נס חנוכה הזכיר לי מעשה שאירע, מעשה בנורה. לפני שנים מספר ביקרנו את משפחת הורי זוגתי. לאחר ארוחת הערב, חשקה נפשנו לשבת במרפסת ולפוש קמעה מחום הקיץ הכבד. להתרענן בבריזה הקרירה שנשבה מהים. כשהדלקנו את האור במרפסת, הבליח ניצוץ עז והנורה נשרפה. לבקשת חמי החלפתי את הנורה בחדשה. בדרך לזרוק את הנורה הישנה לפח, התבוננתי בה ונדהמתי - ראיתי נורה מוזרה שחוטי הלהט שבתוכה עבים מאוד. הרבה מהרגיל בנורות של ימינו. כששאלתי את חמי הודות כך, הוא ציין שאת הנורה הזו הוא הביא בעליה לארץ מפולין. מאז דלקה במרפסת 35 שנה! באמת 35 שנה תמהתי? כן ענה חמי, בקיץ ובחורף, בחום ובקור, ביובש ובלחות, במשך זמן זה. מיותר לציין שהנורות החדשות שהוחלפו מאז בקצב, נשרפו כל אחת, לאחר מספר לא רב של חודשים. מה מוסר ההשכל? הקידמה לא הביאה לנו נורות מאריכות ימים. הקידמה בעצם התבטאה בייצור נורות בעלות חיי מדף קצרים. מדוע? כי היצרנים מעוניינים שנצטרך לרכוש נורות בתדירות. ממנורות שמשך חייהן 35 שנה, לא מרוויחים. הדבר נכון לכל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה כיום. מקרר שרכשנו, החלפנו רק לאחרונה במצב תקין, לאחר למעלה מ-20 שנה, ללא צורך באף תיקון. כשקנינו מקרר חדש מאותו יצרן, נאמר לנו שהמקררים החדשים כבר אינם מיוצרים בארה"ב, אלא באחת מארצות המזרח הרחוק. "תשכחו מכך שהמקרר החדש יפעל ללא תיקון אפילו ברבע מהזמן שפעל המקרר הישן שלכם". כך אמר המוכר. בעבר רכשנו גם מכשיר טלוויזיה, שפעל ללא תקלות כמעט 16 שנה. החלפנו אותו, כי רצינו מכשיר עם מסך גדול יותר. באותם ימים, ההבדל בין מכשיר טלוויזיה טוב למכשיר גרוע, היה ההבדל בין מכשיר שפעל 8 שנים לבין מכשיר שפעל הרבה מעבר לכך. מה קורה כיום? מציעים לנו מכשירים עם הרבה פיצ'רים, אך מה משך חייהם?חברות הסלולר רוצות גם הן לגזור עלינו קופון ומפתות אותנו לשדרג כל העת למכשירים עם פיצ'רים משוכללים כהנה וכהנה. רבים לא עומדים בפיתוי ומשדרגים. יש גם כאלה שסתם רוכשים מכשיר נוסף. אך מה לגבי אנשים כמוני? אנשים שמסתפקים בטלפון למטרה העיקרית שלו - תקשורת קולית ואולי תוספת של מצלמה ואפשרות לשמוע קצת מוזיקה טובה. אל דאגה, לחברות הסלולר יש פתרון לאנשים עקשנים כמוני. למכשירים שהם מוכרים יש משך חיים קצר. כשהם נופלים או טובעים באמבטיה, סביר מאד להניח שהם יהיו זקוקים לתיקון. אך אבוי, התיקון לאחר תקופת האחריות הקצרה, עולה הרבה כסף. "לא שווה לך לתקן. רק כדי לראות מה לא בסדר עם המכשיר, יעלה לך כך וכך... וזה עוד לפני התיקון והחלפים - כדאי לך לשדרג למכשיר חדש!" כך מודיע לך סוכן המכירות. ואם לא זה המצב, אז בוודאי קרה לכם שהמטען התפרק. "כבר לא מייצרים יותר מטענים עם חיבור מתאים לטלפון שלך" מודיע לך בחגיגיות איש השירות, "נעשה לך מחיר למכשיר חדש". אם גם זה אינו המצב והסוללה הלכה לעולמה לאחר שנה. אומרים לך קנה מכשיר חדש, עם אותם טיעונים כמו לגבי המטען. ואז אתה גם מגלה לתדהמתך, שלסוללה הישנה שמכרו לך עם המכשיר שקנית, היה תאריך תפוגה שעמד להסתיים חודש לאחר הקנייה ובעצם לא יכולת לדעת על כך, כי אם היית מסיר את המדבקה שמכסה על התאריך, הייתה מתבטלת האחריות. אז אפוא לעזאזל האחריות? עזוב שטויות - קנה מכשיר חדש! כך עובדת הקידמה לא רק לגבי מכשירים. הדבר נכון גם לגבי קוסמטיקה ותרופות. אף פעם לא תקבלו שמפו נגד קשקשים, שיחסל לתמיד את קשקשיכם. גם אם יהיה מדען שימציא שמפו כזה, החברה המובילה בשוק תקנה מהמדען את הפטנט להמצאתו, בעבור נזיד עדשים, ותגנוז אותו. האמינו לי שאני יודע היטב מה שאני אומר ממציאות מוכרת. תגידו, איזו חברה תסכים לייצר שמפו שימגר את הקשקשים לאחר חפיפה אחת? במקרה כזה, הרי משפופרת שמפו אחת שתמכור החברה, יחוסלו הקשקשים של הקונה ושל משפחתו, ושל חבריו, ושל...... מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר רפואי כדי לרפא מחלות נדירות? מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר של מדענים לפיתוח תרופות יעילות יותר, כנגד מחלות הנפוצות במדינות העולם השלישי העניות? ניחשתם נכון. כי חברות התרופות המגלגלות מיליארדים רוצות: להשקיע כמה שפחות.... ולהרוויח כמה שיותר. אז זהו מחיר הקדמה. נורות שיאירו 35 שנה כבר לא יהיו לנו. לפחות עדיין יתכן שהחנוכיות שלנו יאריכו ימים. לעת עתה. המשך חג אורים שמח! |
כתבת המשך תבוא.
|

קטגוריות
בלוגיה וקהילה
(22)
בריאות ותזונה
(35)
הרשו לי להעיר
(55)
התנהגות בעלי חיים
(14)
חברה ומדע
(25)
חגים ומועדים
(45)
חוק ומשפט
(10)
טבע - טיולים וגסטרונומיה
(13)
כלכלה
(5)
מדע וטכנולוגיה
(26)
מחשבים ואינטרנט
(7)
מיסטיקה ומדע
(17)
מסורת ומדע
(4)
סיפורים שלי
(14)
עולם המדע והאקדמיה
(21)
שירים שלי
(175)
יום שלישי, 8 בדצמבר 2015
נס הנורה שדלקה 35 שנה - מחיר הקידמה
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)