יום שבת, 10 ביוני 2023

לין הגדול ולין הקטן - ספר ילדות מיוחד שאהבתי ועוד

במסגרת מדור השרביט החם, מוטי אור העלה את הנושא השבועי "ספרי ילדות שאהבתי". אבל מתוך אלפי כותרים של ספרות ילדים שקראתי, אביא כאן שניים שהם כנראה אלה שעיצבו את התעניינותי במדע, מחד וכן את השקפתי הפוליטית-כלכלית לעתיד, מאידך.

כילד קראתי עשרה ספרי קריאה לשבוע שהחלפתי בספריות - אלפי כותרים נקראו בשנות ילדותי. הייתי גם ילד אנציקלופדיות שקרא ערכים על גבי ערכים בשקיקה (תזכרו שאינטרנט ורשתות חברתיות לא היו אז). האנציקלופדיה הראשונה שהורי קנו לי בכיתה גימל (וקראתי כל דף שם מספר פעמים) הייתה אנציקלופדיה "מרגליות", שאחד מהכרכים שרד בביתי עד היום. הייתה זו אנציקלופדית מדע לילדים, אבל ממש כייפית כי היא הייתה כתובה עבור ילדים בדרך סיפורית.


 הייתי אומר שהקריאה באנציקלופדיה זו והמיקרוסקופ הראשון שקנו לי היו הניצנים למשיכה שלי למדע ולבחירה בו כמקצוע.

הספר הראשון שהשפיע עמוקות על ההשקפה הכלכלית-פוליטית שלי - היה זה ספר הילדים הסיני "לין הגדול ולין הקטן":



את הספר הזה, בן 184 עמודים, קראתי בעצמי בכיתה א' בסביבות החנוכה, מעט לאחר שהתחלתי לקרוא שוטף. המורה לא האמינה לאבא שלי כשסיפר לה על כך בקבלת הורים. היא טענה שהספר הזה מיועד לילדים בכיתה ד' לפחות.

הספר המקסים הזה, המלווה באיורים נפלאים, מספר על שני אחים, לין הקטן ולין הגדול, שנולדו לזוג איכרים עניים לעת זיקנה. כשעמדו למות הורישו להם הוריהם שק אורז קטן ופקדו עליהם לצאת לעולם לחפש את מזלם.

בקיצור, בדרכם האחים נתקלו במפלצת שרצתה לצוד אותם. כדי לא להיתפס על ידה החליטו האחים להתפצל ולברוח האחד ימינה והשני שמאלה. האחים אכן הצליחו להתחמק ממנה, אך איבדו לעד איש את עקבות אחיו, ונתגלגלו לשני קצות עולם אגדה.

לאחר הרפתקאות, לין הגדול אומץ על ידי אציל עשיר חשוך ילדים, במניפולציית שידוך של שועל פוליטיקאי, שהופיע באישון לילה עטור בכנפי תרנגולת. מחופש למלאך בחדרו של האציל - השועל מבשר לו שמחר ישלח לו אלוהים בן יורש, הרי הוא לין הגדול.

לין הקטן מתגלגל לסוחר שמעביד ילדים בכפיה. לין הקטן עובד בפרך עבור אדונו, אוכל ארוחה אחת ביום וישן שלוש שעות ללילה.

מכאן הסיפור מגלגל קורות חייהם של שני האחים החיים בעולמות אגדה מנוגדים, עם דמויות ססגוניות כמו מלך בעל הזקן הארוך ביותר בעולם, שפותח בעצמו את שער הארמון עם נר דולק בידו, כאשר שועל וכלב נוכלים באים לברר אצלו באישון לילה אם מותר להם למכור את לין הקטן לעבדות. המלך תמיד עונה בחיוב לכל שאלה שכזו ומציין את מספר החוק המתאים בספר החוקים. ולמלך יש בן נסיך ארוך, שמגיע עד לראש עמודי החשמל, ובו מאוהבת נואשות תנינה (תמסחית בלשון התרגום העברי) מגונדרת שמביטה תדיר במראה ומתאבקת בפודרה. היא רודפת אחריו והוא אהבתה הנכזבת מתחמק ממנה.

לאחר תלאות רבות, לין הקטן משחרר את עצמו ושאר הילדים מעבדות, על ידי הטלת כדור ברזל שהגיע עד לירח ונפל על ביטנו של מעבידם הישֵן והרגו. לין הקטן נודד עם אחת הילדות המשוחררות עד שנהג קטר וזוגתו חשוכי הילדים מאמצים אותם. לימים הם נישאים ולין הקטן הופך להיות נהג קטר בעצמו.

לין הגדול הולך ומשמין אצל אביו המאמץ האציל שמאביס אותו. והוא משמין כל כך עד שהוא נזקק לעזרת משרתים שיפתחו לו את הפה כדי לאכול ולדבר. כל עולמו וחינוכו סובבים סביב כסף.

לחתונת הנסיך, המלך רוצה לערוך חתונת פאר בנוכחות עשירי מדינתו ליד הים. לין הקטן הוא נהג הקטר שמגיע עם רכבת קרונות ארוכה להסיע את המלך, פמלייתו והאורחים עשירי המדינה. לין הגדול ביניהם. לין הקטן נהג הקטר ואחיו העשיר נפגשים ולא מכירים בכלל אחד את השני. כי לין הגדול נורא השמין ולין הגדול שזכרונו נדפק מרוב אוכל, אינו מצליח להיזכר מהיכן הוא מכיר את מי שהוא בעצם אחיו. בקיצור, בת המלך הנסיכה הגנדרנית זקוקה בעצמה למספר קרונות רב, רק כדי להסיע אותה על כל הגרדרובה ותמרוקיה שלה. אבל אז מתפתחת תקרית. נהג הקטר לין הקטן אינו מוכן לפרוק את הקרונות המובילים חיטה לתושבי החוף, לטובת הכבודה של הנסיכה. והוא מסרב להסיע את הרכבת לאחר שמשרתי המלך פרקו את החיטה ומכריז על שביתת נהגי קטרים בכל המדינה.

בשל השביתה הכללית באירגונו של לין הקטן נהג הקטר, באה לעזרתם של הפמליה המלכותית המפלצת מתחילת הסיפור, שהיא גם ידידה של המלך, ואשר דחפה את הקטר על קרונותיו בידיה - כל הדרך אל הים. מרוב התלהבותה של המפלצת, הרכבת על נוסעיה נדחפה מהפסים ונפלה לים.

לין הגדול לא נכלל בניצולים ועקב משקלו נסחף עם הגלים לאי הדבורים שנתנו לו דבש להחיות את נפשו וסיפרו לו על אי הכסף. אי שכולו כסף זהב ויהלומים, שחיים בו עשירים כמוהו. וכשחשקה נפשו של לין הגדול להגיע לאי העושר, רוח חזקה נשאה אותו לאי העשירים. באי עצמו לין הגדול ראה בחדווה ערמות זהב ויהלומים פזורות מכל עבר. אבל במהרה הבחין בתמיהה גם בשלדי אדם מסביבו ובכמה עשירים שהגיעו לפניו - יושבים על החוף כמו זומבים וחיים את שעותיהם האחרונות, לפני שנופחים את נשמתם מצמא ומרעב. הסיפור מסתיים בכך שלין הגדול, שבתחילה כל כך מאושר מכל העושר הרב סביבו, יושב על החוף רעב וצמא, משחק במטבעות זהב, שותה מי ים ומתכונן למותו.

כשנולדו ילדיי חיפשתי את הספר הזה בנרות. אבל הספר אזל. הפילוסופיה הסוציאליסטית החבויה בו לא התאימה אפילו בתקופה המאוחרת של שלטון מפא"י לחינוך ילדי ישראל הרכים, ובוודאי לא לשלטון הימין. חיפשתי את הספר הזה שנים בחנויות יד שניה. בכל מקום שהגעתי אליו נאמר לי משהו כמו "בדיוק לפני כחודש מכרנו את העותק היחיד שהיה לנו". רק לאחר שנים רבות השגתי אותו אצל החנות יד שניה האינטרנטית של איתמר.

כשקראתי אותו שוב בנוסטלגיה, הגעתי למסקנה שזהו ספר ילדים קסום שילדי ישראל כיום בהחלט מפסידים ספרות עולם איכותית שכזו. כמובן ברור לי מדוע לא יוציאו כאן כנראה מהדורות חדשות של הספר - שחלילה לא יישטף מוחם של ילדי ישראל בסוציאליזם "מאוס" כנגד קפיטליזם חזירי שמאכילים אותנו כאן יום אחר יום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן