יום שני, 13 ביולי 2015

שני תפוחים ואמונות טפלות



שני תפוחים, שני אדומים
נפלו על דשא רך
התגלגלו, התכרבלו
בתוך העשב
הם זימזמו, הם נימנמו
וטוב להם כל כך
מתפוחים מה כבר אפשר
לדרוש בעצם

אלו מילות השיר 'שני תפוחים' שחיבר אהוד מנור ז"ל, אשר לו הוקדש היום הדודל של גוגל





האסוציאציה לשיר הזה היא נושא הפוסט, שהוא אמונות טפלות ומיתוסים בקרב הציבור בענייני אוכל ובריאות . ולא חסרים כאלה.

למשל, התפוחים. מרבית שומרי הדיאטות חושבים שצריך לאכול תפוחים ירוקים חמוצים, כי הם מכילים פחות סוכר מאשר תפוחים אדומים. אז לא. לתפוחים אדומים וירוקים יש אותה כמות של סוכר. בירוקים יש רק חומצות טעם טבעי שעושות חמוץ על הלשון.

ואני זוכר בילדותי כיצד כמעט גוועתי בצמא, כאשר הורי אסרו עלי לשתות מים במשך שעתיים לאחר אכילת אבטיח: "אבא כבר עברו שעתיים? אני צמא", שאלתי. והתשובה "לא, רק בעוד חמש דקות יסתיימו שעתיים". עוד מיתוס לא מבוסס מדעית שרווח בציבור.

ובכלל המחשבה ששתיית מים לאחר אכילת פירות (שבעצמם מכילים מים) גורמת לשלשולים וכאבי בטן, היא כמובן עורבא פרח.

ואומרים לא לשתות חלב שעתיים (בדיוק) לאחר אכילת בשר בגלל סיבה אחרת שקשורה לכשרות, אבל מה כאשר הגדי נאכל עם חלב שאינו של אמו?

יש אנשים שאלרגיים לסויה (אז אולי היא לא טובה לכולם)?

יש אנשים שאלרגיים לדגנים (גלוטן), 8% בלבד מהאוכלוסיה - ומכך יש מסיקים כי גלוטן לא טוב לכולם!

יש אנשים שאלרגיים לבוטנים ואגוזים (אז אולי זה סימן שכולם צריכים להפסיק לאכלם).
יש אנשים שאלרגיים לקטניות (אז גם אותם כולם צריכים להפסיק לאכול)?

יש אנשים שאלרגיים לפירות וירקות אלה או אחרים, במידה זו או אחרת...
יש אנשים שאלרגיים לביצים...

יש אנשים שאלרגיים לחלב (וברוסיה בתוכנית טלוויזיה כבר המליצו להפסיק לאכול חלב ומוצריו).

יש אנשים רגישים במיוחד לאלכוהול (כמעט כל הסינים), אז תאמרו לצעירים להפסיק לשתות בגלל זה?אלרגיה למזון היא תגובה של מערכת החיסון שלנו. והיא אינדיבידואלית לכל אחד. רגישות למזון מסוים נובעת למשל מרמה נמוכה של אנזים מסוים אצל אנשים מסוימים. או שהגוף יוצר נוגדנים כנגד מרכיבי מזון מסויימים.

אומרים לכם שאכילה של בשר זה לא בריא. גם כשהיא במידה והבשר הוא בשר רזה. ובעצם קבוצה מסוימת טוענת נמרצות שבשר אינו מיועד למאכל אדם. זה כמובן נובע בחלקו מאידיאולוגיה. אבל יש אידיאולוגים שמנפנפים בעניין הבריאות שבעיניין.



אבל תגידו, מדוע אין אנשים אלרגיים לבשר?
חומר למחשבה!




וכשאני מציין בשר - הכוונה לבקר, כבש, עוף וחזיר. לא לדגים ופירות ים - שגם אליהם יש אנשים אלרגיים.

גם אלו שחושבים שהם אלרגיים לבשר, סביר להניח שהם אלרגיים לתוספות והכימיקלים התעשייתיים שמוסיפים למוצרי בשר, ולא לבשר עצמו.

ומה תגידו על כך שאין אלרגיה לבשר, כי בעלי החיים היונקים קרובים לנו מבחינה גנטית מאשר הצמחים? שמערכת החיסון שלנו עשויה להגיב בעוז דווקא לשונה ולזר?

אנשים חושבים שיש מזונות בריאות. אבל האמת היא רק שיש מזונות שפחות מזיקים בכמות גדולה (כי אין להם
 חומרי E
משמרים או צבעי מאכל). ולכן אולי ניתן לומר שהם רק בריאים יותר. ועל העניין המפוקפק של שימוש במזון כתרופה – עוד אכתוב בעתיד. מזון אינו תרופה! ולגבי עניין מזעור הסיכונים, ראו בהמשך הכתבה.

והמאמרים שהמאמינים מביאים כהוכחה שתבלין זה או אחר הוא תרופה - האם אתם מדענים ומבינים את החומר המדעי הניסויי על בוריו, כדי שתוכלו בכלל לשפוט אותו (מלבד שראיתם התייחסות אליהם בסיינטיפיק מעריב או סלונה)? האם אתם מבינים שגם אם תאכלו קילו קינמון, כורכום או פטרוזיליה - לא תגיעו לכמויות שאפילו יזיזו לגופכם, (ואולי רק יזיקו)?

אז "מזון בריאות" = מזון פחות מזיק (לא תמיד כפי שתראו)?! וזה מזכיר לי שגבינה 5% שומן (בישראל) = גבינה 95% נטולת שומן (fat free) בארה"ב.

ומדוע חנויות "בריאות" הצצות כמו פטריות לאחר גשם, מוכרות פירות טריים ויבשים כמזון בריאות (ד"א, במחיר פי 3 מהירקן)? מה, הסוכר שבפירות בריא? תזללו את זה ותקבלו סוכרת וסתימת עורקים מהטריגליצרידים? ומה עם הכימיקלים, הסולפיטים המשמרים שבפירות היבשים ובגרנולות - זה בריא? האם אתם בטוחים שסולקו כל חומרי ההדברה? האם אין שם עודף נתרן? (שמסוכן לא פחות מחומרי E) האם על המוצרים האלה יש תעודת כשרות מרבנות שומרת הבריאות?

ומה יכול לענות רופא שבישר על סרטן לחולה, ששואל:
"אבל דוקטור, איך זה? הרי אני אוכל כל כך בריא"!

ומה יכול לענות רופא לחולה שלקה בלבו, ששואל: "אבל דוקטור, איך זה? אני אוכל כל כך בריא והולך פעמיים בשבוע לחדר כושר"?

אז אולי נוח לנו להאשים את הכל, מלבד את הגנטיקה האינדיבידואלית שלנו (והגורמים הסביבתיים שמזיקים לנו באמת ואנחנו מתעלמים מהם?

חומר למחשבה.

***

ולאלה שקוראים תגר על כתבה מעין זו, המערערת על האמונות ותפישות הבריאות הרווחות בציבור - ממליץ לקרוא את הספר הזה:




ד"ר דייוויד אגוס (אחד האונקולוגים וחוקרי הסרטן המובילים בעולם, הנושא את דגל החדשנות הטכנולוגית) מתמודד בספרו הקץ למחלות עם שאלות היסוד הללו, קורא תיגר על מוסכמות ותיקות, ומנפץ תפישׂות מוטעות על משמעותו של המונח "בריאות". כולל, ניפוץ מיתוסים כל מיני טרנדים של תזונה ודיאטות " בריאות" של כל מיני גוּרוּז.

נקודות המבט שלו המבוססות על עובדות, יכולות ללמד אותנו כיצד להקטין סיכויים לכלל המחלות.

הספר מלא גם בתשובות לשאלות מעשיות רבות, שלא ניתן להתעלם מהן ׁ(כפי שכתוב בדף הכריכה האחורי), כמו:

* איך עלולה נטילת מולטי-ויטמינים להגדיל משמעותית ולאורך זמן את הסיכון ללקות בסרטן.
* מדוע ישיבה במשך רוב שעות היום, גם אם היא באה בעקבות אימון בוקר מפרך, עלולה להזיק לנו לא פחות מעישון.

* כיצד עלולים דברים קטנים וחמקמקים הגורמים דלקות – מעקבים גבוהים ועד צינון עונתי – להביא להתקפי לב קטלניים, ואפילו לגזול מאיתנו את שפיותנו.

* כיצד יכולות שלוש תרופות לא יקרות – אספירין, סטטינים וחיסון שנתי נגד שפעת – לשפר בצורה משמעותית את מסלול בריאותנו.

ועוד כהנה וכהנה דברים מועילים בספר.

והרי רשימה חלקית של הביקורות:

"כרופא, מדען ומדריך ידידותי, ד"ר דייוויד אגוס לוקח את קוראיו למסע מרתק בין רעיונות ועובדות הקשורים לבריאות ולמחלות.סביר מאוד להניח שלאחר שתקראו ספר זה, תשנו לפחות חלק מהשקפותיכם בנושא בריאות ומחלות."
מארי גל-מאן, PhD, חתן פרס נובל לפיזיקה, 1969

"הקץ למחלות מלא ברעיונות חדשניים המגובים בעובדות מדעיות, והוא מפשט עבור הקוראים התפתחויות חיוניות ומורכבות המתרחשות כיום בעולם הרפואה, ומלמד אותנו כיצד לנצל עד תום מה שעומד לרשותנו, ואת מה שעוד עתיד להגיע."
מייקל דל, מייסד ומנכ"ל חברת Dell

"הקץ למחלות עשוי לשנות את כל מה שחשבתם שאתם יודעים על בריאות. הוא מעורר מחשבה והשראה גם יחד. מומלץ בחום".
ד"ר דין אורניש, פרופסור לרפואה באוניברסיטת קליפורניה בסן-פרנסיסקו.


גם אני ממליץ עליו בחום. לא רק שתפיסות הקורא לגבי מזון ובריאות ישתנו בעיקבות הקריאה, אלא גם ילמד מהו באמת הדבר החשוב ביותר שיוכלו לעשות היום - כדי לשמור על בריאותו ואושרו בלי להוציא על כך פרוטה.

24 תגובות:

  1. אנונימי1:14

    אני לא אשכח שקרובת משפחה שלי עברה כימותרפיה והמליצו לה על דיאטה כלשהי שקשורה למזונות חומציים יותר ופחות לפי תורה בשם הדיאטה האלקלינית שטוענת ש"ככל שתאכל אוכל פחות חומצי כך הגוף שלך יהיה בריא", והוצגה שם גם "פירמידת מזון" של חומציות, וכמו שצפוי מהמיסיון הטבעוני, פירות עם הרבה סוכר היו האוכל "הכי בסיסי". בדיקה מהירה הראתה שהפירמידה אם כבר הייתה הפוכה, ולא רק זה, שאלא אם אתה חולה מאוד החומציות של מה שאתה אוכל לא כל כך משפיעה על החומציות בדם שלך (מה שזה לא אומר). אחרי הקטע הזה אני הגעתי למסקנה שצריך לאפשר לתבוע בתביעות ענק את כל האנשים המשווקים שלל דיאטות במסווה של בריאות. זה דבר אחד אם אנשים מטומטמים קוראים איזה משהו באינטרנט ומחליטים שזאת האמת, וזה דבר אחר לנצל מצוקה של אנשים חולים כדי להפיץ את דתות ה"בריאות" האלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן קיימת בעייה של שרלטנים רבים שמטעים את הציבור עם דיאטות לא יעילות (ולפעמים אפילו מזיקות),תוספי מזון שבשום פנים ואופן אינם תרופות יעילות וכן ויטמינים בכמויות הראויות אולי לסוסים אבל לא לבני אדם. עוד לא שמעתי על חולה סרטן סופני שהבריא מאבקת קשקשי כריש (אם זה בכלל מכריש) הנמכרת באלפי שקלים. אין גבול לשרלטנות של 'דוקטורים' למיניהם (שיש להם אולי דוקטורט בספרות) ולתמימות של החולה ובני משפחתו.

      מחק
  2. אנונימי6:50

    זו צופה מהצד, מנסה להגיב שוב, תתחדש ואני מאחלת לך שפה יהיו לך פחות בעיות מהקרים חצופים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה צופה. כאן התגובות מחכות לאישור ולכן לא ראית אותה עם המשלוח.. לפחות לא יקבלו כאן ביטוי תגובות נאצה.
      אני מקווה שכאן הבלוג לא יהפך לפרטי, לא ימחק ושאר חוליים של ישרא.

      מחק
  3. כל כך נכון מסכימה איתך עם כל מילה אגב יש אלרגיות שמתפתחות אחרי טיפולים כימו מניסוני האישי רק לאחר טיפולי כימו פיתחתי אלרגיה לסויה באהבה שלגיה

    השבמחק
    תשובות
    1. בהחלט אחת מתופעות הלוואי של כימותרפיה הפוגעת חוץ מהתאים הסרטניים גם בתאים הלבנים של מערכת החיסון. אלרגיה היא תופעה שמערכת החיסון יוצרת תגובה מוגזמת כנגד שורה של חומרים (ביניהם גם כנגד מרכיבי מזון), המתבטאת בתופעות הידועות כאלרגיה.

      מחק
  4. העניין של אלרגיה מאוד מעניין אותי
    אולי בגלל שיש לי הרבה אלרגיות
    או בעצם זה לא ממש מדוייק
    בתקופה שהייתי צמחונית היו לי המון אלרגיות, גם קיבלתי טיפול בחיסונים בתקופה שלמדתי בתיכון ואחר כך גם במהלך השירות הצבאי
    עשו לי אז טסטים בידיים - כולם התנפחו
    ואז עשו לי כ80 טסטים על הגב, גם כולם התנפחו
    לפני כשנה וחצי עשיתי שוב טסטים, והתנפח רק אלרגיה לאבק
    נו טוב

    חוץ מזה שבתקופת הצמחונות פיתחתי אלרגיה לניקל
    אני מאוד רגישה לניקל, כך שאם אני אוכלת אוכל שיש בו ניקל בדרך כלל תוך כמה שעות תהיה לי פריחה
    דגנים, קיטניות מהווים חלק מהרשימה של דברים שאסור לי לאכול בגלל האלרגיה הזאת
    לפני שנתיים וחצי גיליתי שיש לי אלרגיה לגלוטן
    נו עוד אחת

    אני חושבת שהכי חשוב זה לאכול בריא
    לא לאכול אוכל מתועש ומעובד
    להמעיט באכילה של סוכרים ופחמימות
    לאכול אוכל טרי טעים ומזין

    השבמחק
    תשובות
    1. אלרגיה היא כאמור תגובה חיסונית מוגזמת של הגוף, שבה מעורבים תאי דם מסוג מסויים.
      יש לי בעיה עם צמד המילים 'אוכל בריא' שמשתמשים בו רבות ללא הצדקה. ראשית מה שנחשב לאוכל בריא אפשר בעצם להגדיר כפחות מזיק. כי גם אכילה שלו בכמויות גדולות או מוגזמות יכולה להזיק. בעיקרון אכילה מאוזנת של אוכל טרי מהכל בריאה יותר מאכילה של מזון מוגבל. אני מבין שבשל האלרגיות את חייבת להמנע ממזונות מסויימים, ובשל כך יש לוודא שאת שומרת על איזון תזונתי.

      מחק
  5. תתחדש, אני כבר מנוי.
    מקווה שיתנו לך לכתוב כאן בדרך שאתה רוצה ללא התנכלויות כאלו ואחרות.
    בהצלחה.

    השבמחק
  6. תודה רבה. כמוך הצטרפתי למועדון הכותבים בבלוגר. אינני יודע אם לא יטרידו גם כאן (במיוחד המטריד הראשי), אבל מקווה שהממשק כאן לפחות בטוח יותר. אגב מנוי המעקב לא נקלט. האם אישרת בדואר חוזר? הוספתי את הבלוג שלך כאן לרשימת הנקראים אצלי..

    השבמחק
  7. אתה יודע שססטינים בעצם גורמים תופעות לוואי חמורות. הם מונעות יצור אנזים קוQ10, גורמות לכאבי שריר. המחסור בQ10 גורם למחלות . למה אתה חושב שזה טוב בגלל. רק אלה שיש להם עודף רציני בכורסטרול צריכים את זה. בתופעות לוואי אני מתכוונת לאלה שמקבלים ססטינים עם כורסטרול מעט גבוה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לסטטינים אכן יש תופעות לוואי אבל התקפי לה וארועים מוחיים מסוכנים יותר. יתכן והסטטינים מועילים במנגנון שונה ממה שחושבים ועל כך אני מקווה לכתוב בקרוב כאן.

      מחק
  8. עכשיו אישור זה הגנה מפני כל הטרולים הטפילים שנכנסים לפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יש להם בעייה קשה - לא כאן.

      מחק
  9. מנסה להגיב שוב, והפעם בחלון התגובות ולא המסרים.
    וסתם מסקרנות: האם אתה ממשיך עם דיאטת הזון גם אחרי השינויים של השנה האחרונה?

    השבמחק
    תשובות
    1. אז הפעם זה הצליח!
      הזון זה אורח חיים ולא דיאטה. זה היתרון של הזון - לאחר הבנת השיטה היישום קל למדי.

      מחק
  10. אמנם התגובה נמחקה משום מה, אבל קראתי אותה במייל. תודה על קבלת הפנים..

    השבמחק
    תשובות
    1. אם אתה צריך הסבר או מה שלא יהיה תפנה אלי או אל קיימן. בקהילה תוכל גם לשאול שאלות לגבי שימוש בבלוגגר ולגבי כל דבר אחר שתזדקק לו. אני לשירותך ואין לי ספק שגם חברים אחרים.
      https://plus.google.com/u/0/communities/107023803221354620103
      נשמח לראות אותך אתנו (אני מקווה שיש לך ג'ימייל+ כדי שתוכל לשתף בדף קהילה את הפוסטים שלך).

      מחק
    2. תודה על העצות. ילצערי אני עדיין לא יכול לשתף. ש לי בעיה שאני עדיין לא מצליח לפתור. למרות שבטלפון קיימת האפליקציה גוגל+, אני מקבל הודעות שהשירות אינו זמין לחשבון המייל שלי בגוגל. כיוון שאני מתקשר רבות דרך הטלפוו, אני חושש להעביר את הפרופיל לגוגל פלוס, כי אז אפסיק לקבל עדכונים. אני גם עדיין בתהליכי לימוד תפעול הבלוג באופן אופטימלי. איך אומרים - כל ההתחלות קשות. ..

      מחק
    3. לגבי תפעול הבלוג, אני בונה אתרים. בניתי את הבלוגים לכל חברי הקהילה (פרט לאחד), כך שבזה אני יכול, מוכן, רוצה, מעוניין (תבחר) לעזור. אוכל לבנות לך בלוג מקסים. כיאה למדען (וגם נפתח לך קטגוריה מיוחדת בקהילה "מדע" או משהו אחר לבחירתך).
      אבל אני לא מצליח להבין את הבעיה עם הגוגל+ שלך.
      מדוע אתה חושב שתפסיק לקבל עדכונים? גוגל+ הוא אותו גוגל רק עם שכלולים נוספים. אותה חברה אותה תבנית. רבים מחברי הקהילה עברו מג'ימייל רגיל לג'ימייל+ עבור הקהילה ולא שמעתי על אף אחד שיש לו בעיות עם זה. מצד שני, אולי אני לא לגמרי מבין אותך.

      אז אומר את מה שכן הבנתי:
      אל תשבור את הראש על הבלוג, תדאג לגוגל+. לגבי היתקלויות עם הבלוג עצמו הנה המייל שלי: bravedwarf.israel@gmail.com
      כל שאלה אתה מוזמן לשאול. ואם יימאס לך לשאול ותרצה שאני פשוט אבנה לך בלוג, נוכל לעשות גם את זה. תברר אצל קיימן (אני יודע שאתם ביחסים טובים), הוא ייתן לי מכתב המלצה. (-:

      מחק
  11. תודה על ההצעה לשפר את הבלוג ולשיוך בקטגורית מדע. אם הבנתי נכון, צריך לפתור ראשית את בעיית גוגל פלוס. באתר בלוגר אני מקבל הצעה להעביר פרופיל ממייל הגוגל שלי לגוגל פלוס. אבל כאשר אני מנסה לפתוח את אפליקצית גוגל פלוס בטלפון הנייד, אני מתבקש לבחור אחד משני חשבונות גוגל שיש לי. אבל כשאני עושה את הבחירה הזו, מתקבלת הודעה ששירות גוגל פלוס אינו זמין.
    שאלה: אם אני אצרף את חברי הקהילה בלחיצה על הכפתורים ברשימה מהקישור ששלחת, האם זה יצרף אותי לקהילה גם כן?
    מה דרוש לך כדי לשפר את חזות הבלוג שלי? או האם מדובר בבניית בלוג חדש? האם זו לא טירחה עבורך?

    השבמחק
    תשובות
    1. מהסוף: לא דרוש לי כלום. אם מדובר בממש לבנות לך בלוג מעוצב ומקצועי, לבלוגר יש אפשרות ששני אנשים יהיו מנהלים בבלוג (לא תהיה לי גישה לא לסיסמאות שלך ולא לכלום, אלא אך ורק לעיצוב, ואחרי שאעצב לך אותו, תמחק אותי מההנהלה). אם מדובר בלענות לך על שאלות, אז תכתוב לי אימייל ואענה לך על הכל.
      לא, זאת לא טרחה. אני אעשה את זה בכיף ומכל הלב.
      אתה יכול לראות כאן :
      https://plus.google.com/u/0/communities/107023803221354620103
      תחת הכותרת: "על הקהילה הזו" רשימה של בלוגרים. לכולם פרט לאחד אני בניתי את הבלוגים. אתה יכול להתרשם ואפילו לבחור עיצוב שמוצא חן בעיני, שעל-גביו נבנה לך בלוג.
      אתה יכול להוסיף את כל הבלוגרים ברשימה הזאת אליך, אבל זה לא יוסיף אותך לקהילה. אתה צריך להצטרף לקהילה בעצמך (יש בדף הזה קישור לשם כך).
      וכן, אתה חייב לשם כך את הגוגל פלוס. סליחה על השאלה: אין לך מחשב? אולי תנסה לשדרג ל + דרך המחשב ואז זה יופיע לך גם בנייד. אתה הראשון שאני שומע שיש לו בעיה להשתדרג.

      ניסית להרשם לקהילה דרך הקישור בדף שצירפתי לך כאן?

      מחק
  12. תודה על ההצעה לשפר את הבלוג ולשיוך בקטגורית מדע. אם הבנתי נכון, צריך לפתור ראשית את בעיית גוגל פלוס. באתר בלוגר אני מקבל הצעה להעביר פרופיל ממייל הגוגל שלי לגוגל פלוס. אבל כאשר אני מנסה לפתוח את אפליקצית גוגל פלוס בטלפון הנייד, אני מתבקש לבחור אחד משני חשבונות גוגל שיש לי. אבל כשאני עושה את הבחירה הזו, מתקבלת הודעה ששירות גוגל פלוס אינו זמין.
    שאלה: אם אני אצרף את חברי הקהילה בלחיצה על הכפתורים ברשימה מהקישור ששלחת, האם זה יצרף אותי לקהילה גם כן?
    מה דרוש לך כדי לשפר את חזות הבלוג שלי? או האם מדובר בבניית בלוג חדש? האם זו לא טירחה עבורך?

    השבמחק

אפשר להשאיר תגובה כאן