יום שישי, 22 במרץ 2019

פשוט לקרוא לה בואי והיא תבוא מיד




האם היצור הקטן והיפה הזה זולל חלזונות? ומה הקשר של הרשומה הזו לאביב? אני שואל את השאלות האלו כדי לעורר מתח בקוראים - כדי שישרדו את שיעור הבלשנות הקצר על מקור שמה.

אין מי שלא מכיר את החיפושית החמודה הזאת. שמה המדעי הוא "Coccinella septempunctata". לא, היא לא קוקסינלית, ושמה למעשה מורכב משלוש מילים בלטינית: Coccine = ארגמן, septem = שבע, punctus = נקודה.

מכאן, בתרגום לעברית - שמה "ארגמנית שבע הנקודות". תספרו את מספר הנקודות השחורות ותבינו למה. האמת היא שיש לה בעצם שמונה נקודות, אבל השתיים העליונות קרובות ומכיוון שהכנפיים מסתירות את מרכזן - הן נראות בעיננו ככתם אחד מאוחה.
וודאי אתם אומרים שאתם מכירים אותה בתור פרת משה רבנו, ואני קורא לה חיפושית אלף השמות:
באנגלית היא מכונה "Ladybird" או "Beetle of Our Lady" ומי זו הגברת? הרמז מופיע בשפה הגרמנית: "Marienkäfer" כלומר, "החיפושית מרים" על שמה של הבתולה מריה.
ברוסית היא מכונה Божья коровка כלומר,"פָּרַת־אלוהים",
ברומנית - vaca domnului (פרת האלוהים)
בבולגרית bozha kravichka (פרת האלוהים הקטנה)
וביידיש היא מכונה - "משה-רבנו'ס פערדעלע" ובתרגום לעברית - "סוּסוֹן משה רבנו". ולסירוגין היא גם מכונה "משה-רבנו'ס קיעלע", ובתרגום פרת משה רבנו.

ומשעור הבלשנות הקצר הזה, עכשיו אתם יכולים להבין את מקור השם העממי של החיפושית הזו בעברית - פרת משה רבנו- מתרגום שמה 
ביידיש. 
אבל השם העברי המדעי המנוקד לפי האקדמיה הוא "מוֹשִׁית הַשֶּׁבַע " - מוש(ה)+(חיפו)שית = מושית, השבע=שבע (הנקודות).

כאמור, השיעור הקצר הזה בבלשנות אינו עיקר הפוסט, אלא אורח חייה המרתקים של החיפושית הזו. אבל בעצם החיפושית הקטנה והחמודה הזו אינה כל כך תמימה. למעשה היא טורפת ולוחמנית - והנמלים אויבות נפשה. וזה מקשר את הרשומה לאביב.
בחודש מרץ, עם בוא האביב - יוצאות נמלים בהמוניהן אל הגינות, ערוגות הצמחים והעציצים במרפסות. וזה מאוד רע לצמחים, כי הן מובילות איתן ביצי כנימות וזחלים ומגדלות אותם על גבעולי צמחים ועלים (בעיקר בחלקם התחתון).

כנימות בנות הטיפוחים של הנמלים

והנמלים מטפלות בהן יפה יפה כשמרטפיות. מדוע? כי הכנימות מוצצות את לשד הצמחים ומייצרות מכך נוזל מתקתק כמו שהדבורים מייצרות דבש. לכן הנוזל המתוק הזה מכונה גם "טל דבש". הנמלים מלקקות את הנוזל המתוק הדבשי הזה שמייצרות הכנימות בעזרת המחושים שלהן וממש חולבות אותן. הן גם מעבירות ביצי כנימות וזחלים שבוקעים מהן לאזורי צמח חדשים וכך מגדילות את שטח ה"מחלבה". 

ראו בסרטון הקצר איך הנמלים חולבות כנימה:


לכן הברית בין הנמלים והכנימות פוגעת קשה בצמחים והכנימות יכולות אפילו להמית אותם. אז מה עושים? קשה מאוד להשמיד נמלים. אבל אפשר להפחית את מספרן על ידי שפיכת מים רותחים לתוך קני הנמלים, או לפזר גרגרי אבקת פתיון סביב הקינים. כנגד הכנימות אפשר לרסס צמחים נגועים בתרסיס הדברה כימי (שהוא ממש מסריח ומסוכן להרחה - לכן מומלץ לרסס רק עם מסכה ובניגוד לכיוון הרוח).


במקום הדברה כימית שהיא מאוד יעילה אבל מסוכנת, אפשר להדביר על ידי ריסוס במים עם סבון כביסה (לחזור מספר פעמים לפי הצורך). זוהי הדברה אורגנית. אבל כאן נכנסת לתמונה פרת משה רבנו. כן, היא יכולה לשמש כאמצעי הדברה ביולוגי מצוין. מדוע? כי הכנימות הן מאכל תאווה לידידתנו החיפושית הקטנה. 

חיפושית אחת יכולה לזלול כמאתיים כנימות ביום וכששת אלפים במהלך חייה. יש שמגדלים את החיפושיות ומוכרים אותן באופן מסחרי. כל שנשאר לעשות הוא לפזר את החיפושיות על הצמחים הנגועים והן יתחילו להשמיד את הכנימות. אני נהגתי לצאת ולאסוף חיפושיות כאלו בשדות שליד ביתי.

לעיתים מתחילה גם מלחמת גוג ומגוג בין החיפושיות לנמלים. כי הנמלים רוצות לשמור על בנות חסותן.
פרות משה רבנו משתמשות בנשק מיוחד כנגד נמלים. בשעת חירום הן מפרישות חומר רעיל לחיות קטנות כמו נמלים. אמנם החומר המופרש הזה לא ממית בני אדם, אבל יש עדויות באינטרנט - שבני אדם שבלעו כמה פרות משה רבנו, סבלו מבחילות והקאות למשך מספר ימים. אז בהחלט לא מומלץ לנסות את זה בבית.

ובקיץ פרות משה רבנו סובלות מאוד מהחום ולכן מסתתרות במקומות מוצלים קרירים ולחים יותר. בארצנו, למשל בהרי הגליל ובחרמון. אבל שם הן כבר מציקות לחלזונות. בסרטון הבא תוכלו לראות את המחזה הקורע הזה. ראו כיצד החילזון מנסה לנער מעליו את החיפושיות לשווא: 


לא מצאתי בספרות המדעית שחלזונות אכן משמשים מזון לחיפושיות. אבל הסרטון הזה תיעד לכאורה אפשרות כזו. אינני יודע אם בהתקפת החילזון החיפושיות אוכלות אותו לאט בעודו בחיים או שפשוט רק נהנות להתחכך בריר הקריר ("והטעים"? ) שמפריש החילזון.

כיוון שחלזונות גם הם מזיקים לצמחיה בגינתנו, כדאי לערוך ניסויים ולבחון האם צבא חיפושיות יכול לשמש לצורכי הדברה ביולוגית להרחקת חלזונות ממנה.
ועכשיו הקוראים יכולים להבין מדוע החיפושית הזו חביבה בעיניי האדם בפולקלור של כל עמי העולם ואפילו נחשבת לקדושה ומכונה בשפות מסוימות בשם קדושה.

***

חלזונות ניתן להרחיק על ידי אחיזה בקונכייה, ניתוקם מהקרקע והעברתם לכלי איסוף. אך אם אתם צרפתים או יפנים, אולי תרצו לאכול אותם בשמן זית, לימון, עשבי תבלין או יין מבעבע - למאכל הזה קוראים אֶסְקָׂרְגוֹ.

אסקרגו

אבל מה לעשות עם החשופיות (החלזונות ללא הקונכיה)? די מגעיל לטפל בהן כשהן נכנסות לבתים. אפשר לפזר הדברה כימית שמסכנת גם אתכם וחיות המחמד שלכם. אבל אפשר גם בדרך אחרת. אם זה קורה, אני מניח על הפושעת ומסביבה מספר גבישי מלח בישול והיא תתמוסס בהקדם לעולם הבא. אם התופעה חמורה, ניתן להציב לפני הכניסות לבית מלכודות - כוסות חד פעמיים עם משקה קפה שחור בשליש התחתון. הן נמשכות ללחות וטובעות היישר לאבדון הקפאין.

ולמי שתוהה מה מקור כותרת הרשומה, נא להאזין לזה:


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן