יום רביעי, 14 בספטמבר 2016

מגנזיום תרופת פלא למיגרנות - אשרי המאמין



בהמשך לפוסט הזה,
ב-Ynet , ב- nrg, ועוד - פורסמו כתבות על נפלאות המגנזיום במניעה ובהקלת המיגרנה. על הדרך דווחו עוד 'פלאים' שכדאי לסובלי המיגרנה לקחת - ויטמין B2, ויטמין B6, ויטמין B12, אומגה 3 ועוד כהנה וכהנה. אם תבדקו בתוספים המסחריים את המינונים היומיים לכל אחד מהוויטמינים והמינרלים האלה, תתפלצו. לחלקם דרושה נטילה של כמה טבליות  ליום, והמחיר - אלוהים ישמור. אמנם מוצעים גם שילובים של מספר רכיבים בתוספי מזון, והמחיר בהתאם.
אני יודע היטב מהם עלויות היצור - המחירים המסחריים של תוספי המזון מוגזמים ואפילו מופקעים לטעמי. בין התורמים למחיר המופקע הוא מימון הצרכן את השיווק האגרסיבי.

המגנזיום עצמו אינו זמין כיסוד חופשי בתוספים אלא קשור בתרכובות שבקושי נספגות במערכת העיכול, ורק באיזור מסוים מוגבל במעי, דבר שגורם חלון ספיגה קצר לאחר הארוחה/מתן מגנזיום בפה. 
כלומר, המגנזיום מתקשה להיספג כי בצורות הלקיחה הוא קשור למולקולות גדולות והמגנזיום החופשי מתקשה להתפרק ולחדןר לתאי הגוף. 

אם תבחנו את הכתבות הישראליות במדיה המבשרות את נפלאות המגנזיום, לחלק נכבד קשורה חברת בת ישראלית בשם נוה פארם (המכנה עצמה המומחים למגנזיום) ורוקח בשם ניצן פרימור מחברת האם B Pharm. 

והם פונים בדף הבית שלהם לסובלי המיגרנה  בצר להם בסגנון  - מחקרים הצביעו על קשר בין המגנזיום שלנו ולמניעת מיגרנות. אז מה איכפת לכם, "שווה  לנסות".  והם מכנים את המגנזיום הפלאי שלהם MAGNOX MIG. 
שימו לב, ה-MIG רומז למיגרנה. אבל הם כמובן לא מכנים את התוסף מגנוס מיגרנה. יודעים מדוע? כי אסור להם לקרוא לתוסף מזון שלא עבר מחקרים קליניים קפדניים, כאילו הוא תרופה למיגרנה. 

אז הם רושמים בטריק הידוע של תוספי מזון - איזה רמז שיעורר בצרכן אסוציאציה למחלה. במקרה זה למיגרנה -  MIG. אם המוצר הזה היה עומד בקריטריונים של תרופה ובסטנדרטים שלה, היה נדרש מהם מחקר במיליארדים כדי להוכיח את היעילות והבטיחות בנטילת התוסף - כפי שנדרש מתרופות. אבל זה אינו מפריע לגבות מהצרכן הנואש מחיר של תרופה (וכמובן במחיר גבוה בהרבה מתרופות אמיתיות בסל הבריאות).

ראשית חברת נווה מציינת שאצל הסובלים ממיגרנות נמצאו חוסרים במגנזיום. לטענתם, במחקרים שנעשו בארץ נמצא שלפחות 50% מאוכלוסית ישראל סובלת ממחסור במגנזיום. ובכל זאת משהו לא מסתדר. מדוע? כי לא כולם סובלים ממיגרנות -  בעצם מרביתם לא. רק 10-15% מהאוכלוסיה סובלים ממיגרנות בדרגות חומרה שונות. אז האם מחסור במגנזיום הוא הוכחה לקשר למיגרנה?

ומה עוד טוענים בחברת נוה? שלקיחת מגנזיום מומלצת על ידי אגודת הנוירולוגים ו... גורמים נוספים - נחשו מיהם. אם תבדקו, אלה גורמים הקשורים לחברה שלהם. אה כן, וגם מזכירים איזה מחקר שנערך בתל השומר במכון הלב.

אז ראשית, מה הקשר למכון הלב ולמיגרנות? מדוע למשל לא נבדק במכון הנוירולוגי? ומי בכלל ראה את תוצאות המחקר הזה? מדוע אין פרסום מפורט של שיטות המחקר ותוצאותיו? מישהו בכלל פירסם תוצאות המחקר 'המבטיח' הזה באיזה מאמר העומד בקריטריונים מדעיים?

ועל מי ביצעו במכון הלב את המחקר? על אנשים או על חולדות או חזירים 'יד שניה' במצב טוב? על כמה חיות ביצעו את המחקר ומי וכמה היו הביקורות? ואיך בכלל מודדים מיגרנה (או דמוי מיגרנה) בחיות?  מודדים התכווצות עורקי הלב? כיוון שאין שום פרטים על 'המחקר' הזה, נותנים ללקוח התמים לנחש.

ניסיתי מאוד לגלות אם בכלל פורסמו בעולם מאמרים העומדים בסטנדרטים מדעיים ורפואיים, המוכיחים קשר בין המגנזיום ומניעת מיגרנה, ומצאתי רק שני מאמרים רלוונטים במקצת, לכאורה.

הראשון מאמר סקירה הישן הזה מ-2004 שזה תקצירו:






כלומר המסקנות המופלאות של הסקירה מדעית של כל המחקרים שנעשו עד למועד הפירסום הן - "שחייבים לבצע מחקר מקיף מסוג double blind randomized".  כלומר יש צורך במחקר שבו ישתתפו מספר גדול של סובלים ממיגרנה אשר יחולקו אקראית לשתי קבוצות -  שלא החוקרים ולא הנבדקים יודעים מי מקבל תרכובת המגנזיום ומי מקבל פלסיבו (תרכובת אינבו, או דֶמֶה). רק המחשב יודע ויפתח את הפרטים בסופו של הניסוי. 

שתים עשרה שנה עברו וכי נעשה משהו?
שתים עשרה שנה היא תקופת נצח במדע לחוסר המשך 'מחקר מבטיח' שכזה. 
אז האם הבטחת נפלאות המגנזיום למיגרנה היא בעצם עורבא פרח?

ובכן, רק לפני שנתיים התעוררה קבוצה שפורסמה את המאמר היחיד הזה




CAM היא תערובת דומה למגנוקס הישראלי (מכילה מגנזיום וויטמין B12 ואפילו ובנוסף לישראלית גם ויטמין B6). במחקר הזה נבדקו ההשפעות על 78 ילדים הסובלים ממיגרנות שונות (בדרגות שונות) ושקיבלו את תוסף ה-CAM. ואת זה נתנו לילדים בנוסף למגוון שונה של טיפולים אחרים, בין הילדים השונים. חלקם טופלו ביוגה, אחרים באקופונקטורה או שאר פקטורים משתנים של אורח חיים. אז איך אפשר בכלל ללמוד על אפקט המגנזיום כאשר כל אחד מהנבדקים נחשף לדרכי טיפול שונים נוספים? זה ממש לא רציני, בלשון המעטה!!!

וראו מהם המסקנות 'המופלאות' של המחקר הזה, ואני מצטט:

1.

In conclusion, neurologists should inquire for CAM use and be prepared to learn about CAM therapies


ובתרגום חופשי - על הנוירולוגים לדרוש (לרכוש?) CAM כדי ללמוד עליו למטרות ריפוי. כלומר, הם עדיין לא למדו, אז האם אתם רוצים להתגלח על CAM במיטב כספכם?

2.

 Further studies are required to investigate safety and efficacy of CAM in pediatric headache, as a possible side-medicine to conventional pharmacological approach.

כלומר בעברית -  "מחקרים נוספים דרושים כדי לחקור את היעילות והבטיחות שבשימוש CAM כתרופה משלימה לגישה התרופתית הקלסית המקובלת למיגרנות". כלומר, אפילו אם יצליחו להוכיח איזו קורלציה למיגרנה, המגנזיום לא יחליף טיפול תרופתי. אלא אולי, אולי כטיפול משלים בשוליים, אם בכלל תוכח אי פעם יעילות ובטיחות שימוש. 

התנהלות מחקרי המגנזיום כאמצעי תרפואטי בעצלתיים כזו, מעידה על משהו, לא? בכל מקרה אין מדובר כאן במכרה זהב שממריץ את המחקר המדעי בנושא.

הבנתם את זה? אז תחליטו אם "שווה לכם לנסות" כפי שמציעה חברת נוה בשיווק המגנזיום שלה.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן