יום רביעי, 7 בספטמבר 2016

קיבלתי לימון ולאחר מאבק לימונדה


לפני שלוש שנים קיבלתי ביום אחד 'לימון' - נזקיו של חיידק טורף. בנוסף למכה כזו והסבל הרב, המדינה מאלצת אותך להתמודד עם בירוקרטיה ועם מלחמת התשה לקבלת זכויות שמגיעות לך על פי חוק. שנים רבות שילמתי הון מיסים, אבל ממש הון - מס הכנסה, ביטוח לאומי מס בריאות, פרמיות לביטוחים ועוד כהנה וכהנה. הסכומים שניקו ממשכורתיי במשך שנים רבות לביטוח לאומי לא ישתוו לעולם למה שאקבל מהם -  גם אם אקבל מביטוח לאומי קצבה מקסימלית לשארית ימי חיי. אבל אפילו כשמגיעות לך זכויות כשאתה נפגע, המנוולים יעשו הכל שתקבל כמה שפחות, אם בכלל.

לאחר שנתיים הבנתי שבהתמודדות עם בירוקרטיה של מוסדות, לאזרח סיכויים עלובים בתביעות. הבנתי שאין ברירה, ללא ליווי משפטי יתישו אותי. פניתי למשרד עורכי דין שמתמחים בתביעות שכאלה, ללא תשלום מראש של דמי טיפול או שכר טרחה (כפי שבדרך כלל נהוג, אפילו אצל גופים כמו 'זכותי' ולבנת פורן). לעורכי הדין האלה יש אינטרס להלחם עבורי לקבל כמה שיותר, תמורת שותפות של 15% מסכומי התקבולים.

ביטוח לאומי ומשרד הבריאות העבירו אותי מלחמת התשה מוועדה לוועדה. כשרופא וועדה רצה לסגור אחוזי נכות, פקיד מושתן (סליחה על הבוטות, אבל זה מה שהם) אמר לו - "אתה לא יכול לקבוע, רק להמליץ. אני קובע להעביר אותו וועדה נוספת ...". ללא ליווי של עורך/ת דין בכל וועדה - זה היה נמשך לא יודע עד מתי.

לאחר וועדות שאת מספרן אני כבר לא זוכר, המנוולים קבעו לי 4.5% אחוזי נכות פחות מאלו שמקנים פטור ממס הכנסה. מהמועד שחליתי המשכתי לשלם הון מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות ממשכורות ימי המחלה שלי למעלה משנה. ורק ביציאה שלי לפנסיה מוקדמת, המדינה ניקתה  25,000 שקל מסכום ימי החופשה שנותרו לי, ומאות אלפי שקלים מסכומי פיצויי פרישה והביטוחים. ועדיין מנוקים לי מיסים מהפנסיה התקציבית המוקדמת מטעמים רפואיים, שאני מקבל ממקום העבודה.

עורכי הדין שלי נלחמו, הגישו ערעורים והצליחו - הגיעו לאחוזי הנכות הדרושים לפטור, אבל רק  החל מינואר 2016 ולא מספטמבר 2013 כשחליתי. מדוע? כי המנוולים טענו שלחלק מהסעיפים הרפואיים שעורכי הדין הצליחו להוכיח, אין הוכחה שאינם דבר חדש.

כיוון שהייתי פראמדיק בצבא, דאגתי שכל סעיף ויהיה זה הקטן ביותר ירשם בתיק הרפואי שלי כדין. אביא לכם דוגמא שאינה ספציפית לגבי: רבים אלו המשרתים בתותחנים שמאבדים בשירות משהו מכושר שמיעתם. כשצעירים לא עושים מזה עניין, ואז כשמגיעים לגיל מבוגר יותר מסתבר שהשמיעה מדרדרת יותר. אבל אז כבר קשה להוכיח שזה דבר ישן שנגזר מהשירות הצבאי. כך גם בוועדות הביטוח הלאומי לצרכי מס הכנסה. טענו שאקבל פטור ממס הכנסה על סמך הצטברות של סעיפים מינוריים כתוספת לאירוע החיידק הטורף, אבל לא לפני ינואר 2016, שזה לאחר שכבר שילמתי הון מיסים על דמי הפרישה, ימי חופשה ועוד ועוד.

אז עורכי הדין שלי אספו כל מידע רפואי עלי מתיקים מצהיבים מעלי אבק מילדותי מארכיון קופת חולים, ודרשו עיון ברישומים בתיקים הרפואיים הצבאיים שלי. כששירתי בסדיר חלק מהרישומים היו ממוחשבים אבל לא כולם. אל תשאלו מדוע, הפרוצדורה לקבלת מידע תיקים רפואיים מהצבא לוקחת חודשים.

היום קיבלתי מכתב פטור ממס הכנסה לצמיתות החל מספטמבר 2013. ואפילו נקבעו לי 5% נכות מעבר לנדרש בכדי לקבל פטור ממס הכנסה (ויהיה לזה גם משמעות כלכלית נוספת שלא אפרט כאן, כדי שלא לסבך אתכם בפרטים). שאר תביעות לביטוח לאומי וחברות ביטוח עדיין בטיפול ובערעורים, אבל החזרי המס שמגיעים לי כעת החל מ-2013, כולל מה שנגבה מימי המחלה, מימי החופשה ומפיצויי הפרישה יהיו סכומים ממש ממש לא מבוטלים. לא אתעשר מזה, אבל לפחות אוכל לסיים חיי בכבוד עם ביטחון כלכלי.

הצדק ניצח. לא רציתי, אבל אם כבר קיבלתי לימון לפחות תצא מזה לימונדה. שי נאה לחגים.

ואני אומר לכם, אסור להגיש תביעות לביטוח לאומי, משרד הבריאות, וחברות ביטוח ללא עורך דין טוב. עצוב שכך הדברים במדינה הרומסת את האזרח החלש.

אני מקדיש פוסט זה לכל המותשים מבירוקרטיה של המדינה והביטוח הלאומי בפרט. אל תוותרו וכמובן על תחסכו על עורך דין טוב. יש עורכי דין שגובים שכר טרחה רק  על הישגים וללא כל סכום מראש. אבל סביר מאוד שבלעדיהם לא תקבלו את כל מה שמגיע לכם. ובוודאי שהם חוסכים הרבה כאבי ראש.



.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן