יום רביעי, 26 באוקטובר 2016

לא רק בני אדם משקרים - מותר האדם?


יש החושבים שאת השקר המציאו בני האדם. אבל האמת היא שהשקר שזור בבסיס עולם החי והצומח כולו.

צמחים ובעלי חיים מערימים על סביבתם. למשל, השילוב של הצבעים שחור וצהוב הוא סימן אזהרה אוניברסלי. כך למשל בטן הדבורה צבועה בפסי שחור צהוב. אבל יש זבוב שאין לו עוקץ ושאימץ לעצמו את הפספוס שחור צהוב של הדבורה, ולכן כולם נזהרים ממנו כמו מדבורה.

צמחים טורפים אימצו אמצעים שונים להערים על בעלי חיים קטנים ולמשוך אותם אל מותם. על כך תוקדש בקרוב רשומה נפרדת. עולם הצמחים הטורפים מרתק ויש לו משמעות מעניינת נוספת - שלא על פי סיפור הבריאה בספר בראשית - קודם היו החיות הנטרפות ורק אחר כך הופיעו הצמחים הטורפים...

כאשר אימאות של מיני עופות שונים מבחינות בטורף מתקרב, הן עוזבות את הקן ומושכות את הטורף אליהן בכיוון המרוחק מקן ואז פורחות ועפות חזרה לקן.

ויש דוגמאות רבות של שקר בטבע, שקצרה היריעה מלהכיל כאן. אבל , בעצם לא מדובר בשקר אלא יותר בדגם התנהגות מובנה של הטעיה. ההטעיה הזו היא דפוס מובנה של התנהגות המיועד לשיפור ההישרדות.

אם נחשוב על כך, גם אצלנו השקר מיועד לשיפור ההישרדות. למרות שהחברה מוקיעה את השקר, כולם משקרים: לא רק עבריינים, אלא כידוע גם פוליטיקאים, מנהלים, חברים לחברים והבסיס העיקרי לכך הוא ההישרדות.

כאמור יכולת ההטעיה נפוצה בכל עולם החי והצומח כדפוסים מובנים - צורות מסוימות קבועות של הטעיה המותנות באירועים סביבתיים מסוימים. אבל, רבים החושבים שרק לאדם יש יכולת אמיתית ובלתי מוגבלת לשקר, ולא כך הוא:
כפי שהודגם במחקרים שונים, נראה שאת יכולת הרמאות והשקר המורכבים האדם ירש מאבותיו הקופים. מסתבר שהקופים משקרים לא פחות מאיתנו. 


ידועה התופעה שקופים משקרים לבני מינם ומסתירים את מקורות המזון שמצאו.
תצפית מדעית הראתה קוף המתגנב למקום מחבוא של מזון שהטמין חברו, לאחר שצפה בסתר בהטמנה. לפני שעמד לחפור ולגנוב את המזון, הבחין הקוף בקוף אחר בסביבה ומה עשה? החל לגרד את פדחתו והתבונן לכיוון אחר כלשהו כחושב, עד שהקוף השני התרחק.

אבל האם קופים משקרים מילולית כמו האדם? התשובה היא חיובית. מחקרים מרתקים בנושא מתוארים בספרה של פלורה דייויס, שתורגם לעברית:




מסתבר שלקופי אדם (שימפנזה, גורילה, אורנג-אוטן, ובנובו) בשבי - יש יכולת ללמוד את שפת האדם ולהבין מילים ומשפטים. למשל ראו יכולת ההבנה של שפת אדם בסרטון הבא:


הם רוכשים בשבי אוצר מילים של כמה מאות מילים ומדברים אל מטפליהם בני האדם בשפת הסימנים, או על ידי הקלדה של צורות המסמלות מילים במקלדת מיוחדת. על לימוד שפת אדם בקופים ראה למשל במאמר ב- Scientific American כאן
ובסרטון הבא:


השימפנזים האלה אינם משתמשים רק במילים בודדות, הם מרכיבים מאוצר המילים שרכשו בשבי משפטים קצרים. ויותר מכך, הם בונים כמונו משפטים הכוללים נושא, נשוא ומושא, ובסדר התחבירי הנכון, כפי שאנחנו מדברים.  והם אפילו ממציאים מילים חדשות לעצמים שאינם באוצר המילים שלמדו. 

למשל, קופה בשם וושו שאומצה על ידי זוג החוקרים גרדנר, רכשה אוצר של 350 מילים. וושו יצרה צירופי סימנים משלה לעצמים שהיא לא ידעה את שמם. למשל, מקרר היא כינתה באמצעות צירוף הסימנים "לפתוח-לאכול-לשתות". בקבוק תרמוס היא כינתה בצירוף הסימנים "ספל-מתכת-לשתות". ריבה היא כינתה באמצעות הצרוף "לכלוך-מתוק". כשראתה וושו הקופה ברבור ונשאלה על ידי חוקריה "מה זה?" בתשובה השתמשה בצירוף שני סימנים המוכרים לה: "ציפור-מים". למעשה וושו הפגינה יכולת וורבאלית של ילד אנושי בן שנתיים וחצי.

ויותר מכך, בספרים ומאמרים המתארים קופים בשבי שמתקשרים במילים, הודגם שהשימפנזים משקרים ממש כמונו.
למשל, חוקרת הבחינה שקופה בשם שרה גנבה סוכריה מקופסת הסוכריות המיועדת לחלוקה אך ורק כפרס על התנהגות טובה. שרה יודעת שאסור לקחת סוכריה ללא רשות. אבל מה לעשות? נורא בא לה והיא גנבה. החוקרת שהבחינה בכך פנתה לקופה שרה ושאלה:
"שרה למה לקחת סוכריה ללא רשות?" 
ומה ענתה שרה?
"שרה לא לקחה סוכריה. בטי (קופה אחרת) לקחה סוכריה". 
אמרה לה החוקרת: " לא נכון, ראיתי אותך לוקחת סוכריה". 
שרה שנתפסה בקלקלתה עמדה ושפת הגופה הביעה בושה וחרטה.

אז אם חשבתם כי השקר הוא תכונה ייחודית לאדם, הרי לפחות בני דודינו הקופים משקרים לא פחות מאיתנו. ואולי השקר הוא הצד החייתי שבנו?


הערת המחבר

יש שמטילים ביקורת ומוצאים פגמים במחקרים ההתנהגותיים שנערכו בקופים. אבל נראה שזה מגיע מאנשים שקשה להם לקבל את הדמיון המדהים בין בני האדם לקופים...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן