יום שלישי, 10 באוקטובר 2017

על מה נבחו הכלבים?


פרק 17 בסדרה מיסטיקה, על טבעי, מטפיזיקה ומדע

ברשומה זו אספר על ראייה של הכלבים וכיצד זה קשור לצפייה בטלוויזיה, על כלבה ששונאת חרדים ועל כלבים שמתקיפים רוחות רפאים.

אף על פי שערוץ טלוויזיה מיוחד מוקדש לכלבים - מרביתם אינם מתעניינים כלל וכלל בערוץ הזה. הסיבה לכך שמרבית הכלבים אינם צופים בטלוויזיה היא משום שהם אינם רואים את התמונה על המסך. הדבר נובע ממבנה העיניים שלהם.

במרכז הרשתית בעין שלנו יש אזור מעוגל המכונה מאקוּלה. באזור זה ממוקמים תאי ראיה רגישים יותר, האחראים לראיית הצבעים והפרטים. לעומת זאת בעין של מרבית הכלבים אזור הראיה הרגיש הזה ממוקם כרצועה צרה במרכז העין.


מבנה רשתית העין של האדם משמאל ושל הכלב מימין


לפיכך מרבית הכלבים אינם רואים היטב את התמונה המוקרנת במסך הטלוויזיה. אבל יש כלבים מסוימים שמבנה העין שלהם דומה למבנה העין שלנו ולכן אלה כן יכולים לצפות בטלוויזיה.

הטרייר שלנו מתעלם לחלוטין מהטלוויזיה. לעומתו, הכלבה הקודמת שלנו עליה השלום ניחנה בכושר ראיה כזה והיא צפתה לעתים בטלוויזיה בעניין רב (גם במצב שהקול מודמם) ופעמים אחרות נראתה משועממת מהצפיה. אבל כאשר ראתה במסך הטלוויזיה חרדים - היא החלה לנבוח עליהם בחמת זעם. את זה היא גם עשתה ברחוב וכאשר נתקלה בחרדי 'שפלש' לשכונתנו החילונית, נאלצנו לאחוז חזק ברצועה שלה כדי שלא תתנפל עליו. לא נעים לכתוב את זה, אך היא שנאה חרדים לא פחות מאשר חתולים שאותם שנאה שנאת מוות.

בובה ז"ל שונאת חתולים, חרדים ומכוניות משטרה

האם זה בגלל הלבוש? האם זה משום שחרדים מפחדים מכלבים והיא חשה את הפחד הזה? חרדים נרתעים מכלבים גם משום שהם נחשבים לחיה טמאה המדביקה בטומאתה במגע. ואולי, האם זה ריח הזיעה שהיא חשה מתחת ללבושם הכבד בכל תנאי מזג האוויר? אינני יודע את התשובה. אבל כשראתה חרדים בטלוויזיה הייתה  נובחת עליהם, חושפת שיניים ונוהמת כאריה. 

ידוע שיש לכלבים יכולות חישה שעולות עלינו בהרבה. יש להם חוש ריח שעולה על שלנו פי מאות מונים. יש כלבים מזהים חולי סרטן כי הם חשים בריח הסרטן. הם מריחים גם מחלות אחרות. כזה הוא הטרייר שלנו. אנחנו מכנים אותו הרופא. לא רק משום שהוא אוסף טבליות סוכרזית וטבליות של תרופות שמתגלגלות לרצפה, אחר כך מסדר אותן בפינה בבית בשורות ובמרווחים סימטריים, כמו בבית מרקחת. הוא גם נוהג ל
רחרח אנשים ו'מאבחן' פצעים וחבורות מבעד לבגדים שלהם. הוא גם מזהה כנראה על פי הריח אנשים סוכרתיים ואנשים עם בעיות אחרות. הוא נראה מאוד רציני ברחרוח האיבחוני הזה. זה אפילו מביך, כי הוא ניגש לאנשים היישר למקום החשוד ומרחרח כאומר, הי את/ה חולים. 

חמודי 'הרופא' יבדל לחיים ארוכים

כלבים גם קוראים שפת גוף אדם טוב בהרבה מאיתנו. הם קוראים פחד, מתחים, אהבה, שנאה וכדומה. הם אינם זקוקים לדיבור לשם כך. באופן זה הם אינם מתרשמים ממסכות וכך הם מחליטים מי בסדר ומי מוקצה מחמת מיאוס מבחינתם.
מי שכלבים נוהגים לנבוח עליו, בהחלט צריך לשאול מדוע!

לפני כחמש שנים משהו חריג, מדהים ובלתי מוסבר אירע בביתנו. היינו ישובים  בסלון כשלפתע שני הכלבים שרבצו לידנו בשקט זינקו כאחת בחמת זעם ושעטו לעבר דלת הכניסה לבית. קמנו לבדוק מה קרה, אך הפאטיו בחוץ היה ריק מאדם וחיה והשער נעול. 

ולאחר שהסתערו בנביחות זועמות על הדלת, שעטו שניהם חזרה לסלון לעבר פינת הקיר הצפונית מזרחית - נובחים בפראות, מזנקים באוויר חשופי שיניים ונוהמים באיום לעבר 'אויב' בלתי נראה בתקרה. חלק זה של הסלון הוא חפירת הרחבה מתחת לפני האדמה בגבעה שעליה בנוי ביתנו. אין שום מבנה מעל תקרת בטון זו שמתחת לפני האדמה ולשכיוונה נבחו הכלבים.

משתהים מהעניין, ממש לא הבנו מהי הסיבה. לא ראינו דבר 
בתקרה של פינה זו, אפילו לא חרק . ואז הכלבים החלו לרדוף בסלון אחר הדבר הזה וחזרו שוב לאותה פינה ושוב זינקו באוויר ונבחו בטרוף לעבר האויב שקוף. כל זה נמשך מספר דקות עד שנרגעו באחת כאילו לא אירע דבר.

לא ברור לנו מה זה היה ועל מה נבחו הכלבים בהתרגשות ובעצמה כזו. אבל הם נבחו על משהו ממוקד ובלתי נראה. הבת פסקה ספק בצחוק ספק ברצינות: "הם משתוללים כאילו ראו כאן רוח רפאים".

אז אינני יודע מה זה היה, אך הם התנהגו כאילו ראו באמת רוח רפאים ומבחינתם הבריחו אותה מביתנו. הכלבים כנראה מבחינים בתדרי אנרגיות שאנחנו לא מבחינים. תאמרו מה שתאמרו, אך האם לכם יש הסבר על מה נבחו הכלבים?



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן