יום שישי, 15 בספטמבר 2017

השעון הביולוגי של ההזדקנות


בכל אחד מתאי גופנו קיים שעון ביולוגי, הקובע את קצב ההזדקנות והמוות. השעון הזה מופעל מרגע הלידה. מה מעיד על קיום שעון תאי כזה? ניתן לראות זאת כאשר מגדלים תאי אדם בתרבית. במעבדה ניתן לגדל תאים שונים שנלקחו מהגוף, בצלחות או בכלים שבהם מצוי נוזל המכיל חומרי הזנה, הדרושים לתאים. התאים האלה מתחלקים לתאי בת ומתרבים.


כמה חלוקות עוברים התאים האלה בתרבית עד שמזדקנים ומתים?
מסתבר שהדבר תלוי בגיל האדם שממנו נלקחו התאים. אם לוקחים תאים כמו תאי עור מתינוק בן יומו - התאים יתחלקו בתרבית מעבדה כ- 50 פעמים. ככל שהתאים נלקחים מאדם מבוגר יותר, הם יתחלקו מספר פעמים הולך וקטן, ביחס ישיר לגיל הביולוגי של 
התורם.

מנגנון ההזדקנות עדיין אינו לגמרי ברור, אך אנחנו יודעים שחלק מההזדקנות נובעת מכך שבקצה הכרומוזומים בתאים שלנו יש איזור דחוס של דנ"א, המכונה טלומר. הטלומרים מגֵנים על הכרומוזומים מפני נזקים בדנ"א. עם כל חלוקת תא, הטלומר מתקצר במעט. כאשר הטלומר מתקצר באופן משמעותי, התא חשוף יותר לנזקים היכולים להפוך אותו לתא סרטני (ואז הוא ימשיך להתחלק ולהתרבות ללא שליטה), או שחייו של התא באים לקיצם.

אם כן, משך חיי התאים נקבע על ידי שעון ביולוגי הנקבע על ידי אינפורמציה הקיימת בחומר התורשתי שלנו. 
כלומר, כל אחד מאיתנו נולד עם שעון ביולוגי הקוצב את משך החיים הביולוגי. כלומר, הגיל הביולוגי המקסימלי נקבע על ידי מערך הגנים שירש כל אחד מאיתנו לאחר הפריית הביצית על ידי תא הזרע.

עכשיו נניח שהייתה מוצעת לקורא בדיקת מעבדה לדגימת תאי עור שיגורדו על ידי מטוש מהחיך בפה - בדיקה שתקבע מהו גילך הביולוגי ושבעצם תנבא גם מה יהיה אורך חייך המקסימלי (כמובן לא אם ימות הקורא לפני כן, מתאונת דרכים, מלחמה, התאבדות וכיוצא בזה). האם היה הקורא מעוניין לדעת מה גילו הביולוגי  המקסימלי שתוכנת במטען הגנטי שלו? 


 

הגיל הביולוגי המקסימלי נקבע אמנם על ידי שעון ביולוגי גנטי. אבל כמובן השעון הביולוגי וההזדקנות עשויים להיות מואצים על ידי גורמים סביבתיים, כמו קרינה, תזונה, עישון וזיהום הסביבה. ואם נחזור לבדיקת המעבדה שבה יספרו מספר חלוקות התאים, תאי אדם בגיל מסויים עשויים להיות זקנים הרבה יותר. כלומר גילו הביולוגי של אדם שגילו הכרונולוגי 30 - עשוי להיות למעשה כשל אדם בן 50. 

אז אולי כדאי בכל זאת להיות 'ירוקים' ולשמור על איכות הסביבה?

אסונות הטבע כמו ההוריקנים והטייפונים בארה"ב, בתדירות הולכת וגוברת ושהגיעה לאחת בשנתיים בממוצע - מצביעים שממשלות העולם רחוקות משמירת איכות הסביבה. ולכן צפוי שילדינו עשויים לחיות פחות מאשר אנחנו בכדור ארץ מזוהם למרות ההתקדמות הרפואית ( אם או בלי FAKE NEWS).

אמנם עולם הרפואה המתקדם מאריך חיים, אך מה שווה הארכת חיים ללא איכות חיים? מה שווים חייו של אדם אסיר בגופו שמונה שנים במוסד סיעודי?

אמנם הולך ומתפתח תחום מדעי/רפואי שמכונה רפואה רגנרטיבית - רפואת חלקי חילוף, כמו שמחליפים חלקי חילוף למכוניות במוסך. למעלה מאלף חברות ביוטק ברחבי העולם מפתחות שיטות הנדסת תאים ורקמות מתאי גזע. ישנן כבר מדפסות תלת ממדיות המדפיסות רקמות ביולוגיות. 

למרות ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הנדסת רקמות ואיברים (כמו ברבים מהתחומים הטכנולוגיים האחרים) קיימות בעיות אתיות /כלכליות שמשרדי הבריאות והממסד המשפטי עדיין לא פתרו. כבר אמר על כך הפילוסוף ראסל:



רק על כך אפשר לדון ברשומה בפני עצמה. 

ולמרות ההתקדמות הטכנולוגית, את הגיל הביולוגי המקסימלי הטמון במערך הגנטי של כל אחד ואחת לא ניתן יהיה לשנות. כי אי אפשר להחליף את כל אברי הגוף. וכי מה יעזרו החלפת סחוסים לאדם שמוחו מכווץ וחלול כמו ספוג - חולה אלצהיימר מתקדם עם רגלי אתלט? את המוח הרי לא ניתן להחליף ולהשאר אותו אדם. את הזכרונות אי אפשר להעביר לרקמת תאי מוח בתרבית. אבל לפחות על פי החוק בישראל - עדיין ניתן לעשות את זה:


רפואה רגנרטיבית (הנדסת רקמות ואיברים מתאי גזע)
לפי החוק הישראלי אסור לשבט אדם, אבל מותר לעשות את זה!

נושא הרשומה הוא בתחום מומחיותו המדעית של המחבר.
כתבות נוספות בתחום יתפרסמו כאן בעתיד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן