יום רביעי, 21 במרץ 2018

מה העיר את הדוב?




וודאי לא נסתר מקוראי הבלוג הנאמנים, שקצב הכתיבה כמו הפעילות הוירטואלית שלי ברשת הואט עד מאוד. נכון, קיים אלמנט הזמן הפנוי המוגבל שקשור במעבר הדיור (למי שקרא). מעבר שעדיין בעיצומו ונמשך בפירוק החבילות ובמיון נוסף. כפי שצפיתי, גם לאחר צמצום דרסטי ומכאיב עדיין נותר יותר מדי כדי שלא להפוך דירת ארבעה חדרים למחסן. אבל הקשור במעבר הזה איננו נושא הרשומה הזו. זה בהחלט נושא לרשימה נפרדת מעניינת בפני עצמה, שכרגע אין לי מצב רוח מתאים להעלותה על הכתב. בהזדמנות זו אני מתנצל כאן בפני הקוראים שהגיבו ולא זכו לתשובה, משום שהרשומות נסגרות לדיון לאחר שלושים יום. אם אודה על האמת, חוסר חשק אקוטי הוא הסיבה העיקרית לדלות הכתיבה לאחרונה. מין תחושה שמלווה אפילו במחשבות רציניות להתנתקות מכל פעילות וירטואלית. מן תחושה בסיסית שמתבטאת בשיר שפרסמתיברשומה האחרונה:

בְּמֶרְחֲבֵי יְקוּם מִתְפַּשֵּׁט
פְּרוּדוֹת הֲוָיָתִי מִתְהַדְּקוֹת
בָּאֲפֵלָה שֶׁבֵּין אֲנִי וְהֵם
נִפְעַר לֹבֶן הַדַּף הָרֵיק

בדרך כלל אינני נוהג לפרש את שיריי. אבל כדי שלא יתקבל הרושם ש"הפער" קשור בצמצום פיזי, המפתח בשיר הוא "האפלה שבין אני והם". אפלה המתבטאת בפער המוסרי ההולך ומתעצם - הפער המוסרי בין חלקי העם. אינני מתכוון למידת 'המוסריות' של מנהיגות פוליטית. אין לחפש מוסריות אצל פוליטיקאי. אבל מכאיב לי שזו כבר אבדה גם בקרב רבים מבוחריהם.

והממשלה המושחתת הזו מזדרזת באופן יוצא מהכלל להעביר את "חוקי ביבי, שרה ויאיר" באמצעות הבובות שלה בכנסת ישראל, ועוד כל מיני חוקים פופוליסטיים ואנטידמוקרטיים בעליל, שאפילו דעתו של היועץ המשפטי הנבחר של ביבי אינה נוחה מהם ולכן כנראה גם לא יוכל להגן עליהם בבג"צ. ומצד שני "הממשלה הכי חברתית שיש, שאישרה תקציב הכי חברתי שיש" - מביאה בגאווה בשורות לעג לרש לכבוד החג: הגדלת קצבת הזקנה בסכום המדהים של 6 שקלים תמימים. ובשורת חג לנכים במסרונים חגיגיים שנשלחו לנכים על ידי ביטוח לאומי:

"אנו שמחים לבשר
כי בעקבות הסכם
הנכים, קצבת
הנכות שלך עלתה
ל 3,272 ₪.
חג שמח!

(יום שני 19 במרץ 2018)

אז "הממשלה עם התקציב הכי חברתי שיש" העלתה את קצבת הנכים לסכום מחיה מופלא שיאפשר לנכים לחגוג חג חירות לעילא ולעילא. ומצד שני (כמובן רק מיד לאחר החג) - מאות אלפי מקבלי פנסיות מהקרנות הוותיקות יגלו שהקצבה החודשית שלהם קוצצה. כי הממשלה "הכי חברתית שיש", הסירה למעשה את אחריותה וערבותה לאיזון אקטוארי של קרנות הפנסיה הוותיקות - בניגוד להסדר שבבסיס שינוי חוק הפנסיה שהוביל ביבי ב- 1995. בבסיס ההסדר הזה הייתה התחייבות ממשלתית להעלאת גיל הפנסיה לנשים והשוואתה לגיל הפרישה של הגברים, הרי הוא 67. וכי מדוע לא? נשים הרי חיות יותר, והיכן הפמיניזם? אז הייתה התחייבות ממשלתית להשוואת גיל הפרישה של הנשים, כדי להבטיח את אותו איזון אקטוארי של קרנות הפנסיה הוותיקות. הבטיחו? אז הבטיחו, וכעת הפנסיונרים משלמים וכנראה ימשיכו בקיצוץ קצבותיהם. העיקר שבסקר ה-OECD ישראל ממשיכה לעמוד בראש רשימת מדד האושר של הציבור. אז לחיים - שתו שמפניות ועשנו סיגרים. בכל אופן בסקר ה- OECD הזה לא שאלו אותי למידת האושר. מעניין באיזה מקום הייתה מדורגת ישראל היום במדד השחיתות והמוסר הציבורי.

אבל כל הרע הזה אינו הסיבה שהעירה את הדוב - הסיבה שהפרה את שתיקתי.

מדובר דווקא בשאלות קשות ומטרידות שעלו לאור החדשות הפומפוזיות ששודרו בפירוט בכל ערוצי התקשורת בתשדירים מיוחדים החל מהבוקר הזה - הגילוי וההודאה שישראל היא שאחראית להשמדת הכור הגרעיני הסורי לפני עשר וחצי שנים.

ממש לא מעניינים אותי חילופי המהלומות התקשורתיות ביו אהוד לאהוד ובין אלה שבין אמ"ן לבין המוסד. לגרסאות הסותרות בין אהוד לאהוד במה שנעשה בחדרי חדרים, אני דווקא מאמין יותר לאהוד שהנשיא בוש אמר "שיש לו ביצים" מאשר לאהוד המכחיש שטוען כעת שהיה דווקא בעד המבצע ובאותו משפט ממשיך ומבקר את אולמרט על שהיה להוט בדחיפות לביצוע. אני בהחלט מאמין לאלה שמעידים כי ברק דווקא טען שצריך להמתין ושיהיה אפשר להשמיד את הכור גם לאחר שיופעל. להשמיד כור גרעיני חם - נו, באמת...

מעניין לא פחות מי הסיר את הסרטון ביוטיוב שמתעד את פליטת הפה של ביבי (ראש האופוזיציה דאז) בראיון לערוץ 1, שפלט בראיון שבועיים לאחר התקיפה את אחריותה של ישראל לפיצוץ המתקן הגרעיני בסוריה? לא פחות ולא יותר התרברב אז "מר בטחון" שניכס לעצמו קרדיט דמיוני על חשבון פגיעה בביטחון המדינה.

על פליטת הפה של ביבי תוכלו לקרוא כאן, אבל את הסרטון המצורף לכתבה זו כבר לא ניתן לראות. אז תגידו, מי דאג להסיר את העדות המרשיעה של הפגיעה בביטחון המדינה (לכאורה) על ידי "מר שומר סוד" ביבי, כיושב ראש האופוזיציה דאז?

ובאותו עניין הנוגע לשמירת סודות המדינה, מעניין ומטריד הציוץ של אריה מכלוף דרעי, על כך ששיתף את הרב עובדיה יוסף בזמן אמת לפני התקיפה. אבל תגידו, איזה סיווג בטחוני היה לרב עובדיה יוסף, שמצדיק שיובאו בפניו 'סודות' מדינה כמוסים כאלה מתוך ישיבת הקבינט המדיני? בהחלט מאוד מדאיג אותי ומעמיד בסימן שאלה גדול האם יש מקום להשתתפות של חבר קבינט מדיני המופעל על ידי מועצת חכמי תורה.

אבל שאלת השאלות שהעירה את הדוב היא מה קרה לפתע פתאום שביום אחד בהיר לאחר כעשר וחצי שנים התבטל האיסור על פרסום הפרשה? ואיך זה שכל הרשתות מתחרות ביניהן בהצגת חומרים מודיעיניים ומבצעיים מפורטים, מצוידים בפנלים של המקצוענים והמפרשנים הרבים (ביניהם אנשי צבא ומודיעין לשעבר, שרובם ממש לא היו בסוד העניינים) שגויסו 'במבצע בזק' בין לילה...

יש לי תהיות רבות לגבי העיתוי המתוזמר הזה בחשיפת הפרשה ומטרותיה בזמן זה. למרות שיש לי מספר ניחושים קונספירטיביים (אני חייב לציין), לא אפרוס אותם כאן כעת. יותר מאשר גילוי הפרשה אני מקווה שייחשפו המניעים לגילוי ופרסום הפרשה בעיתוי הזה. יש לי הרגשה שזה יהיה מעניין הרבה יותר מחשיפת הפרשה עצמה.





יום ראשון, 4 במרץ 2018

שברים



שברים / קנקן



מֵאֶדֶן הַחַלּוֹן פָּרְחוּ הַגּוֹזָלִים
נוֹתָר מְיֻתָּם לוֹ קֵן דְּרוֹרִים
בֵּיצָה רוֹצֶה לְהָטִיל בּוֹ קוּקִיָּה
אַךְ בַּקֵּן אֵין בֵּיצִים וְדוֹגֵר אֵין
אוֹי, אוֹי, אוֹיָה
צוֹנַחַת בַּגַּן לָהּ בֵּיצָה שְׁבוּרָה.





יום רביעי, 28 בפברואר 2018

הכל בזכות קרציה קטנה - מוסר השכל


לשם מה נבראו קרציות? כנראה לא סתם נבראו. ברשומה זו נראה כיצד הן דווקא תרמו לאנושות.

ישנה מעבדה בהולנד שהחוקרים שלה רצו לדעת מה התפקיד הטבעי של גן מסוים שכינויו ABCB1. לפני כן ידעו שתוצר הגן הזה בגידולים סרטניים גורם לעמידות בפני כימותרפיה ובעקבותיה כישלון בטיפול. אבל הגן הזה קיים בדנ"א של המין האנושי מאז קיומו. הרבה לפני שהומצאה הכימותרפיה. ולא רק באדם הוא נמצא, אלא למעשה בכל עולם החי. דבר זה מרמז שיש לגן הזה תפקיד ביולוגי חיוני.

לעכבר יש אפילו שתי ווריאציות של הגן הזה. כלומר שני גנים כאלה (ABCB1a ו- ABCB1b) ולנו רק אחד. הרי ברור לנו שהטבע לא יצר גנים כאלה בעכבר רק כדי להתנגד לכימותרפיה. וגם בחרקים ואפילו בחיידקים יש גן דומה. על כן זה מעיד שהגן הזה נשמר היטב במהלך האבולוציה. גנים קריטיים לחיים נשמרים במהלך האבולוציה. הסתבר שבחרקים זהו גם 'גן האהבה' הקשור למשיכה מינית. גן הקשור בהולכת פֶרוֹמוֹנים. ואולי גם אצלנו?

אך מה התפקיד הטבעי שלו בבני אדם? המדע גילה שתוצר החלבון של הגן הזה פועל כמשאבה המסלקת מתאים סרטניים תרופות כימותרפיות ולכן הטיפול נכשל. אבל באדם מוצאים רמה גבוהה של החלבון הזה גם בתאים נורמלים, כמו במעי ובמוח. ולכן המדענים העלו השערה שהוא קיים כדי לסלק רעלים המצויים במזון - ורעלים כאלה נמצאים לרוב דווקא בצמחים שאנחנו אוכלים. למעשה, בלעדי פעילות המשאבה הזו צמחים רבים היו ממש רעילים לנו. בהקשר זה מעניין לציין שאנחנו שונים זה מזה ברמת הביטוי של המשאבה הזו. כלומר בחלק מהאנשים היא פעילח יותר מאשר אצל אחרים. נמצאה קורלציה סטטיסטית לכך שהראשונים מגיבים למשל טוב פחות לכימותראפיה. אך מצד שני מסלקים מגופם טוב יותר חומרים רעילים מזיקים במזון.

אבל השערה היא השערה, ולכן המדע צריך להוכיח אותה. כיצד מוכיחים דבר כזה בימינו? התשובה לשאלות כאלה מתקבלת בעזרת שימוש בטכנולוגיה של הנדסה גנטית. וכפי שיודעים לעשות בהנדסה גנטית, ניתן לעשות נוק-אאוט של הגן (כלומר להוציאו מהדנ"א של היצור הנבדק) ולראות מה קורה בהעדרו. וזה בדיוק מה שעשו החוקרים ההולנדים. הם עשו נוק אאוט של הגן בעכבר. אך להפתעתם העכברים שנולדו ללא הגן הזה נראו נורמלים לחלוטין והעמידו צאצאים בריאים. המדענים המאוכזבים נזכרו שבעכבר יש שני גנים כאלה ולא אחד. לפיכך המדענים שיערו 
שקיום הגן השני מפצה על הראשון שנוטרל. על כן בשלב שני  עשו גם נוק אאוט לגן השני בעכברים. ומה קרה?

הסתבר שהעכברים שנולדו ללא שני הגנים האלה נולדו. זאת אומרת שחוסר פעילות שלהם אינה פוגעת בהתפתחות העובר והוא נולד נורמלי. ואם העכבר שנולד היה לא נורמלי, סביר להניח שהאמא הייתה רוצחת אותו. כי זה מקובל אצל עכברים.

והעכברים שנולדו ללא הגנים האלה גדלו והולידו גם הם צאצאים שנראו נורמלים לחלוטין. אכזבה גדולה הייתה למדענים האלה, שציפו כי העדר הגנים האלה יגרום לאיזשהו מום או בעייה, ומתוך כך להבין מהו תפקידו הנורמלי של הגן. האכזבה הייתה גדולה שבעתיים משום שהיצירה של העכברים המהונדסים האלה עלתה בזמן עבודה ובכסף רב. כמעט כבר עמדו לחסל את העכברים האלה שגזלו מקום לינה בחדר החיות, אוכל ומשכורות של מטפלים.

אבל ממש לפני שזה קרה, בחדר החיות שבו שכנו העכברים האלה, הותקפו העכברים על ידי קרציות. וכשעכברים בחדרי חיות מוטרדים על ידי קרציות שמוצצות את דמם, הוטרינר מפזר על פרוותם אבקה של חומר הדברה. האבקה הזו רעילה לקרציות אבל לא לעכברים. כך זה בדרך כלל. אבל הפעם החוקרים הבחינו בתדהמה, שהעכברים המהונדסים שבהם נוטרל הגן - החלו למות לאחר שפוזרה אבקת חומר ההדברה. ואילו העכברים הנורמלים המכילים את הגן אינם מתים כצפוי.

ומכאן יצא שהקרציות אחראיות לאחד התגליות החשובות בעולם המדע. העכברים הנורמלים אינם מתים מההדברה, כי בהם הגן מייצר חלבון הפועל כמשאבה, המסלקת את חומר ההדברה הרעיל מתאי המעי ומהמוח שלהם. ואילו בעכברים המהונדסים החסרים את המשאבות האלה בתאיהם, חומר ההדברה חודר לתאים והורג אותם.

מכאן הגיעו לכך שחלבון המשאבה המיוצר על ידי הגן בעצם אחראי למחסום דם-מוח, שהוא המנגנון שמונע מתרופות, כימיקלים ורעלים שונים לחדור למוח ולפגוע בו. וכן זהו גם מנגנון המונע ספיגה של רעלים על ידי המעי ומניעה של כניסתם למחזור הדם.

יש תרופות שאנחנו דווקא רוצים שיגיעו למוח, כדי לרפא מחלות מוחיות כולל סרטן מוח. אך חלבון המשאבה הזו מונע מהם לחדור לתוך תאי המוח. בשל התגלית הזו, ניתן כיום לגרום לתרופות לחדור למוח בעזרת שילוב תרופתי עם תרופות שמעכבות את פעולת חלבוני המשאבה הזו.

כך ניתן גם להגביר את ספיגתן של תרופות דרך המעי, ולכן ניתן להוריד את המינון שלהן.


לא מדובר רק בתרופות שיכולות לעכב את פעילות המשאבה הזו. גם מזונות מסוימים יכולים לעשות זאת - למשל התבלין כורכום. כך רמה גבוהה של כורכום במזון יכולה לעכב את פעילות המשאבה הזו ובכך לחשוף את גופנו לרעלים טבעיים המצויים במזון הצמחי ובקוסמטיקה, כמו גם להגביר את תופעות הלוואי של תרופות. לכן אינני רואה בעין יפה את הטרנד השיווקי של כורכום כתוסף מזון "למניעת דלקות" ושאר מרעין ובישין.

ועתה שאלה לקוראים. מתי הרופא שלכם שאל מה אתם אוכלים (ובמיוחד באיזה תוספי מזון אתם משתמשים) לפני שרשם לכם תרופה? מן הסתם לא נשאלתם. אך למעשה לסוגי מזון ובמיוחד לתוספי מזון עשויה להיות השפעה מזיקה - בדיוק כמו שעשויה להיות השפעה מזיקה המכונה תגובה בין תרופתית - כלומר השפעה של נטילת תרופה אחת על נטילת תרופה אחרת. למניעת תגובות בין תרופתיות מזיקות, כיום תוכנה רפואית מונעת מהרופא לרשום לחולה תרופות כאלו שמתנגשות זו בזו. ולמרות זאת, לפי פרסומי ה-FDA, רק בארה"ב מתרחשות מדי שנה יותר מ-2 מיליון תגובות בין תרופתיות או תופעות לוואי חמורות (אשר גורמות לנכות, אשפוז או מוות). כ-100,000 מקרים מתוכן, הינם מקרי מוות. אבל מה לגבי השפעת מזון ותוספי מזון על התרופה שנרשמת לחולה? מי בדק את הסטטיסטיקה הזו?
חומר למחשבה. 

ולקוראים חושבים שזו תופעה של מה בכך, ראו גם הכתבה - על תרופות ללא מרשם ותוספי מזון שיכולים להרוג אתכם. ואני מדגיש זאת לכל אלו שעושים ניסויים על גופם בתוספי מזון, דיאטות מסויימות ושימוש "בתכשירים מהטבע" כחלק מטרנדים חברתיים מפוקפקים "בשם הבריאות", ושלציבור הרחב אין שום הבנה בהשלכות. 

ומה מוסר ההשכל הנוסף מרשומה זו? הקרציות הן אלה שהביאו לתגלית הגדולה המתוארת ברשומה ואשר שקידמה את עולם המדע והרפואה. אם לא היו קרציות בעולם, כנראה לא היינו מגיעים לפריצת הדרך הזו.





(בשל חוסר הוודאות בקו אינטרנט בימים הקרובים, מועד הפרסום של רשומה זו תוזמן מראש).

יום ראשון, 25 בפברואר 2018

ממרומים למרומים



ממרומים למרומים / קנקן

ממרומי הר הצופים למרומים
בקומה חמישית "בפרוייקט"
שכך אותו מכנים
מתקרבים שמים ואור
גם שעת השין
והכלבים לחוצים.