הארנבים (למטרות הרג בפני עצמו או למאכל), גם לא פעולות ההדברה הועילו, והארנבים ממשיכים להיות אוייבי הגידולים החקלאיים בשדות אוסטרליה. ציד והדברה הם למעשה מושגים עדינים לרצח ארנבים על ידי האדם כדי לספק לעצמו מזון צמחוני.

מסתבר שבצד הארנבים נוצרה גם בעייה אקולוגית של הגמלים. הגמלים יובאו עם המתיישבים החדשים לאוסטרליה כאמצעי תחבורה - להעברת סחורות ותחבורת אדם במרחבי היבשת האוסטרלית ובין השאר שימשו הגמלים במלאכת הנחת מסילות רשת הרכבות האוסטרלית בהתהוותה. אך לכשהחליפה התחבורה המודרנית את הגמלים כחיות משא, למעשה כבר לא היה צורך בהם והם שוחררו לחופשי. באין טורף טבעי לגמלים באוסטרליה - הגמלים ששוחררו התרבו לאוכלוסיה שמונה כיום כ- 750 אלף גמלים שהסתגלו בהצלחה מדהימה לחיים חופשיים בטבע האוסטרלי. אוכלוסיה שמוגדרת כיום כ'גמלי פרא'.

גמלים הם כידוע בהמות הניזונות ממזון צמחי. בשל כך ההתרבות הפרועה של הגמלים פוגעת ביבולים החקלאיים ובפרנסת בעלי החוות החקלאיות באוסטרליה. בעוד שבעלי החוות החקלאיות מצליחים להגן על גידולי התבואה והירקות שלהם מפני בהמות כמו פרות וכבשים, על ידי הקמת מכשולים וגדרות - אמצעים אלה אינם מועילים כנגד פלישת גמלים לשדות החקלאים. בכוחם עוקרים הגמלים את הגדרות.

אז כיצד מתמודדים בעלי החוות החקלאיות עם בעיית הגמלים? הם עושים זאת בשתי דרכים שונות ששתיהן הן למעשה רצח. האחת 'רצח למען רצח' והשניה למען 'רצח רווחי'.

התוכנית ששודרה בערוץ דיסקוברי הדגימה את שני סוגי הרצח הזה של הגמלים למען הצמחונות. האחת רצח בדרך הקלה והשניה על ידי ציד מורכב למטרות רווח.

בדרך הראשונה, חוואים אוסטרליים יוצאים לסיורי ציד בסביבת החוות שלהם ופשוט יורים למוות בגמלים שהפכו לגמלי בר. יורים בהם ומשאירים את גופותיהם להירקב בשטח.

הדרך השניה היא כאמור מבצע ציד מורכב שבו מעורב מסוק שמאתר להקה גדולה של גמלים. לאחר האיתור, המסוק יחד עם צוות בג'יפ דוחקים את להקת הגמלים המבוהלים לעבר מכלאות שנבנו במיוחד ללכידתם. בתשדיר בדיסקוברי הראו מבצע שבסיומו הצליחו לכלוא חמישה עשר גמלים מתוך להקה של עשרים וחמישה גמלים שאותרו. מסתבר שלאחר כליאת הגמלים, מייצאים אותם למדינות במזרח התיכון שיש בהן ביקוש לגמלים. הגמלים האוסטרלים האלה אינם מבוקשים למטרות גידול כחיות מחמד (כן, יש דבר כזה) או שימוש כבהמות משא - כי הם אינם מאולפים וההובלה שלהם אינה כלכלית. אך מה שמאוד מבוקש במדינות כמו סעודיה ואיחוד הנסיכויות הוא בשר הגמלים. מסתבר שבשר הגמלים הוא בשר איכותי למאכל, שטעמו דומה לטעם בשר בקר.

לצד הרווח הכלכלי בתרומת ציד הגמלים האוסטרלי, נוסף שימוש תעשייתי מפתיע - שימוש בחלב נאקות בפיתוח פורמולה חדשה לתינוקות. פורמולה שאושרה בינתיים לשימוש בתינוקות בני שנה ומעלה ולתינוקות ופעוטות עד גיל שלוש שרגישים לחלב פרה או עיזים. הפורמולה הזו שפותחה באבו-דאבי מבוססת על חלב נאקות. הפורמולה הזו היא גם נטולת לקטוז וגם מכילה פי 3-5 יותר ויטמין C ממקביליה המיוצרים מחלב פרה. המוצר החדש הזה
 שייוצר תחילה בדובאי, אך יועשר וייארז בהולנד - יושק תחילה במזרח התיכון ובצפון אפריקה, אולם גם יצרנים בארצות הברית כבר פוזלים לעבר המוצר הזה או מוצר דומה. 

חברה ישראלית מייצרת גם היא קרם קוסמטי וטיפולי מחלב נאקות לטיפוח עור בריא, ולטיפול בבעיות עור שונות. מדובר בפורמולה המבוססת על חלב נאקות בשילוב עם שמן זית, ושמנים אתריים ממיצוי צמחי מרפא. שמן הזית שבקרם זה משמש גם כמסנן טבעי של קרינת שמש. חלב נאקות נמכר בישראל על ידי חברה אחרת גם כסגולה לריפוי סרטן. עלי לציין שאין לכך ביסוס מדעי.

הטבעונים בוודאי ימנעו וחלקם גם יטיפו כנגד' פורמולת התינוקות על בסיס של חלב נאקות. כי עדיף בעיניהם רצח גמלים למען רצח - רצח לטובת שלומם של הגידולים הצמחוניים שהם אוכלים. 



רשומה זו היא חלק ראשון בנושא רצח בשם הצמחונות והטבעונות ופרק נוסף בסדרה הרגלי והפרעות אכילה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן