יום רביעי, 6 בדצמבר 2017

ישראבלוג נסגר ומה עכשיו ? השוואה בין שתי פלטפורמות יציבות להמשך




ארבע שנים בדיוק כתבתי בבלוג חשיבה חופשית בישראבלוג. ישראבלוג הייתה יקרה לי ופעלתי נמרצות להצלתה. לאלה הזוכרים פתחתי בלוג הצלה מיוחד בישראבלוג בשיתוף עם טליק, המתעד את המאבק והמשא ומתן עם מנכ"ל נענע 10: 






במסגרת המאבק להצלת ישראבלוג, ניסחתי בעזרת הבלוגר אבו אלמוג והבלוגרית n_lee, הצעה משפטית מפורטת להמשך קיום ישראבלוג במסגרת פלטפורמה מודרנית מחודשת.
.
לבסוף כידוע, למרות כל המאמצים שהשקענו טליק, אבואלמוג ואנוכי להתחייבות של מנכ"ל נענע 10 דאז, הם לא נשאו פרי. מנכ"לים בנענע 10 התחלפו וההבטחות ירדו לטמיון. בשל חילוקי דעות  עם שותפיי למאבק על הדרך, ובשל מחאות דמיוניות של בלוגרים אחדים בישראבלוג  שאני מהגריאטריה שרוצה להשתלט על ישראבלוג, ויחס עוין של ההנהלה שבאתי לעזרתה  - הבנתי שהמאבק שלי להצלת  ישראבלוג' היא כפויית טובה. במצב שנוצר היה לי ברור שימי ישראבלוג קרבים לסיומם. ושישראבלוג ממשיך להתקיים על זמן שאול. אבל ההיסטוריה כבר איננה חשובה. מספר ידידים היו לי בישראבלוג וראיתי שהם מעוניינים לעבור כעת לפלטפורמות כתיבה אחרות, אך אינם בקיאים באפשרויות. אנסה לספק בפוסט זה מידע אובייקטיבי עבורם. ישראבלוג מת, אבל החיים ממשיכים במקומות אחרים

בשל הפלטפורמה המקרטעת בישרא, בחנתי לפני כשנתיים וחצי את אפשרויות המשך הכתיבה בפלטפורמות שונות. לאחר מחקר מקיף גיליתי שבעצם רק שתיים מהן יכולות להיות תחליף עבורי. מדובר בוורדפרס, האחת 
ובבלוגר/בלוגספוט (BLOGGER), השניה. 
למעשה פתחתי חשבון ובלוגים בשתי הפלטפורמות האלה במקביל להשוואה ובהמשך אספק את ההשוואה ביניהם.

מדוע בלוגר/בלוגספוט או וורדפרס? זאת משני טעמים:

א. בשתי הפלטפורמות הבלוג שלך הוא פרטי שלך, בדומיין שלך. אין אף לא אחד, כולל הנהלה ששותפה בבלוג שלך. כזו שיכולה תאורטית גם מעשית למחוק את הבלוג או פוסטים שלך או רשימת מנויים שלך (כפי שנעשה בבלוג שלי בישראבלוג פעמיים), או להפוך את הבלוג שלך לבלוג פרטי (כפי שנעשה בבלוג שלי בישרא עשרות פעמים), או להודיע לך ביום בהיר אחד שהפלטפורמה על השרת שלה נסגרים. כפי שקרה עכשיו בישראבלוג.

ב. שתי הפלטפורמות לבלוגים וורדפרס ובלוגר/בלוגספוט הן היחידות בעלות רמת אבטחה סבירה לאתרי הבלוגים. 

לישראבלוג X, תפוז אנשים וסלונה - רמת אבטחה ירודה מאוד כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:



לעומתם אתרי הבלוגים בבלוגר/בלוגספוט כמו בוורדפרס מאובטחים בכתובת https, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:



אבל כדאי לקחת בחשבון שבעוד שבבלוגר/בלוגספוט רמת האבטחה גבוהה מאוד בחינם, לעומת זאת בוורדפרס מקבלים רמת אבטחה בסיסית בלבד. בשביל רמת אבטחה כמו בבלוגר/בלוגספוט צריך לשלם תשלום שנתי בוורדפרס!

בבלוגר/ בלוגספוט הכניסה לאתר של הבלוגר מוגנת על ידי אימות כפול ולאחרונה משולש. ראשית דרושה לכניסה סיסמה הזהה לחשבון המייל המשוייך לבלוג. שנית נשלחת לטלפון הסלולרי או לסמרטפון סיסמת אימות, אותה צריך להזין, או לאשר בסמרטפון (לפי בחירה). כאשר המערכת מבחינה באפשרות של 'שותף' בלתי מורשה, נשלח לסמרטפון בקשה לאימות נוסף, שאינני רוצה להרחיב כאן עליו את הדיבורלמרות שנשמע אולי מסובך מהתאור שלי - למעשה מנגנון האימות מאוד פשוט לתפעול ובטוח!!!  (משנתיים וחצי נסיון). 

יתרון נוסף לפלטפרמת בלוגר/בלוגספוט על וורדפרס הוא שבוורדפרס מקבלים אפשרות עיצוב בסיסית בלבד לבלוג. מעבר לכך בוורדפרס נגבה תשלום שנתי!
לעומת זאת בבלוגר/בלוגספוט אפשרויות עיצוב אינסופיות לבנית בלוג ועריכתו - לגמרי בחינם!!!

סיבה נוספת שבגללה בחרתי להמשיך לכתוב בבלוגר/בלוגספוט היא הצריכה הפחותה במשאבי מחשב. בוורדפרס מהירות העריכה מהמחשב שלי הייתה איטית באופן משמעותי מאשר בבלוגר/בלוגספוט. בכתיבה בוורדפרס נמדדו אצלי טמפרטורות גבוהות יותר של המעבדים.

יתרונות משמעותיים נוספים של בלוג בפלטפורמת בלוגר/בלוגספוט:

1. בוורדפרס הבלוג שלך הוא בעצם בודד במדבר האינטרנטי. בבלוגר/בלוגספוט הבלוג שלך יכול להיות משוייך לשלוש קהילות:
א. קהילת גוגל פלוס
ב. אפשר לקשר לדף פייסבוק ו/או טוויטר
ג. ולקהילת בלוגגר בשפת הקודש:



לקהילה יש דף ראשי בדומה לישראבלוג והוא נראה כך.
חשוב לציין שגם בלוגרים שכותבים בוורדפרס יכולים לשייך את הפוסטים שלהם לקהילת בלוגר. יש שעשו זאת, אבל משום מה התקשו להתמיד להכניס קישורים.

2. בפלטפורמה של בלוגר/בלוגספוט ניתן לפתוח בלוגים נפרדים ללא הגבלה. היתרון הוא שניתן לשלוט על כל הבלוגים האלה מתוך לוח עריכה אחד לכולם!!!
בנוסף לבלוג 'חשיבה חופשית פלוס', לי למשל בלוג נוסף שם בשם אמירה יומית. כלומר שני בלוגים שאני שולט עליהם מתוך לוח עריכה אחד:



שני בלוגים שלי מנוהלים תחת מטריה של לוח עריכה אחד

3. לפתיחת בלוג בבלוגר/בלוגספוט, הבלוגר אליפל המוכר בוודאי לרבים מישראבלוג - צירף לאתר בלוגר בשפת הקודש מדריכים מצויינים כיצד לפתוח בלוג חדש, כיצד לעצב, לערוך ועוד 'רשימות הפעלה' מעולות למיניהן:


מדריכי פתיחת בלוג והפעלה בבלוגספוט
3. בפלטפורמת בלוגר/בלוגספוט ניתן להוריד אפליקציה לסמרטפונים. ממנה ניתן הן לכתוב ולערוך את הבלוג. ולהגיב למגיבים.

בתגדרות כל פוסט יש שלוש אפשרויות:
האחת - שמירה כטיוטה (השמירה אוטומטית בכל כמה שניות ואין צורך לזכור או להתאבל על פוסט שהלך עם נפל המחשב או חלה הפסקת חשמל).
השניה - פרסום מיידי (ניתן לשנות תאריך ושעה גם לאחר הפרסום).
האפשרות השלישית - פרסום אוטומטי לתאריך ושעה ייעודיים עתידייים
רצויים. למשל לפרסם בתאריך שבו אני אמצא על אי בודד או בטיסה לחלל  :)

כמובן אפשר לערוך או להחזיר לטיוטות כל פוסט לאחר הפרסום.

והדובדבן שבקצפת - אפשרות בחירה בין 3 מערכות תגובות ושליטה בהן .
א. אפשרות ברירת המחדל הבסיסית.
ב. אפשרות תגובות דרך מערכת גוגל פלוס.
ג. והטובה מכולם, הטמעה למערכת תגובות דיסקוס:



מערכת תגובות דיסקוס אין בוורדפרס!
ומה היתרונות:
1. אין הגבלה במספר מילים או תווים של התגובה.
2. לתגובה אפשר להוסיף תמונה/ות או סרטון יוטיוב.
3. המערכת שומרת על פרטיות המגיב (בשם/בכינוי/אלמוני) ולבעל הבלוג אין מידע של כתובת המייל של המגיב. כלומר שמירה מוחלטת על פרטיות המגיב.
4. התגובה שייכת למגיב - המגיב יכול לערוך, להוסיף, או למחוק את תגובתו גם לאחר פרסומה.
5. אבל לבעל הבלוג יש אפשרות שליטה על התגובות - לאפשר כל תגובה, או לפרסמה לאחר אישור. בעל הבלוג יכול גם להגביל את זמן התגובות לכל פוסט. אני מגביל ל-30 יום. יש גם אפשרות למניעת תגובות של רובוטים על ידי כך שהמגיב צריך לבחור תמונות נושא.
6. ולבסוף - אפשרות לשליטה ולמניעת תגובות של טרולים. במערכת דיסקוס ניתן למנוע תגובה של טרולים על ידי חסימת תגובות עתידיות מכתובת המייל שלהם (מבלי שהבלוגר רואה את כתובת המוצא והתגובות). כלומר כל תגובות עתידיות של הטרול חסומות כספאם. יש גם אפשרות לחסימת טרולים סדרתיים לצמיתות ממערכת דסקוס כולה. מי שמגיע מישראבלוג, בוודאי יעריך את אופציות ניטרול הטרולים.
עם כל הכבוד בלוג שייך לבעליו והוא אינו מוסד דמוקרטי.

ציינתי עיקר היתרונות בבחירת הפלטפורמה בלוגר/בלוגספוט ויש עוד רבים.
אסיים בעוד יתרון אחד ענק.
בפלטפורמה הזו אין פרסומות כלל (בוורדפרס יש).
אפשר לאפשר פרסומות בבלוג, אבל הבלוגר עצמו מרוויח מזה.
מי שמעוניין למכור, יכול ליצור בלוג עם Adsense שמביא אותו לפרונט בדפי החיפושים בגוגל. בפלטפורמה אפשר לשלב וויג'טים רבים מתוך ספריה גדולה - מונים, תיבות צ'אט,הרשמת מנויים וקוראים קבועים, סטטיסטיקות פילוח אוכלוסית קוראים לפי פרמטרים רבים על ידי  google analytics, מעבר לסטטיסטיקה שבלוח העריכה. והי, גם אפשרות תרגום הפוסט לקורא ב-96 שפות עולמיות על ידי צירוף ווידג'ט מתוך הספריה.
כך יש לי מאות קוראים מארה"ב, רוסיה, אוקראיינה, צרפת ועוד עשרות ממדינות רבות אחרות.

סיכום השוואתי בין בלוגר/בלוגספוט לבין וורדפרס:



ומילה אחרונה. מה אפשר לעשות עם הפוסטים המגובים שלכם מישראבלוג. האמת לא הרבה. אי אפשר להעביר אותם כסידרה לפלטפורמה אחרת. ניסיתי אפליקציה ישנה שכבר לא עודכנה מזמן, אשר טוענת שניתן להעביר לוורדפרס. ניסיתי
 ולא הצלחתי

לפחות תוכלו לגבות טקסטים של הפוסטים שלכם - אבל השתמשו רק באופציה
 של שמירה כמסמך וורד. לא HTML - כי זה יעלם לכם כשיראבלוג יעלם מהאינטרנט בסוף החודש. לצערי סיכוי גדול שגם התמונות בבלוגכם והסרטונים יעלמו כאשר ישותק שרת התמונות של ישראבלוג. גם אם רואים אתם אותם כעת בגיבוי - סיכוי רב שרובם יעלמו. גם העתק/הדבק רגיל של תמונות מהבלוג בישראבלוג לפלטפורמה חדשה - יעלמו עם מות השרת של ישראבלוג. ראו הוזהרתם!!! אפשר לסמוך רק על התמונות המקוריות שבמחשב שלכם או בענן.

הפוסט משמש למטרה אינפורמטיבית בלבד ואין בו הזמנה פרסומית לכתיבה בפלטפורמת בלוגר/בלוגספוט.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן