יום שלישי, 8 בדצמבר 2015

נס הנורה שדלקה 35 שנה - מחיר הקידמה




נס חנוכה הזכיר לי מעשה שאירע, מעשה בנורה.

לפני שנים מספר ביקרנו את משפחת הורי זוגתי. לאחר ארוחת הערב, חשקה נפשנו לשבת במרפסת ולפוש קמעה מחום הקיץ הכבד. להתרענן בבריזה הקרירה שנשבה מהים. כשהדלקנו את האור במרפסת, הבליח ניצוץ עז והנורה נשרפה. לבקשת חמי החלפתי את הנורה בחדשה. בדרך לזרוק את הנורה הישנה לפח, התבוננתי בה ונדהמתי - ראיתי נורה מוזרה שחוטי הלהט שבתוכה עבים מאוד. הרבה מהרגיל בנורות של ימינו. כששאלתי את חמי הודות כך, הוא ציין שאת הנורה הזו הוא הביא בעליה לארץ מפולין. מאז דלקה במרפסת 35 שנה!

באמת 35 שנה תמהתי? כן ענה חמי, בקיץ ובחורף, בחום ובקור, ביובש ובלחות, במשך זמן זה.

מיותר לציין שהנורות החדשות שהוחלפו מאז בקצב, נשרפו כל אחת, לאחר מספר לא רב של חודשים. מה מוסר ההשכל? הקידמה לא הביאה לנו נורות מאריכות ימים. הקידמה בעצם התבטאה בייצור נורות בעלות חיי מדף קצרים. מדוע? כי היצרנים מעוניינים שנצטרך לרכוש נורות בתדירות. ממנורות שמשך חייהן 35 שנה, לא מרוויחים.

הדבר נכון לכל מוצרי החשמל והאלקטרוניקה כיום. מקרר שרכשנו, החלפנו רק לאחרונה במצב תקין, לאחר למעלה מ-20 שנה, ללא צורך באף תיקון. כשקנינו מקרר חדש מאותו יצרן, נאמר לנו שהמקררים החדשים כבר אינם מיוצרים בארה"ב, אלא באחת מארצות המזרח הרחוק. "תשכחו מכך שהמקרר החדש יפעל ללא תיקון אפילו ברבע מהזמן שפעל המקרר הישן שלכם". כך אמר המוכר.

בעבר רכשנו גם מכשיר טלוויזיה, שפעל ללא תקלות כמעט 16 שנה. החלפנו אותו, כי רצינו מכשיר עם מסך גדול יותר. באותם ימים, ההבדל בין מכשיר טלוויזיה טוב למכשיר גרוע, היה ההבדל בין מכשיר שפעל 8 שנים לבין מכשיר שפעל הרבה מעבר לכך. מה קורה כיום? מציעים לנו מכשירים עם הרבה פיצ'רים, אך מה משך חייהם?חברות הסלולר רוצות גם הן לגזור עלינו קופון ומפתות אותנו לשדרג כל העת למכשירים עם פיצ'רים משוכללים כהנה וכהנה. רבים לא עומדים בפיתוי ומשדרגים. יש גם כאלה שסתם רוכשים מכשיר נוסף. אך מה לגבי אנשים כמוני? אנשים שמסתפקים בטלפון למטרה העיקרית שלו - תקשורת קולית ואולי תוספת של מצלמה ואפשרות לשמוע קצת מוזיקה טובה. אל דאגה, לחברות הסלולר יש פתרון לאנשים עקשנים כמוני. למכשירים שהם מוכרים יש משך חיים קצר. כשהם נופלים או טובעים באמבטיה, סביר מאד להניח שהם יהיו זקוקים לתיקון. אך אבוי, התיקון לאחר תקופת האחריות הקצרה, עולה הרבה כסף. "לא שווה לך לתקן. רק כדי לראות מה לא בסדר עם המכשיר, יעלה לך כך וכך... וזה עוד לפני התיקון והחלפים - כדאי לך לשדרג למכשיר חדש!" כך מודיע לך סוכן המכירות. ואם לא זה המצב, אז בוודאי קרה לכם שהמטען התפרק. "כבר לא מייצרים יותר מטענים עם חיבור מתאים לטלפון שלך" מודיע לך בחגיגיות איש השירות, "נעשה לך מחיר למכשיר חדש". אם גם זה אינו המצב והסוללה הלכה לעולמה לאחר שנה. אומרים לך קנה מכשיר חדש, עם אותם טיעונים כמו לגבי המטען. ואז אתה גם מגלה לתדהמתך, שלסוללה הישנה שמכרו לך עם המכשיר שקנית, היה תאריך תפוגה שעמד להסתיים חודש לאחר הקנייה ובעצם לא יכולת לדעת על כך, כי אם היית מסיר את המדבקה שמכסה על התאריך, הייתה מתבטלת האחריות. אז אפוא לעזאזל האחריות? עזוב שטויות - קנה מכשיר חדש!

כך עובדת הקידמה לא רק לגבי מכשירים. הדבר נכון גם לגבי קוסמטיקה ותרופות. אף פעם לא תקבלו שמפו נגד קשקשים, שיחסל לתמיד את קשקשיכם. גם אם יהיה מדען שימציא שמפו כזה, החברה המובילה בשוק תקנה מהמדען את הפטנט להמצאתו, בעבור נזיד עדשים, ותגנוז אותו. האמינו לי שאני יודע היטב מה שאני אומר ממציאות מוכרת. תגידו, איזו חברה תסכים לייצר שמפו שימגר את הקשקשים לאחר חפיפה אחת? במקרה כזה, הרי משפופרת שמפו אחת שתמכור החברה, יחוסלו הקשקשים של הקונה ושל משפחתו, ושל חבריו, ושל......

מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר רפואי כדי לרפא מחלות נדירות? מדוע חברות התרופות אינן משקיעות במחקר של מדענים לפיתוח תרופות יעילות יותר, כנגד מחלות הנפוצות במדינות העולם השלישי העניות?

ניחשתם נכון. כי חברות התרופות המגלגלות מיליארדים רוצות:


להשקיע כמה שפחות....






ולהרוויח כמה שיותר.


אז זהו מחיר הקדמה. נורות שיאירו 35 שנה כבר לא יהיו לנו. לפחות עדיין יתכן שהחנוכיות שלנו יאריכו ימים. לעת עתה.


המשך חג אורים שמח! 




כתבת המשך תבוא.

20 תגובות:

  1. קוץ בתחת15:41

    אשאיר רק תגובה קצרה, שתדע שקראתי אותך במשכנך החדש.

    השבמחק
  2. שמח לארח אותך כאן קוץ.
    חג שמח!

    השבמחק
  3. זו הייתה נורת מתושלח, גם הנורות הפולניות ברובן לא דלקו 35 שנה.
    נכון, היום הכל מחזיק מעמד פחות זמן, מאידך, הכל עולה פחות.
    פעם על טלויזיה היו משלמים משכורת של כמה חודשים טובים, היום ברבע משכורת קונים טלויזיה. כלומר, אם טלויזיה תשרוד לפחות שמינית מהזמן של "פעם", העלות תהייה בערך אותה עלות.
    והיות וטלוויזיות לרוב שורדות 3 שנים בלי בעיות ואפילו יותר, הרי שהיום העלות שלהן פחותה. כי גם "פעם" טלויזיות לא נועדו לשרוד 20 שנים+ בלי שום תיקון.
    הסלולרי זה סיפור אחר, רובם באמת נופחים את נשמתם בתאונות מוזרות או הולכים לאיבוד.
    מיעוטם מתפגרים בגלל תנאי שירות קשים וכשזה קורה - זה בד"כ בגלל בעיה של הטענות רבות מדי.

    השבמחק
    תשובות
    1. ש לקחת ש'המתושלח' דלקה במרפסת 35 שנה ואולי במטבח או בסלון הייתה דולקת פחות ואולי גם לנורות הפולניות התקצרו חייהן עם השנים...
      ולהיכן זורקים את כל הטלוויזיות המקולקלות? על כך בכתבה הבאה.
      לתופעה שאני מדבר עליה יש שם והיא מבוססת גם על ניצול מסחרי פסיכולוגי המתבסס על בעיה של אנשים לדחות סיפוקים וצריכים תמיד שלהם יהיה המודל החדש ביותר...

      מחק
  4. איך עושים כאן מנוי?

    השבמחק
    תשובות
    1. תשובה בהמשך

      מחק
    2. בשוליים הימניים מלאי נכתובת מייל בתיבה 'עקוב באמצעות מייל'. לאחר מכן אנא אשרי את הקישור שישלח לך במייל חוזר ואת מנויה.

      מחק
  5. יש לקחת ש'המתושלח' דלקה במרפסת 35 שנה ואולי במטבח או בסלון הייתה דולקת פחות ואולי גם לנורות הפולניות התקצרו חייהן עם השנים...
    ולהיכן זורקים את כל הטלוויזיות המקולקלות? על כך בכתבה הבאה.
    לתופעה שאני מדבר עליה יש שם והיא מבוססת גם על ניצול מסחרי פסיכולוגי המתבסס על בעיה של אנשים לדחות סיפוקים וצריכים תמיד שלהם יהיה המודל החדש ביותר...

    הרשמה למנוי, כמו בישרא יש בשוליים מלבן הצטרפות (בגרסת מחשב, בסלולרי צריך להקיש למטה על 'גרסת מחשב רגילה'.
    אפשרות נוספת, היא הרשמה כעוקבת עם יש לך חשבון גוגל+.

    השבמחק
  6. אני לא ידעתי אם לצחוק או לבכות. מפחיד לחשוב על ערימות האשפה הלא נגמרות (אני מקווה מאד שלפחות ממחזרים.. גם אם זה עוד רווח שעושים על חשבון הצרכן).
    מסכימה עם זה שזה מבוסס על הקושי לדחות סיפוקים, כמו כל ה'פאסט פוד', המיקרוגל והארוחות המוכנות..

    השבמחק
  7. אכן כמות עצומה של אשפה ומפגע אקולוגי. לכך אתייחס בכתבה הבאה.
    הקושי בדחיית סיפוקים הוא הנשק של אנשי השיווק והפרסום.

    השבמחק
  8. על זה נאמר אין נסים קטנים, יש רק פכים קטנים :)
    אני נזכרתי בפג'ו 404 שהיה מאוד נפוץ בסוף שנות השישים וראשית השבעים, ו"מכוניות הפיג'ו 404 וה-504 זכו למוניטין בשל עמידותן ואמינותן היוצאות דופן בתנאים קשים, קלות הטיפול העצמי בהן ונוחותן. " (ויקיפדיה, שם, שם) - והשמועות אומרות שהפסיקו ליצר את הדגם הזה כי לא התקלקל!

    השבמחק
    תשובות
    1. כפי שאת רואה, התגובה אכן הופיעה. תגובתי בהמשך.

      מחק
  9. הגבתי לך אתמול, ואני רואה שהתגובה אבדה בדרך (חפש אולי במדור 'תגובות שמחכות לאישור). כתבתי על פג'ו 404 המיתולוגית שהפסיקו לייצר אותה כי פשוט היתה טובה מדי ולא התקלקלה.

    השבמחק
  10. הבלוג עובר חבלי לידה עם מערכת התגובות המשולשת - בלוגר, גוגל + ודיסקוס. אכן התגובה הזו חיכתה לאישור משום מה. אבדוק שוב את ההגדרות.
    זה לא רק הפג'ו 404, גם הסובארו (זו שכל מפתח שני היה פותח את הדלתות אחת את השניה)הייתה חיית עבודה. כיום המכוניות נשלטות על ידי לוחות אלקטקרוניים...

    השבמחק
  11. קוץ בתחת16:07

    אז ככה:
    1. היום עושים מוצרים פחות עמידים. זה ברור לגמרי, שמכונת כביסה של פעם החזיקה מעמד טוב יותר ממכונת כביסה חדשה. מצד שני: המחירים יורדים כל הזמן. אפשר לקנות מכונה זולה ב - 1,500 שקלים, שזה כלום כסף בהשוואה למחירים של פעם.
    2. הבעיה היא, שגם המוצרים הטובים לא מספיק טובים. מכונת הכביסה האחרונה שקניתי, MIELE , עלתה כ - 8,000 שקלים. פי שניים ממכונות טובות אחרות כמו בוש וסימנס, פי ארבעה ממכונות זולות. לקח 4 שנים עד הקילקול הראשון. בושה וחרפה.
    3. טלוויזיה עם מסך של 48 אינטש עלתה לי 1,000 שקלים פחות ממה שעלתה הטלוויזיה הקודמת, שהחדשה החליפה: מפלצת גדולה, עמוקה, וכבדה של 29 אינטש...
    4. נורות: אתה צודק. הנורות של פעם החזיקו מעמד שנים רבות. יש מקומות אצלנו בבית, שבהם מדליקים את הנורות לפרקי זמן קצרים - שבהם נורות החזיקו מעמד עשר או 15 שנים. והן עלו 3 שקלים פֵּר נורה. נורות לד חדשות עולות כמה עשרות שקלים, מה שעלול לקזז לגמרי את החיסכון הכספי הנובע מהעובדה שהן מאד חסכוניות.
    5. אסור לשכוח, שאנו גם נהנים מההתקדמות הטכנולוגית. אנו צופים בטלוויזיה בגודל 50 אינטש במקום 29 אינטש - בפחות כסף. אנחנו נהנים מרכבים עמוסים באופציות. חיישני גשם, חיישני אורות, בקרת אקלים מפוצלת, מושבים מחוממים. דברים רבים, שיכולים להתקלקל. אבל זה לא כל הסיפור: במקום קרבורטור נוח לסתימות, שיוצא מכיוון כל הזמן, יש הזרקת דלק. במקום פלטינות מיושנות - ניהול מנוע ממוחשב. אין צורך בצ'וק - האוטו תמיד מניע, ותמיד נמצר בסיבובי המנוע הנכונים. פלאגים, שפעם הוחלפו כל 5,000 ק"מ מחזיקים 100,000 ק"מ.לכל אוטו יש מזגן. לכל אוטו יש ABS - מה שממש מציל חיים. ומערכות בטיחות חדשות רק נכנסות עוד ועוד כל הזמן, כמו בקרת סטייה מנתיב, או בלימה אוטונומית של הרכב. אנו נהנים ממוצרים הרבה יותר טובים, הרבה יותר מהנים, והרבה יותר בטיחותיים. זה נכון, יש גם יותר אופציות לקלקול...

    השבמחק
  12. 1. יותר מכך - רבים מהמכשירים מייצרים אותם עם תכנית השבתה מראש - ראה הפוסט הבא שיתפרסם היום.
    2. לנו יש מכונת כביסה MIELE שמתפקדת לעילא ולעילא כבר 25 שנה=. אני מניח שכיום כבר לא מייצרים בכוונה מכונות עמידות כאלה.
    3. בטלוויזיות הייתה הצדקה להחליף למסכים דקים וגדולים יותר. אגב את הסוני הקודמת החלפנו עובדת לאחר 18 שנה.
    5. אז זהו, שאין סיבה תמיד לקנות מודלים חדשים עם תכונות חדשות ואלקטרוניקה מופלאה אבל תמורת אבדן תכונות בסיסיות אחרות. למשל דגם מכוניות הסובארו שהיו נפוצות בשנות השמונים והתשעים היה מעולה - חזקות כמו טרקטור, מתקלקלות מעט, חלקי חילוף זולים וטיפולים זולים מאוד (גם כשלוקחים בחשבון את הקילומטראז' המופחת ביחס להיום. כיום הלוחות האלקטרוניים מתקלקלים השכם והערב. מהמנגנון האלקטרוני של העלאה והורד החלון עלה לי לפני שנים אחדות למעלה מאלפיים שקל. הבעייה היחידה של המודל הישן הייתה שכל מפתח שני היה פותח מכונית זו של זו. פעם נכנסתי למכונית של השכן ורק כשהתיישבתי ופתחתי את תא הכפפות הבחנתי שלא נכנסתי למכונית שלי. חחחח
    בסובארו הישנה הזו התקנתי בזמנו מזגן בעלות לא גבוהה.

    אבל כפי שתראה בפוסט הבא, יש שתי בעיות רציניות כיום - ההשבתה המתוכננת וסילוק הגרוטאות (לאו???).

    השבמחק

אפשר להשאיר תגובה כאן