יום שישי, 15 בספטמבר 2023

האם ישראל אחים והאם הפלסטינים וערביי ארץ ישראל עם?

בדיון הציבורי הסוער כעת על ההפיכה המשטרית והטוענים שהיא תוביל למלחמת אחים, נשאלת השאלה האם באמת אחים אנחנו. ספרי היסטוריה ומחקרי היסטוריונים כבודם במקומם מונח, אבל בקשר למוצא עמים וגָּלוּיוֹת - הדנ"א (DNA) הוא ספר ההיסטוריה המדויק והאובייקטיבי ביותר. בו אגורה אינפורמציה שיכולה לנפץ כל השערה היסטורית לקשר בין אוכלוסיות לעמים. למשל אצל שכנינו הפלסטינאים יש מנהיגים שטוענים שהישראלים האשכנזים של היום הם צאצאי הכוזרים ולכן אין להם שום קשר ליהודים של התנ''ך ושום זכות על ארץ ישראל . דעה זו לא מקובלת רק אצל ערבים ונוצרים אנטישמיים קיצוניים מסוגים שונים. טענות כאלה ניתן למצוא גם בקרב חוגים קיצוניים של יהודים מזרחיים כאן בישראל. יש גם חוגים של יהודים ויהודים קראים שרואים עצמם בגאווה כצאצאיהם האמיתיים של הכוזרים.

אל תבהלו מניחוח המדע בפוסט. הדברים מוסברים כאן בצורה פשוטה והמסקנות ודאי יעניינו כל אחד לאור השיח הציבורי הער המתנהל כיום במדינה.

ההשערה שמוצא היהודים האשכנזים הוא מן הכוזרים מקורה בחוגים גזענים ואנטישמיים שקמו מיד לאחר מלחמת העולם השנייה‏. לפי השערה זו, לאחר התפוררות ממלכת הכוזרים במאה ה-13 הייתה נדידה מסיבית של יהודי הממלכה הכוזרית לאזורים ברוסיה ופולין והיוו את הבסיס ליהדות אשכנז. בעבר פורסמו מחקרים פסאודו מדעיים שהוכיחו כביכול טענה זו, אבל הסתבר שהם מזויפים ואין בהם אמת. האמת היא שסיפור הדנ"א (שאת חלקו אספר כאן) שעולה ממחקרים שונים - מצביע שאין כל ביסוס לטענה זו. למעט כתבה שפורסמה ב'הארץ' על מחקר גנטי שבוצע באוניברסיטה אמריקאית, שאני רוצה להתייחס אליו בהמשך - מחקר שתומך לכאורה בהשערה זו כפי ששורטט בסכימה הבאה ב'הארץ' :


המחקר האמריקאי הזה שטוען שהיהודים מקבוצות אתניות שונות אינם חולקים מוצא גנטי משותף ולפיכך אין 'עם יהודי' - עומד למשל בסתירה לעובדה שבדיקות דנ"א מלמדות שכ-40% מהאשכנזים מוצאם מארבע אימאות בלבד, כפי שכבר ציינתי בפוסט אחר בעבר. ולענייננו, לפי המחקר הזה שפורסם בעיתון הארץ נטען שליהודי אירופה יש בעצם מרכיב גנטי דומיננטי משותף לקווקזים (כוזרים?).

אבל ממחקר שערכנו אנחנו במעבדה שלנו ופרסמנו בכתב העת המדעי Therapeutic Drug Monitoring - עולה כי עם ישראל על מרבית פזורותיו אכן אחים הם (ממוצא ים תיכוני משותף), מלבד פזורה אחת יוצאת דופן של יהדות עירק, איראן ובוכרה. ליהודי פזורות אשכנז, צפון אפריקה, תימן, יוון, תורכיה ואיטליה - אותו דגם רצפי דנ"א ייחודי השונה מגויי מדינות אפריקה, אירופה ואמריקה. ובאופן מובהק אין מקור קווקזי ייחודי משותף . אבל כאמור במפתיע, המחקר שלנו מצא שדווקא ליהודי בוכרה, איראן ועירק יש דגם גנטי דומה לזה של הקווקזים. לגלוי נאות, המחקר שלנו לא נערך מתוך עניין היסטורי, אלא מתוך עניין לברר האם קיימת שונות גנטית בתגובה לתרופות בין עדות ישראל.

בדיון במאמר המדעי שפרסמנו, ניסינו להסביר את שימור הדגם היהודי בשמירת אוכלוסיות הגולה מפני התבוללות ומפני ש'הדגם היהודי' הכולל מוטציות בגן מסוים שמשנות את רמת פעילותו - יתכן שנותן יתרון בדיאטה הקשורה לכשרות. אבל עניין הכשרות הוא רק סברה שעדיין בלתי מוכחת, ובמיוחד שליוצא הדופן (יהודים ממוצא עיראקי, איראני ובוכרי) שהם שומרי כשרות - דגם גנטי דומה לגויי מדינות אירופה (הדגם הקווקזי).

אם כך, במרבית עדות ישראל קיים דגם כלאיים גנטי (ממקור ים תיכוני) שבין המצוי באוכלוסיית גויי אירופה לבין אוכלוסיית גויי אפריקה. לכן, השוני הגנטי של אוכלוסיית יוצאי איראן, עיראק ובוכרה (הדומה לגויי קווקז) נשאר בגדר תעלומה. מחקירת המשפחות שנבדקו מהפזורה הזו - לדבריהם, נשמרו באדיקות נישואין בתוך העדה ונישואי תערובת עם גויים היה נדיר ביותר. גם אין עדות היסטורית ידועה לי של נדידה מסיבית של צאצאי הכוזרים לאזור איראן ועיראק. אולי למישהו מכם יש רעיון מה יכולה להיות הסיבה לשונות הגנטית הזו משאר עדות ישראל והדמיון שלה לגויים הקווקזים?

בכל אופן היהודים האשכנזים אינם נושאים את המרכיב הגנטי הקווקזי ויש להם דווקא משותף עם יהדות תימן, צפון אפריקה ואיי אגן הים התיכון.

המקטרגים בוודאי יטענו הכיצד יש סתירה בסיסית במסקנה של המחקר האמריקאי שפורסם ב'הארץ' לבין המחקר שלנו ומחקרים רבים קודמים. אני האחרון שאטען שמסקנות המחקר האמריקאי שנערך על ידי קבוצת מדענים מכובדת הן זיוף. אלא מה? מחקרים גנטיים דורשים גודל דגימה גדול דיו כדי להסיק מסקנות סטטיסטיות. גם המחקר שלנו נתן תוצאות שונות במעט במהלך המחקר, כשגודל הדגימה של הקבוצות האתניות השונות היה נמוך מזה שהיה בסיום המחקר - כשהגענו לגודל דגימה גנטית מייצגת.

על המחקר שלנו חזרה קבוצה יוקרתית של מדענים אמריקאים, על נבדקים בלתי תלויים. מסקנות המחקר שלהם אישרו את המחקר הקודם שלנו והן פורסמו שנתיים אחרינו בכתב עת מדעי מכובד אחר.

קיימת טענה שיהודי תימן ואתיופיה אינם באמת ממוצא יהודי. במחקר שלנו לא בדקנו דנ"א של יהודים ממוצא אתיופי. הם לא נכללו במחקר בשל רגישות בני העדה לבדיקה היכולה לעורר שאלות בקשר למוצאם, ומשום שהנבדקים צריכים לתרום מעט דם ולחתום על טופס הסכמה לפי חוק 'ניסויים בבני אדם' . אבל המחקר שלנו מאשש את המקור היהודי של יוצאי תימן.

בבדיקות שנערכו בקרב ערביי ישראל מצאנו אנחנו (ואחרים) שונות גנטית בין אוכלוסיית הבדואים בצפון לבין אוכלוסיית הבדואים בדרום. כלומר, אין עדות למוצא גנטי משותף הדוק של שתי האוכלוסיות הצפונית והדרומית. לפיכך אני מציע שאבו מאזן ואחמד טיבי יזהרו ולא יפקפקו במוצא היהודי הים תיכוני המשותף שלנו. אולי דווקא הם צריכים להוכיח מוצא גנטי משותף של 'העם הפלסטיני'. בכל אופן כדאי לקחת בחשבון שמחקר גנטי עשוי לטרוף את הקלפים בטיעונים לזכויות טריטוריאליות על בסיס אתני היסטורי.

אז מה באמת ידוע לגבי המוצא של הפלסטינים? ראשית, רבים משמות משפחה פלסטיניים מעידים על מוצאם דווקא מחוץ לארץ ישראל, כמו:

"אל-מסרי" - מצריים
" אל-תכריתי " - עיראק
"עיראקי" - עיראק
"חאלבי" - סוריה
"אל-לובנאני" - לבנון
"אל-כורד" - כורדיסטן
עות'מאן" - טורקי
"אל- חיג'אזי " - ערב הסעודית
"אל-מגרבי" - ארצות המגרב
"אל-ג'זאיר" - אלג'יר
"אל-ארג' " - מרוקו
" עביד " - סודן
וכן "אל-בושנק" - רוסנקים (מקור רוסי), "אל-שישני" (צ'צ'נים) וצ'רקסים שהובאו לכאן על ידי האימפריה העות'מאנית במאות השמונה עשרה והתשע עשרה.

אבל אני חייב לציין בהגינות שכידוע גם ליהודים שמות משפחה כמו "צנעני" (צנעה- תימן), "עדאני" (דרום תימן), "אשכנזי" - אצל יהודי מצרים וכדומה.

לכן נשאלת השאלה מה מספר הדנ"א של הפלסטינים? האם יש להם מוצא משותף והאם בדנ"א שלהם יש אלמנטים שיכולים להגדיר אותם כעם קדום כמו היהודים? ראשית מחקרים כאלו העלו שהפלסטינים קשורים גנטית לקבוצות ערביות אחרות כמו תושבי ערב הסעודית, תימן ומרוקו (כמו שנכון גם לחלק מערביי סוריה וירדן). ושנית, בהפתעה גדולה , בדנ"א של פלסטינים לא מעטים מוצאים גנים הנפוצים אצל יהודים ושומרונים. מנסים להסביר זאת בעובדה הידועה שלאחר הכיבוש המוסלמי של ארץ ישראל, חיו בה יהודים ושומרונים רבים שנאלצו להתאסלם כדי לשרוד ונטמעו בחברה הערבית.

אתם חייבים לצפות בסרטון הזה. אני מבטיח לכם שהוא יהמם אתכם (גם לגבי הפלסטינים וגם לגבי האשכנזים):


https://youtu.be/uuCPCUe2RiQ

ולסיכום, נחזור לכך שלטענה שהיהודים האשכנזים מוצאם מהכוזרים אין בסיס מדעי מוצק כלל וכלל, אלא אם כן מוצאם של הכוזרים הוא מיהדות תימן וצפון אפריקה, או להפך - חחחחח. לעומת זאת הדמיון הגנטי שמצאנו בין יהדות עיראק, איראן ובוכרה לבין הקווקזים, דורש מחקר ביולוגי והיסטורי נוסף, כדי לבחון את מוצאם הגנטי והאם הייתה למשל התבוללות של שאירי הכוזרים איתם.

ובהקשר לדיון הציבורי בסדרה הטלוויזיונית השערורייתית של רון חכלילי על ' נצחון הערסים והפרחות ', שהקים לתחייה את השד העדתי (ועד מתי לאחר 75 שנה מאז קום המדינה ונישואים מעורבים) - המחקרים הגנטיים מעידים שהאשכנזים, הצפון אפריקאים והתימנים - כולנו עם אחד אנחנו ואולי רק יוצאי עירק, איראן ובוכרה עדיין צריכים להוכיח את זה. לעצמם כמובן, כי לי זה בהחלט לא משנה.

https://youtu.be/mNHOZocOTOw
כולנו יהודים
יהודים במאה אחוז
גם השְווָרְצֶה וגם הווּזווּז
לכולנו אותו האבא
מרומניה, אלג'יר וכפר סבא

 

לסיכום, קריאת הדנ"א - שוללת תורות גזע שונות ומשונות ובהחלט יכולה לזרוע אור בוויכוחים אתניים-היסטוריים!

רשומה זו שייכת לסדרת הרשומות האבודות ומהדורה ראשונה שלה פורסמה בכותרת "כל ישראל אחים"?, ב- 5.11.2014 כרשומת אורח בנענע 10.

* המחקרים בגנטיקה של אוכלוסיות יהודיות לוקחים באפשרות שיעור נמוך של התבוללות עם גויים שהוא עצמו אינו משמעותי למסקנות מבחינה סטטיסטית.

** על גֶּן הכוהנים והגנטיקה של הלווים תוקדש רשומה נפרדת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן