יום רביעי, 27 בדצמבר 2017

יש חיים אחרי ישרא - מדריך ההתמצאות בחיי קהילת Blogger


אני קורא 'בעיר הרפאים' של ישרא בלוגרים מקוננים. בלוגרים שמרגישים אבודים. אייה חיי הקהילה? מה נעשה בלי דף ראשי? איך נשמור על קשר בין פליטי ישראבלוג? 

רבים כבר מצאו בית חדש ב- Blogger/ Blogspot של גוגל. שימו לב - בלוגגר עם שני גימלים זה לא בלוגר (אין בכלל מה להשוות ביניהם באיכות) אז נא לא להתבלבל. ובבלוגספוט של גוגל  יש חיי קהילה!!!

בשעת כתיבת שורות אלה הקהילה מונה כבר 342 חברים, ומספר החברים צומח מיום ליום.

כבכיר הישראבלוגרים לשעבר מהפעילים כעת  בפלטפורמה זו, לקחתי על עצמי להעניק מנסיוני כדי לאפשר למצטרפים החדשים נחיתה רכה בפלטפורמה הקהילתית החדשה. כפי שוודאי נוכחתם, פרסמתי סדרת מדריכים מורי נבוכים - כאן בבלוג שלי וכן בישראבלוג בבלוג ההצלה שייסדתי בעבר, (וניצלתי את העובדה שרשומים בו מספר מנויים נכבד), כדי שהבשורה תגיע לקהלים גדולים ככל האפשר של ישראבלוגרים בהווה ובעבר.

אז איך מתנהלת כאן הקהילה?
למעשה בפלטפורמת בלוגגר/בלוגספוט קיימת קהילה שמכונה קהילת Blogger בשפת הקודש. שייסדו אותה ידידנו אליפל (לשעבר בלוגר פעיל בישראבלוג). הקשר הקהילתי נעשה בארבעה אמצעים:

א. דף ראשי של הקהילה (בדומה לדף הראשי של ישראבלוג)
ב. הרשמה כמנויים לבלוגים
ג. רשת קוראים
ד. רשת גוגל פלוס.
ברשומה זו אציג את האמצעים האלה ואיך הם פועלים. השילוב של כל הארבעה הוא שילוב מנצח להידוק קהילתי.

1. דף הקהילה

אז יש כאן דף קהילה. מיד אסביר את הדומה ואת השונה בינו לבין הדף הראשי של ישראבלוג. ממליץ לכל בלוגר מהקהילה להטמיע אצלו בבלוג את הכפתור הזה שיוביל לדף הראשי של קהילת Blogger בשפת הקודש שלנו:


לחיצת עכבר על התמונה תוביל לדף הראשי של הקהילה

וכך נראה דף הקהילה המוקטן:



הדף הזה נגלל והפוסטים מוצגים בו מהחדש (למעלה) ברצף היסטורי. ניתן לראות בו לא רק מספר מצומצם של פוסטים חדשים, ולא רק אייקונים קטנים של הבלוגרים וכותרת הפוסט. למעשה כל פוסט מקבל משבצת גדולה יחסית שבה הבלוגר (לאחר הכנסת הקישור לפוסט) יכול לצרף סטטוס עם תמונה, טבלה, או סרטון. הנה למשל:



הכניסה לדף הקהילה ומשם ניווט לקריאת הפוסטים היא לכול. אבל האפשרות לפרסם פוסט בדך הקהילה ולהגיב מצריכה חשבון גוגל.

 שימו לב (בניגוד לדף הראשי של ישראבלוג), כאן כל משבצת המייצגת פוסט היא אינטראקטיבית. אפשר להגיב לסטטוס (כמו בפייסבוק), אפשר ואפילו רצוי ונחמד לסמן לייק בעיגול בתחתית הימנית המסומן בתוכו ב- +1. כמובן אפשר ורצוי להגיב בבלוג עצמו, אבל סימון הלייקים בדף הקהילה הם למעשה המלצה למדפדף להכנס לפוסט המסויים. כלומר, מדובר כאן בהמלצה של הקוראים, לא של הנהלה!

וחוצמזה בדף הראשי  אין תודה לאל רשימת פעילים ורשימת חמים. מדוע תודה לאל? כי כאן אין אנו רואים צורך בתחרות מגונה בין בלוגרים - בשל אלגוריתמים שמחשבים מספר כניסות, מספר תגובות ומספר מנויים ואשר מעניקים לכאורה רייטינג לבלוגר. נפטרנו כאן מהפוייה הזה בישראבלוג. מכך שהוותיקים שם צברו במשך שנים רבות רשימת מנויים שכבר מזמן לא קוראים ואפילו כתובות המייל שלהם כבר אינן פעילות. אינני מבין מדוע וותיקי ישראבלוג כל כך עפו על עצמם שהם בפעילים, בשל רשימת מנויים פיקטיבית שאבדה עליה הקלח. כאן יש הזדמנות שווה לצעירים כלמבוגרים - לפי איכות הכתיבה ומידת העניין שמעורר הבלוג נטו. בלי נוסחאות ובלי משוואות רייטינג. כאמור כאן אין 'מומלצים' של הנהלה. אתם הקוראים - הממליצים היחידים!  אהבתם - סמנו לייק. מספר הלייקים יופיע ליד עיגול הלייק. נכון יפה? 
לאחר סימון לייק, העיגול יודגש באדום - ניתן לסמן פעם אחת בלבד או לבטל בלחיצה שניה. 

אבל אם יש לכם משהו חשוב ומעניין להגיב, עשו זאת בבלוג עצמו. כי יש בלוגרים שלא מעיינים בסטטוסים של הדף הראשי. למי שבחר בפלטפורמה של בלוגספוט, מומלץ להטמיע את מערכת התגובות דיסקוס ולא את ברירת המחדל (הוראות במדריכים של אליפל בדף הקהילה).                                                

מהם היתרונות של מערכת תגובות דיסקוס?
א.  אין הגבלה במספר התווים.
ב.  מערכת השומרת על פרטיות מוחלטת של המגיב.
ג.  מערכת בה המגיב יכול לחזור ולערוך את התגובה לאחר פרסומה. המגיב גם יכול להתחרט ולמחקה. כי המגיב הוא למעשה הבעלים של התגובה.
ד.  התגובה לעולם לא נמחקת כשיש הפסקת חשמל או משהו כזה.
ה. בניגוד לוורדפרס, המגיב יקבל עדכון למייל רק עבור תגובות לתגובה שלו ולא בכל פעם שמישהו מגיב לפוסט. הרי זה בלתי נסבל לדעתי - מצב של הכל או לא כלום. של שטף עדכונים או אף עדכון בכלל.
ו. לתגובה אפשר לצרף תמונות וסרטונים - היה לכם כזה בישראבלוג, או בוורדפרס?
ז. ניתן להגיב כאלמוני או בכינוי ואפילו עם כתובת מייל פיקטיבית. או להרשם חד פעמית למערכת דיסקוס ותוכלו להגיב בכל הבלוגים ולקבל את כל הפיצ'רים, פלוס עריכה מלאה של התגובות, בכל בלוג שהוא בבלוגספוט שהטמיע את מערכת דיסקוס בבלוג שלו.
ח. לבלוגר יש מנגנון לטפל בטרולים - לחסום אותם לתמיד ולדווח עליהם כספאמרים.
ט. מי שמכור לאימוג'ים - שישתמש באלו מהמקלדת בסמרטפון או שיוריד למחשב מקלדת אימוג'ים וירטואלית.

קשה לי להבין את אלו שבוחרים בכל מערכת תגובות אחרת - זה כאילו לבחור בצריף במקום בדירת פאר...

2. הרשמה כמנויים לבלוגים



המנוי עובד כמו בישראבלוג. המנויים מקבלים עדכונים למייל שלהם בכל פעם שמתפרסם פוסט חדש. הבלוגר קובע בהגדרות באיזו שעה של היום ישלח העדכון. לא תקבלו עדכון באמצע הלילה כמו בישרבלוג לפוסטים של ציפורי לילה.
רשימת המנויים מוגנת על ידי מערכת אבטחה של אימות כפול לפרטיות מוחלטת.
בעיקרון ההרשמה בדיוק באותו אופן כמו שהיה בישראבלוג, אבל רשימות המנויים מוגנות מפריצה. בניגוד לוורדפרס ופלטפורמות אחרות, לא דווח מעולם על פריצה למערכת של גוגל לגניבת כתובות מגיבים או לבלוגים עצמם. ולכל החוששים והפרנואידים - אין מעקב האח הגדול של גוגל. מנסיון של שנתיים וחצי בפלטפורמה הזו. אז נא לא להפיץ אגדה אורבנית שכזו.

לראיה לא תתקלו כאן אפילו ברבע פרסומת. אבל מי שרוצה לתת חסות בבלוג שלו לפרסומות - יקבל תשלום עבור זה. נא לשים לב שאי דיווח לשלטונות המס מהווה עבירה על חוקי מס הכנסה ומע"מ. יש שנשלחו לכלא עבור זה.

לוח ההרשמת המנויים מקושר לסטטיסטיקה. בנוסף למספר המנויים, ניתן לראות כמה מהמנויים מתוך הרשימה הגיעו לקרוא את הפוסט שלכם, וכמה התעלמו (לא שמית כמובן, רק סטטיסטיקה מספרית). במאמר מוסגר, נתקלתי מכאלה שנרתעים להרשם מסיבות פרנואידיות - והאמת ללא כל הצדקה. לעומת זאת בכל אפליקציה שהורידו לסמרטפון - בעצם נתנו הרשאות למכביר לכל העולם ומלואו. ומזה אינם חוששים...

3. מעקב דרך רשת קוראים:



בלחיצה על כל אחד מכפתורי הקוראים, ניתן להגיע לרשימת הבלוגים הנקראים שלהם: 



וזוהי דרך מצויינת להגיע אל ולהכיר בלוגים חדשים דרך מערכת רישות כזו. שימו לב לכך שבדרך זו ניתן להגיע גם לבלוגים אהובים שלכם בוורדפרס. לא רק לאלה שבבלוגגר. זהו פתרון לשמור על קשר, למרות ההתפצלות של ישראבלוגרים לפלטפורמות שונות
חברים, אם אתם אוהבים בלוג מסוים - הצטרפו כקוראים שלו. כך גם יגיעו משם אל הבלוג שלכם ולרשימת הקוראים והנקראים שלכם. אפשר להסתכל על זה גם כמעין סוג של שלח לחמך וכדאי לנצל זאת. לא להסתפק רק במערכת המנויים או גוגל פלוס שהיא המערכת הרביעית להידוק הקהילתי. השתמשו בכל הכלים העומדים כאן לרשותכם, לחשיפה מקסימלית של הבלוג שלכם!

4. מעקב דרך הרשת החברתית של עוקבי גוגל פלוס



העוקבים ממעגלי גוגל בכל רחבי העולם מקבלים עדכונים למייל. כמו כן כל פוסט שמפורסם בפלטפורמת בלוגספוט - מופיעה  גם בדפי קהילת גוגל פלוס (אם ציינתם את האפשרות הזו כברירת מחדל בהגדרות).

ה. ועוד דרך להגדיל את מאגר הקוראים  - הטמעה של ווידג'ט גוגל טרנסלייט:
  

המערכת מאפשרת תרגום הפוסט שלך ל- 96 שפות. כך יש לבלוג שלי מאות קוראים מרחבי העולם. כיצד אני יודע? לבלוגספוט יש לוח סטטיסטיקה מצויין.
ואם חפצים אתם בסטטיסטיקה מקיפה יותר - למשל פילוח הקוראים לפי מגדר, גיל, תחומי עניין, זמן קריאה ממוצע של כל פוסט ועוד כהנה וכהנה שיכלולים - התקינו בלוח הפריסה של הבלוג את גוגל אנליטיקס:



****

עדיין מהססים איזה בית חדש לבחור?



קיראו כאן

ואת ההשוואה שעשתה הבלוגרית n_lee הוותיקה מישראבלוג:

"באופן כללי אני עברתי על שתי הפלטפורמות הנ"ל ובחרתי בזו שמבחינתי יותר קל להתנהל בה וזה בלוגספוט.

החסרונות בוורדפרס:

1. מערכת התגובות היא מהסוג של all or none
2. הממשק מאוד לא נוח ומאוד לא אינטואיטיבי
3. המערכת של העיצובים מאוד מוגבלת 


אם אתם נמצאים בתוכנית החינמית (אחרי שבחרתם תבנית, אתם לא יכולים לשנות לצבעים שלא בתוכנית, או לשנות את הפריסה ועוד ועוד...)
המערכת מתגמשת אם... אתם משלמים כסף או שאתם יודעים HTML ויכולים לבנות לעצמיכם תבנית שמתאימה לכם - ובואו נודה על האמת, רוב מי שכותב כאן לא יודע HTML וגם לא ילמד במיוחד בשביל זה...

4. יש קהילה קטנה מאוד של בלוגרים מישראבלוג שעברו לשם. 
5. אין דף בית או אינטראקציה אחרת 
(אלא למי שיתארח בפלטפורמה הקהילתית המןבנית של בלוגגר ויתמיד להעלות שם את קישורי הפוסטים שלו - הערה שלי).

היתרונות בבלוג ספוט:

1. יש מערכת שנקראת דיסקוס והיא עושה סדר בתגובות - מה שאומר שתקבלו עדכון רק על התגובה שלכם ולא על של כולם כמו בוורדפרס

2. הממשק נוח יחסית, מתרגלים אליו מאוד מהר

3. המערכת של העיצובים הרבה יותר גמישה, אתם יכולים לבחור בפריסה איך אתם רוצים שהבלוג ייראה (מבחינת עמודות בצד ולמטה ולמעלה).

4. יש קהילה קטנה של בלוגרים מישראבלוג שעברו לשם, יש את הדף בגוגל+ של בלוג בשפת הקודש שכולם מפרסמים שם פוסטים שלהם (הקילה גדלה מיום ליום מאז שהוכרז על סגירת ישראבלוג).

5. יש מדריכים טובים שכתב בזמנו אליפל שמסבירים את הדברים הבסיסיים שצריך/כדאי לעשות בבלוג

מבחינתי הפשטות של בלוגספוט הכריעה את הכף
במיוחד אחרי שמצאתי דרך להעלות לשם את הגיבויים של הבלוג של ישראבלוג
".

דעתי כדעתה של n_lee ! גם אני פתחתי חשבון בשניהם, עשיתי את ההשוואה ואני משוכנע שעשיתי את הבחירה הנכונה שנבחנה במשך השנתיים וחצי האחרונות שאני כותב בפלטפורמת Blogger הזו בבלוג הזה ובבלוג השני שלי כאן.

למי שזקוק, ריכזתי כאן בבלוג סידרה של רשומות כמו כיצד לייבא את הבלוג שלך בישרא לכאן. הורדת כל בלוג בישרא שרוצים למזכרת כארכיון חי. ושאר מדריכי השרדות והמלצות. נא לדפדף בפוסטים הספציפים האחרונים בבלוג זה כדי לקוראם.
הכל אודות גיבויים ויצוא תוכן ללבלוג החדש:
כאן 
וכאן.

מקווה שמורה נבוכים זה יהיה לעזר. והעיקר - יש המשך לקהילת ישראבלוג. רבים מישראבלוג כבר הצטרפו אלינו. מעתה החיים הם כאן -  בקהילת Blogger בשפת הקודש.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן