יום שלישי, 16 באוגוסט 2016

כי בתורה לא כתוב שסלמונלה זה טרֵף!



מנכ"לים של יצרניות מזון - הפסיקו לשקר והפסיקו להתבכיין. הפסיקו להאשים את משרד הבריאות, את התקשורת ואת הציבור. עם המשכורות החזיריות שאתם מקבלים - הגיע הזמן שתקחו אחריות. הגיע הזמן שאתם והמפעלים שלכם תשלמו על הזלזול שלכם בצרכנים שלכם. כי כסף זה השפה היחידה שאתם מבינים.


אני כבר שומע קולות שוד ושבר המגיעים ממנכ"ל 'סלטי שמיר', 'טחינת הנסיך', ויטמינצ'יק וכנראה מאלה שיתווספו לרשימת הטוענים כנגד התקשורת, כנגד הציבור ואפילו כנגד משרד הבריאות שנוקט כביכול מדיניות איפה ואיפה. מדוע סוגרים את מפעל הנסיך' ולא את יוניליוור? מדוע משרד הבריאות הגיב כנגד יוניליוור לאחר חודש, ואילו כנגד סלטי שמיר כבר רק שעות אחדות לאחר הגילוי? ומשרד הבריאות הגיב : " 'בנסיך' שיקרו ו'ביוניליוור' זו רק 'תקלה' (של חודש ימים לפחות?! - תוספת המחבר), אבל הם לא שיקרו" (דברי שר הבריאות ליצמן) .

וכבר אני שומע קולות בפנלים באמצעי התקשורת שאומרים - "תקלות קורות". "אז על מה ההיסטריה"? "זה קורה כל הזמן ועד כה פשוט לא שמענו מזה. הסתפקו בידיעה קטנה בעמוד 46 בעיתון". וקולות אחרים אומרים "שלא כל טעם לוואי במיץ זה סלמונלה". נכון, זה עשוי להיות גרוע יותר - כימיקלים מסוכנים רעילים. 

וכל הקולות האלה שאני שומע הם מ'ידענים', שלא מבינים דבר וחצי דבר בענייני בריאות ובענייני הרעלות מזון. כאלה שאינם מבינים כלום על סיכונים בריאותיים כתוצאה מהגיינה ירודה של עובדים במפעלי מזון. והקולות האלה מוסיפים וקובעים ש"הציבור ישכח, שהציבור יסלח... כי בסופו של דבר בקצב הגילוי והפרסום לאחרונה - הציבור יתרגל" (וימשיך לצרוך בנחת אוכל 'פיגולים', הערת המחבר).
והמנכ"לים הסוררים בוודאי כבר מייחלים לאירועים בטחוניים או פוליטיים שערורייתיים, שישכיחו את הסלמונלה מהכתבים והעיתונאים.

ושמעתי את מנכ"ל 'סלטי שמיר' המתראיין שלא כצעקתה: "סלמונלה לא מהווה כזה סיכון רציני" והוא מצטט איזה רופא אלמוני :" גם במזוזות נמצאים חיידקי סלמונלה...". אז 'הרופא' האלמוני שלך בוודאי אינו יודע שסלמונלה עשויה לגרום למחלה קשה ומסוכנת בשם טיפוס הבטן. אז מנכ"ל סלטי שמיר: כיוון שאני לא חושב שאתה מטומטם, אתה שקרן!

ומנכ"ל סלטי שמיר התבכיין בראיון מדוע משרד הבריאות פעל כפי שפעל שעות ספורות לאחר שנתגלו הזיהומים בסלטים. גם כאן הוא מתמם. אנחנו הפסקנו לקנות סלטי שמיר לעולמים (לא נשכח, לא נסלח) כבר למעלה מחודש, מאחר שבמשך שבועיים זרקנו כמעט כל סלט שמיר שקנינו - כי הם היו מקולקלים (חמוצים ומסריחים) כשנפתחו - שבועיים ויותר לפני תאריך התפוגה. מיותר לציין שיחד עם סלטי שמיר שזרקנו, למעשה זרקנו עשרות רבות של שקלים (בחשבון שלי כ-300 שקלים לפחות). אז תפסיק להתפלא לפני צופי הטלוויזיה מדוע משרד הבריאות פעל בתקיפות כנגד סלטי שמיר. רציתי לכתוב כבר לפני חודש פוסט על הסלטים המקולקלים המסריחים שלכם, וכעת לא יכול לדחות זאת יותר. אנשים עסוקים אנחנו שעורכים קניה מרוכזת אחת לשבוע, גם לא מאלה שחוזרים למרכולית עם סלטים מקולקלים, כדי לשכנע לקבל החזרים מבלי להחשב כמחזירנים סידרתיים. מדוע אתם מתפלאים שמשרד הבריאות הגיע אליכם? האם חשבתם שתמכרו סלטים מקולקלים מבלי שהציבור יתלונן?

מנכ"ל סלטי שמיר. קח אחריות. תפסיק להאשים את משרד הבריאות והתקשורת והכי חשוב - תפסיק למרוח את הציבור ולזלזל באינטיליגנציה של ההמונים. כי חיידקי סלמונלה נמצאים גם באוויר ואנחנו נושמים אותם ובכל זאת אנחנו לא חולים מזה. וגם אם מנשק מזוזות מכניס את חיידקי הסלמונלות לאוכל שלו, כי לא נטל ידיים כהלכה, הרי זו הבעיה שלו. אבל אם נמצא במוצרי המזון שאתה מייצר ריכוז גבוה ומסוכן של חיידקי סלמונלה (או כל חיידק מסוכן אחר), משום שעובדים שלך יוצאים מהשרותים עם שאריות צואה או שתן על הידיים ומזהמים בהן פסי ייצור המזון - זו מאוד בעיה שלך ולא של אף אחד אחר! 

שמעת על מתקן נוזל חיטוי ידיים אלכוהולי ביציאה מהשירותים - כפי שקיים כיום בכל חור בבתי חולים? שמעת על לבוש סרבלים חד פעמיים של עובדי ייצור, כמו שלובשים עובדי ייצור של השבבים באינטל? על כיסוי ראש, כיסוי נעליים וכפפות חד פעמיים שמעת? כיסויים חד פעמיים שחובה להחליף לאחר יציאה מהשירותים. על מעבדת בקרת איכות רצינית שמעת? שמעת על עובדים מקצועיים במעבדת בקרת איכות, בניגוד לפיקציה של כותרת שמלבישים על עובד/ים שמבינים בזה כמו חמור במרק פירות? “Elementary, my dear Watson.

מנכ"ל  סלטי שמיר וכל מנכ"ל תעשיית מזון אחר - השפה היחידה שאתם מבינים זה כסף. רווח והפסד של כסף. למשרד הבריאות אין כוח אדם לעשות עבורכם בקרת איכות רוטינית. בקרת איכות שוודאי מחייבת מפעלים וקונצרנים בסדר גודל יצרני שכזה. ואם בקרת האיכות הפנימית שלכם כושלת, אנא העבירו אותה לחברה חיצונית שמתמחה בכך. גילוי זיהומים במוצרי מזון הרי יעלה לכם הרבה יותר.

מנכ"לים, רוצים לחסוך בכסף בבקרת האיכות? רוצים להסתיר תקלות מהציבור משום שהשמדת סדרות ייצור עולה לכם הרבה כסף? אז עכשיו דעו שסגירת מפעל עד לביצוע בדק בית יסודי כתוצאה מבדיקת מדגם של משרד הבריאות - תעלה לכם הרבה יותר כסף. ועכשיו גם  תדעו שאי אפשר לזלזל בציבור שיחרים מעתה ואילך את המוצרים שלכם - כי כבר אין לו אמון בכם. עד עצם היום הזה אני מחרים חלב עמיד של תנובה, עשרות שנים לאחר שנמצאו בו שאריות סבון. ואני לא נכנס עד היום לחומוסיות שרפי גינת מצא חיידקי קוליפורמים בחומוס שלהם. חשבתם פעם מאין מגיעים הקוליפורמים למזון? אני ממש לא אוהב לאכול חומוס או כל מאכל אחר עם שאריות צואה מהידיים של הטבחים והמלצרים. 

אז מנכ"לים 'מסכנים', אל תתבכיינו - האחריות כולה שלכם ורק שלכם. ועליכם לשלם על כך, ובמיוחד עם משכורות העתק שאתם מקבלים. אם בריאות הציבור משנית בעינכם - הגיע הזמן שתשלמו על כך! רווח והפסד זה כנראה השפה היחידה שאתם מבינים.

טוב עושה משרד הבריאות שהגביר קצב עריכת בדיקות מדגמיות ושהתחיל לעשות סקנדל גדול ממימצאים מסכני בריאות הציבור. וטוב עושה התקשורת שמיידעת את הציבור. וטוב עושה הציבור שנכנס להיסטריה. טוב עושה הציבור שמדיר רגליו ממדף מוצרי מזון מקולקלים של חברות סוררות. למען יראו ויראו. שעכשיו ידעו הייצרנים כי אם יתפסו בקלקלתם - כבר אי אפשר לטאטא מתחת לשטיח, למרוח את הציבור ולסכן אותו. שידעו כי משרד הבריאות עשוי לסגור להם מפעלים, ועשוי ליטול מהם רשיון הייצור לתקופה ארוכה, ושהציבור יאבד בהם אמון. והכי חשוב לידיעת הייצרנים: אם תתפסו בהסתרת מפגעים מהציבור - החברה שלכם עשויה גם לפשוט רגל.

הכל היה נראה אחרת אם המדינה הייתה מקימה רשות מזון (כמו ה-FDA הקיים בארה"ב ובמדינות מתוקנות אחרות). הכל היה נראה אחרת אם במערך הזה היה מועסק מנגנון מפותח של פקחי בריאות, כמו זה של משגיחי כשרות. וחבל שבתורה מזון עם סלמונלה אינו טרֵפה ופּיגוּלים. 



קרדיט לעיתון שביעי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן