יום חמישי, 16 במרץ 2017

הדרך האחרונה - החיים בשולי המוות


פרק ה' בסדרה מיסטיקה על טבעי מטפיזיקה ומדע

הדיון בשאלת החיים המוות הוא מרכיב דומיננטי בקרב פילוסופים ובכל הדתות. האמת שנושא זה מלווה כל אדם בחייו, אם כי רבים מפחדים מחשיבה על המוות ומדחיקים אותה.

רגע המוות במוניטור


תחושות בעלי החיים

ידוע למדע שכלבים חשים כאשר בעליהם לוקים בסרטן. לעתים הרבה לפני שהוא מתגלה על ידי הרופאים. המדע סבור שהם בעצם יכולים להריח קיום של גידול סרטני בעזרת חוש הריח המפותח שלהם. הם מזהים סוג הריח האופייני לסרטן. למעשה בטכניון מפתחים מכשיר רגיש שיזהה התפתחות ראשונית של גידול סרטני אפילו לפני שניתן לזהות בשיטות הרפואיות הקיימות כיום.

האם גם למוות הקרב יש ריח אופייני שאותו יכולים לחוש בעלי החיים? ידועים דיווחים של אנשים, שברגעי חייהם האחרונים מתארים כי הם מריחים ריח אופייני של המוות הקרב.

ידוע על חתול שהתפרסם במדיה השונים, על כישוריו להבחין באנשים הקרבים למות ואשר 'סועד' אותם בשעות חייהם האחרונות. החתול הזה חי בבית אבות ומספר שעות לפני המוות הוא נכנס למיטתם של העומדים למות, שוכב לידם ונצמד לגופם. שאר ארבעת החתולים בבית האבות הזה, אינם מראים כישורים כאלה.

אוסקר החתול שמלווה את הגוססים עד למותם. מקור: הטלגרף


פרופסור דיוויד דוסה, גריאטור באוניברסיטת בראון עוקב אחרי החתול הזה במשך כמה שנים. לדבריו, הצוות סומך על תחושותיו של החתול באותה מידה שהוא מתחשב בבדיקות הרפואיות. הוא פרסם כתבה על הנושא בעיתון המדעי היוקרתי - JOURNAL OF MEDICINE וכתב גם ספר על החתול הזה. הנה צפו בסרטון המרתק הזה:


https://youtu.be/emJWiSh5KD8



תחושות העומדים למות

סיפר לי מישהו שיומיים לפני שנפטר סבו, הסב נאבק מספר פעמים באגרסיביות עם ידיו וברגליו באוויר. כששאלו אותו קרוביו מה פשר הדבר, אמר שהוא נלחם נגד מלאך המוות שבא לקחת אותו. היה מלאך מוות, לא היה מלאך מוות - האדם הרגיש במותו הקרב וניסה להיאבק בו.





וכעת אספר על מקרה אמיתי שקרה לקרובת משפחה שלי. היא הייתה חולה מספר חודשים. יומיים לפני מותה היא ניתקה מגע עם הסביבה והחלה לדבר לאוויר במשך שעות רבות בשפה זרה, שהיא לא דיברה בה כבר במשך שנים רבות. לאחר מכן היא חזרה למציאות ומצבה הרפואי אפילו השתפר באופן משמעותי. לילדיה שסעדו אותה בבית החולים במשך היום, היא סיפרה כי "מכינים אותה כבר למוות". אמרה ולא פירשה.

בערב בנה נפרד ממנה לשלום ואמר שיחזור למחרת בבוקר. היא השיבה: "אתה יכול לבוא, אבל אני כבר לא אהיה כאן". ובאמת כשבנה שב לבית החולים בשש בבוקר למחרת, הודיעו לו שאמו נפטרה לפני כשעה. מכאן שידעה שהיא עומדת למות ומתי. האישה סיפרה גם בעבר שמספר פעמים בחייה, חוותה חלומות שאימא שלה הופיעה ומסרה לה מסרים חשובים. מאחד מהם היא התעוררה בבכי גדול, שנרגעה ממנו לאחר שעות רבות.


תחושות מוות נבואיות

אבי מספר לי שמידי חמש שנים הוא נפגש בחלום עם אביו ואימו. האם רצה אליו כדי לחבקו ואילו האב ניצב ואומר בקרירות מה: "חזור חזרה להיכן שבאת. עוד לא הגיעה שעתך בני". ואז הוא מקיץ וחושב "נו, יש לי עוד כמה זמן לחיות".

אינני יודע מדוע, אך לפני כשנה התקשרתי לאבי ושאלתי לשלומו של קרוב משפחה שלא שמעתי ממנו במשך כמה שנים. אבי אמר שבדיוק דיבר איתו היום בבוקר ושלומו טוב. למחרת אבי התקשר אלי והודיע בצער: "כנראה לא סתם התעניינת לשלומו, הוא נפטר היום באופן פתאומי".

תחושות 'נבואיות' לגבי המוות ידועות וחלקן מתועדות כפי שהזכרתי בפרק הקודם בסדרה שהנשיא האמריקני אברהם לינקולן חזה את מותו כמה לילות לפני הירצחו. הבישוף ג'וזף לאניי חזה בחלום את רציחתו של הארכידוכס פרדיננד מאוסטרו-הונגריה – רצח שהצית את מלחמת העולם הראשונה. מארק טוויין חזה את מותו של אחיו. תופעה זו מכונה בשפת הפארא-פסיכולוגיה ראייה מרחוק (Clairvoyance).

בתנ"ך ידוע הסיפור של שאול ובעלת האוב, שבו ניבאה לשאול על מותו הקרב. בסיפור הזה כאשר ראה שאול את מחנה הפלישתים והבין שהוא בסכנה גדולה, "וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לַעֲבָדָיו: בַּקְּשׁוּ לִי אֵשֶׁת בַּעֲלַת אוֹב וְאֵלְכָה אֵלֶיהָ וְאֶדְרְשָׁה בָּהּ. וַיֹּאמְרוּ עֲבָדָיו אֵלָיו: הִנֵּה אֵשֶׁת בַּעֲלַת אוֹב בְּעֵין דּוֹר".

הוא הגיע אל בעלת האוב לעת לילה בלווית שני אנשים עמו, "וַיֹּאמֶר: קָסֳמִי נָא לִי בָּאוֹב וְהַעֲלִי לִי אֵת אֲשֶׁר אֹמַר אֵלָיִך... אֶת שְׁמוּאֵל הַעֲלִי לִי". שמואל שהיה כבר מת הופיע ואמר לשאול: "לָמָּה הִרְגַּזְתַּנִי לְהַעֲלוֹת אֹתִי?

וַיֹּאמֶר שָׁאוּל: צַר לִי מְאֹד וּפְלִשְׁתִּים נִלְחָמִים בִּי, וֵאלֹהים סָר מֵעָלַי וְלֹא עָנָנִי עוֹד גַּם בְּיַד הַנּבִיאִם גַּם בַּחֲלֹמוֹת, וָאֶקְרָאֶה לְךָ לְהוֹדִיעֵנִי מָה אֶעֱשֶׂה". שמואל ענה לשאול: "מָחָר - אַתָּה וּבָנֶיךָ עִמִּי". כלומר: מחר אתה ובניך תמותו במלחמה נגד הפלישתים.

תגובתו של שמואל לאחר החוויה הזו הייתה:

"וַיְמַהֵר שָׁאוּל וַיִּפֹּל מְלֹא קוֹמָתוֹ אַרְצָה, וַיִּרָא מְאֹד מִדִּבְרֵי שְׁמוּאֵל. גַּם כֹּחַ לֹא הָיָה בוֹ כִּי לֹא אָכַל לֶחֶם כָּל הַיּוֹם וְכָל הַלָּיְלָה". שאול לא סיפר לאף אחד על הנבואה ולמחרת יצאו שאול ובניו למלחמה שבה נהרגו.

עוד בהקשר זה, דוּוַח על אדם שמבחין בהילוֹת (אָאוּרוֹת) סביב גופם של אנשים. הוא מסוגל לנבא את מותם הקרב של אנשים סביבו (כשלושה ימים לפני מותם), כאשר הוא רואה שההילה שמסביבם נעלמת.

אנשי הניו אייג' טוענים כי ההילה היא בעצם צורת אנרגיה וכי לכל אדם הילה שונה. השוני בין הילה להילה מתבטא בתדרים השונים שלה. את ההילות יכולים לקלוט ולראות באמת רק יחידי סגולה.

המדע אפילו ניסה לחקור את התופעה ובדק את האפשרות האם ניתן באמת לראות ולמדוד את ההילות, בעזרת מכשור מדעי.

באמצע שנות ה- 90 במאה הקודמת, פותחה על ידי שני מדעים אמריקאים, גיא קוגינס ויוהנס פיסלינגר, מערכת ה-Aura Video System. המערכת מורכבת ממצלמת וידאו ומחיישן משוכלל הדוגם מכף ידו של הנבדק את התדרים של האנרגיות השונות. תוכנת מחשב מפענחת את הנתונים ומתרגמת אותם, על פי אורכי הגל שלהם, לצבעים והתוצאה - המצולם רואה את עצמו על המסך כשהוא מוקף בשדות צבעוניים המייצגים את שדה ההילה שלו.

הדגמת הילה בבחורה שנבדקה במערכת הממוחשבת

המדענים קוגינס ופיסלינגר החליטו לבדוק ולהשוות בין צבעי ההילה כפי שהם מתקבלים מהמערכת הממוחשבת שלהם, לבין צבעי ההילה כפי שהם נקלטים על ידי רואי הילות 'מקצועיים' מוכרים מתחום המיסטיקה. ב- 86% מהמקרים, הייתה התאמה מוחלטת בין הצבעים עליהם דיווחו רואי ההילות לבין הצבעים שהופיעו על מסך המערכת.

ההילות יהיו נושא לרשומה נפרדת בסדרה.


סקר הדרך האחרונה


אסיים בסקר מעניין שנערך על ידי האתר After Life. בסקר נשאלו אנשים מהו השיר שהיו רוצים שילווה את דרכם האחרונה. הרי תוצאות הסקר ואתם מוזמנים לשמוע את השירים בקישוריות המסומנות:

השיר שהייתי רוצה שילווה אותי בדרכי האחרונה:
my way - פרנק סינטרה (44.23% מהצבעות)
Candle in the Wind - אלטון ג'ון (9.17% מהצבעות)
My Heart Will Go On - סלין דיון (8.15% מהצבעות)
so far away - קרול קינג (6.12% מהצבעות)
Wind Beneath My Wings - בט מידלר (12%, 6 הצבעות)
     
איזה שיר הייתם רוצים אתם (אולי שיר בעברית?) שילווה אתכם בדרך האחרונה? 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן