יום שישי, 8 בפברואר 2019

לדברים שהעציבו אותי יש משמעות גם לכם


מספר דברים העציבו אותי לאחרונה. חלקם אישיים ומסוג שאינני שש בדרך כלל לשתף בבלוג זה. חלקם כן אשתף בהמשך הרשומה ואשמח לקבל פידבק מהקוראים והקוראות.

הדבר הראשון שציער אותי היא התמונה הזו שנשלחה אלי בקבוצת וואטסאפ עם הכותרת: מי מוכן להציל אותם מהרדמה? 



התמונה הזו לא נתנה לי מנוח. וכשהבלוגרית n_lee הגיבה כאן למטה שמדובר בזיוף ויראלי המסתובב ברשת, שמחתי ונעצבתי כאחד. שמחתי ששלום לגורים ומצד שני מצער אותי שהפצת דברים שקריים כאלה ברשת גורמת למישהו הנאה. זו כנראה אחת מתופעות הלוואי של הרשתות החברתיות, שנותנות ביטוי חופשי גם לפסיכופתים עם קבלות ולחלאות אדם בעלי אישיות גבולית כפי שמגדירה הפסיכיאטריה.

הדבר השני שהעציב אותי קשור לבלוגוספרה ומשותף לרבים מהקוראים כאן ולמעגלי הקריאה של הבלוגרים. השמועה שגוגל עומד לסגור את השירותים הקהילתיים של גוגל פלוס (גוגל +) - הסתברה כנכונה. הסגירה לפי הודעה רשמית של גוגל היא סופית (אלא אם כן יופעל לפני כן לחץ ציבורי על גוגל - על ידי כ- 150 מיליון חברים רשומים ברשת החברתית גוגל פלוס ובשירותיה). הסגירה נקבעה לתחילת אפריל השנה - שלושה חודשים לפני התאריך בשמועה. פרטים והסברים כיצד לגבות פרופילים אישיים למטרות העברה לפלטפורמות אחרות, בקישור כאן

סופו של גוגל פלוס

הסיבה הרשמית לסגירה לפי גוגל היא מספר "משתמשים נמוך" (מהו מספר לא נמוך?) ועלות תחזוקה גבוהה. לארגונים מוצעת כתחליף פלטפורמה ארגונית מסחרית בעלות של 5 דולר לאדם לחודש.

אולי כפיצוי, בגוגל פרסמו על כוונות להוסיף בהמשך השנה תוספות גאג'טים ושכלולים משמעותיים, שישפרו את הפלטפורמה של בלוגספוט/בלוגגר וכן יפשטו עוד יותר את השימוש בה. ימים יגידו.

אז מהן ההשלכות על המשתמשים בפלטפורמה הזו, על הבלוגוספרה בכלל, ועל קהילות בלוגרים וקוראיהם בפרט?

א. דף הקהילה בלוגגר בשפת הקודש

שתי פלטפורמות הבלוגים היציבות והמאובטחות העיקריות הן וורדפרס ובלוגספוט/blogger. פלטפורמות בלוגיה אלו הפכו לפופולריות ביותר לאחר תחילת הקריסה של ישראבלוג (ותפוז כנראה גם בדרך) שגרמה לעזיבה המונית של שתי הפלטפורמות האלו. העזיבה הזו בטאה גם צורך של בלוגרים לפרסם את בלוגם כאתר אינטרנט אישי עם ממשק מודרני, ולא באתר אינטרנט שבו לעורכים ולהאקרים יש גישה לבלוגם (החל מצנזורה של מחיקה או עריכה לא מורשית של פוסטים, שימוש לא מורשה בפרטי חשבונות הבלוגרים ואנשי הקשר שלהם ועד כאמצעי פריצה למחשבים האישיים והסמרטפונים שלהם, ללא ידיעתם). 

בבלוגספוט ובוורדפרס החינמיים - הבלוגים הם בבעלות פרטית של בעליהם (אם כי שניהם יושבים בשרתים של גוגל או וורדפרס)!

כך קהילת ישראבלוג המפוארת התנוונה והתפזרה בין בלוגספוט, וורדפרס, פייסבוק ועוד כמה פלטפורמות אחרות, שלדעתי גם הן עומדות על כרעי תרנגולת ועתידן אינו מובטח.

מה שהפסדנו אנחנו, יוצאי קהילת ישראבלוג, הוא הדף הראשי שהיה הדף הקהילתי שקישר בין הבלוגרים בינם לבין עצמם ולבין הקוראים.

כתחליף לדף הקהילה הראשי של ישראבלוג, הבלוגר אליפל עמל וייסד דף קהילה המבוסס על הפלטפורמה החברתית של גוגל פלוס - "בלוגגר בשפת הקודש":


עם סגירת גוגל פלוס, החל מה- 2 לאפריל, לא ניתן יהיה יותר לפרסם את הפוסטים (אגב מכל הפלטפורמות, וורדפרס, בלוגספוט ואחרים) בדף הקהילה הזה. ולאחר מכן תחל בהדרגה מחיקה של כל ההפניות לפוסטים שפורסמו בעבר בדף הקהילה - במקביל למחיקת הפרופילים של המשתמשים הרשומים בגוגל פלוס. 

יש אפשרות לגיבוי לצורך העברת דף הקהילה לפלטפורמה אחרת על ידי מייסדי הקהילה שיש להם הרשאה מתאימה לכך, אבל אינני בטוח שהם עדיין בעניין. גוגל פלוס פרסם גם המלצה לגיבוי אישי של בעלי הפרופילים בגוגל פלוס. גיבוי שיאפשר שימור פרטי המעגלים החברתיים שלהם.
כיצד ניתן לגבות את כל המידע בפרופיל גוגל פלוס שלך כולל רשימת המעגלים - כאן.

ההורדה הצפויה של דף הקהילה הראשי שבו רשומים כעת 384 חברים  - מצערת מאוד. גם לבלוגרים בפלטפורמת וורדפרס שנהגו להעלות לפרסום את הפוסטים שלהם בדף הקהילה. הדף הראשי הזה היה זמין לא רק לחברים הרשומים בו, אלא גם לכל מי שנכנס לאתר. ולכן הוא היה למעשה זמין לקריאה למאות אם לא אלפים - של קוראים פעילים וקוראים שקטים.

לי הדף הזה היווה בעצם אספקלריית עדכון לפרסומים בבלוגים שונים, ללא צורך להירשם ולקבל עדכונים במייל. הצצה בדף הקהילה אפשרה דרך נוחה להחליט מה מושך ומזמין לקריאה בבלוגים המשתתפים. הדף אפשר קריאה של פוסטים מעניינים גם של בלוגים שאינם ברשימת הקריאה הקבועה שלי.

אז האם יש תחליף שיהווה פלטפורמה חברתית מאחדת בין בלוגרים מפלטפורמות שונות?

עדיין לא הגעתי לפרטים, אך התחלתי לחשוב על שתי אופציות אפשריות לפתיחת אתר שאינו תלוי בגוגל פלוס. בעיקרון לאחר הרשמה חד פעמית הבלוגרים (מכל פלטפורמה) יוכלו להעלות תקצירי פוסטים, תמונה או סרטון וכן קישורים לכל פוסט שיתפרסם על ידם בבלוגם. כמו בדף הקהילה בלוגגר בשפת הקודש, הפוסטים יסווגו גם לפי קטגוריות (כמו יומן רשת, אקטואליה, כתיבה יוצרת, בריאות, תזונה וכדומה). אני חושב גם על שכלולים נוספים שאתאר מאוחר יותר אם אקבל פידבק חיובי לפתיחת אתר דף ראשי, בדומה לזה של ישראבלוג בימיו המפוארים. כאמור, כל אחד ימשיך לפרסם בבלוגו הוא, כרגיל. ההפניה מדף הקהילה תהייה בחירה של הבלוגרים ולא פרסום אוטומטי.

זה עדיין בגדר רעיון שדורש המשך מחשבה והשקעה. אני לא איש מחשבים וכמובן אשמח לכל מי שיש לו ידע בשפת HTML ויהיה מוכן להתגייס לעזרה בעיבוד ושכלול האתר הקהילתי הזה. ניתן לפנות אלי בעניין במייל, בתיבת המסרים של הבלוג.

מה דעתכם על כך הבלוגרים והקוראים? האם יש לכם עניין באתר חינמי כזה שיאגד ויאפשר אינטראקציה בין בלוגרים מהפלטפורמות השונות לבין הקוראים שלהם?

אשמח לקבל גם הצעות לשם האתר הקהילתי הזה, שכאמור יאגד בלוגרים ממגוון פלטפורמות כתיבה והקוראים.


ב. כיצד תשפיע סגירת גוגל פלוס על הבלוג שלך ותפוצתו?

סגירת גוגל פלוס לא תשפיע על המשך קבלת עדכונים במייל למי שנרשמו כמנויים לבלוג. אבל אלו שמקבלים עדכונים למייל דרך מערכת גוגל פלוס, לא יקבלו אותם יותר. זה נכון לגבי חלק מהקוראים הקבועים בבלוג זה ובבלוגים אחרים (גם בפלטפורמת וורדפרס) - אלה לא יקבלו יותר עדכונים על פרסום פוסטים. 


בשוליים הימניים בבלוג כבר נעלם הוויג'ט של מעגלי קוראי גוגל פלוס שהיו מקושרים לבלוג והיו מקבלים עדכונים בחשבונות הגוגל פלוס שלהם. לא עוד!


לידיעה. אלה שהיו ברשימה זו יפסיקו לקבל עדכונים מהבלוג!
גם לא תהיה כאן יותר עדות להיותם קוראים (אם זה חשוב להם).

אלו, אם ירצו להמשיך להתעדכן - עליהם להירשם כמנויים (במקום המתאים בשוליים הימניים), כפי שנראה בתמונה הבאה:



ניתן גם להירשם כקוראים עוקבים כאן:


 כאמור, סגירת דף הקהילה בלוגגר בשפת הקודש לא תאפשר יותר צפייה בעדכונים לאלה שנהגו להתעדכן דרך דף הקהילה הזה . כאמור אני שוקל יצירת דף קהילה תחליפי במידה שתהייה היענות התחלתית לצורך זה. כאמור אשמח לקבל פידבק מהמעוניינים. לתזכורת, בדף קהילת בלוגגר בשפת הקודש רשומים 384 חברים. זהו לדעתי מספר שמצדיק קיום דף קהילה. בתחילת הדרך היו רשומים אליו כ- 60 חברים.

ג. שינויים במערכת התגובות

לבלוגרים בפלטפורמת בלוגספוט/בלוגגר היו קיימות שתי אופציות מובנות לבחירת מערכת התגובות. הבחירה נעשתה על ידי הבלוגר, בלוח העריכה של הבלוג, כפי שמוצג בתמונה הבאה:



כאמור, לאלו שבחרו מערכת תגובות גוגל פלוס - זו לא תהייה זמינה יותר החל מחודש אפריל וכל התגובות מהעבר בפוסטים ימחקו. למי שמעוניין בשימורן, עליו לגבות אותן כפי שציינתי למעלה. כיצד לגבות את כל המידע בפרופיל גוגל פלוס שלך כולל רשימת המעגלים והתגובות - כאן.

מערכת התגובות של בלוגגר פשוטה, אבל לכל בלוגר בפלטפורמה יש יכולת לייבא את מערכת התגובות המשוכללת של דיסקוס (DISQUS), כפי שניתן לראות בבלוג זה. למי שעדיין לא עבר למערכת תגובות זו, מומלץ לעשות זאת עכשיו.

סיכום האפקטים של סגירת גוגל פלוס על הבלוג שלך בבלוגספוט/בלוגגר - כאן.


ד. המדריכים של אליפל

בדף הקהילה בלוגגר בשפת הקודש ניתן למצוא מדריכים מושקעים ומפורטים שנכתבו על ידי הבלוגר אליפל - כיצד לפתוח ולעצב בלוג בפלטפורמת בלוגספוט/בלוגגר וכן כיצד להטמיע את מערכת התגובות של דיסקוס. 

את המדריכים האלה ועדכונים חשובים של אחרים, ניתן למצוא בקישור הזה. ממליץ להשתמש/ולגבות מדריכים אלה לפני שיעלם דף הקהילה בלוגגר בשפת הקודש יחד איתם.

ה. לבלוגרים בוורדפרס יש לי הודעת שידרוג משמחת, אבל על כך בפעם אחרת בעדכון שיתפרסם כאן בבלוג.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן