יום שני, 14 באוגוסט 2023

דברים שלא יודעים על "הקוסמטיקה" שלכם

רשומה מסדרת הרשומות האבודות.

כשהייתי ממש צעיר ויפה, הספרית שלי רצתה למכור לי משהו מיוחד. היא אמרה במבטא צרפתי: "למרות שהשיער שלך שופע, אני ממליצה לך לחזק אותו. יש לי משהו מיוחד, וואלה" ושלפה אריזה שהכילה 10 אמפולות גדולות שבהן נוזל צהבהב. "אני אשפוך ואמרח לך עכשיו אמפולה אחת על השיער" ולפני שהספקתי לדבר, היא כבר שברה את האמפולה ושפכה לי אותה על השיער.

הרגשתי ריח מוכר, כמו זה שנדף משליות אישה, שהיו חומר גלם למחקר שערכתי לתזה של הדוקטורט, על ביטוי חלבונים משותפים בעובר ובסרטן, שתיארתי בסיפורי "היד השחורה".

"מה את עושה? מה זה מה ששמת לי על השיער?" שאלתי בחרדה. בלי להניד עפעף, היא ענתה לי: "זה משהו פֶּר אֶקְסֶלַנְס. זה אֶקְסטרַקְט (מיצוי) פְּלַצֶנְטׇה. יש בו הורמונים וחומרים דליקטֶס, שישמרו את השיער שלך".

בהיותי אז עורך מחקר בשיליות אישה, התפלצתי לשמע הדבר וכמעט נפלתי מהכיסא. כמובן שלא הסכמתי לרכוש את שארית הערכה, ולרוקן פעם בשבוע על השיער, לפני חפיפה.

בשיליה אכן מצויים הורמונים וכל מיני חומרי גידול וצמיחה המשרתים את העובר, אבל לשים את זה על הקרקפת לא הייתי מסוגל. למרות שהספרית חפפה את ראשי לאחר מכן, דמיינתי במשך שעות, ששיליה שוכבת מעל הראש. הגעיל אותי הריח הספציפי שהרגשתי או דמיינתי נודף מהראש.

האם אתם יודעים מה מכילים המוצרים הקוסמטיים שלכם? האם אתם יודעים מהם סודות השמפו והקרמים שאתם מורחים? אפילו אם אין בהם מרכיבים מהחי, האם ראיתם את האקסטרקט הצימחי הרירי, לפני שהכניסו אותו לקרם שלכם? מראה וריח אקסטרקט כזה בהחלט אינו מלבב. שלא נדבר גם על כל מיני מתחלבים וכל מיני דטרגנטים כימיים שמוכנסים למוצר, ושמידת הבטיחות בשימושם מוטלת לעיתים בספק.
אם אתם מאלה שמקפידים שעל המוצר יהיה כתוב "לא נוסה על בעלי חיים", אז אתם בעצם משמשים שפני ניסיון.

אתם שפני ניסיון של מוצר קוסמטי שלא נוסה בבעלי חיים

חשבתם מדוע צריך לנסות את קוסמטיקה ממוצרים טבעיים בבעלי חיים? גם מוצרים משליה של אישה הם "טבעיים" פר הגדרה. ואולי על דרך המיצוי התעשייתי, המוצר הסופי כולל וירוסים ותוצרי גנים עובריים אשר מעודדים התפתחות סרטן לאדם לאחר לידה?

אז אתם משלמים כסף רב על "מוצרים טבעיים". כאמור אקסטרקט של שיליה למשל, זה מוצר טבעי פר הגדרה.

האם חשבתם כמה גובים מכם עבור שמפו שמועשר בויטמינים, כמו ויטמין E?

אז שתדעו שאתם זורקים את כספכם לשוא, במחשבה שהם יחזקו את שורשי השיער שלכם. יודעים מדוע? כי מצד אחד אתם חשופים לשיווק אגרסיבי ומצד שני אתם לא יודעים שהויטמינים האלה אינם חודרים כלל דרך העור והשערה. כנ"ל גם לגבי הקרמים שאתם משתמשים לעור הפנים ולגוף. הויטמינים שבהם אינם חודרים לעור. האמת היא שווזלין פשוט ושמן זית יעילים בדיוק כמו תכשירי הגוף והפנים שאתם משתמשים.

שפע ויטמינים לקוסמטיקה - ברכה לבטלה!

אגלה לכם עוד סוד: אין הבדל משמעותי בין שמפו זול לשמפו חמישה כוכבים. ההבדל הוא בתוספים הבלתי יעילים שמוסיפים לשמפו היקר, ובבושם שלו. בנוסף, אתם משלמים הון עבור המותג ואריזתו ועבור מימון עלות השיווק האגרסיבי שלו.
לבשמים תוקדש רשומה נפרדת. ספוילר - אין הבדל משמעותי אם בכלל באיכות, מלבד המחיר, בין מותגי בושם לבין שאינם מותגים (או חיקויים). 

מציינים על גבי המוצר "הוכח בניסויים מדעיים" - היכן ההוכחות? מדוע אין תיעוד של "הניסויים והתוצאות" בפרסומים מדעיים בכתבי עת העומדים בסטנדרטים מדעיים ולכן כלולים במנוע החיפוש המדעי/ רפואי הרשמי PUB MED?

רבים טועים וחושבים כי אם על המוצר מצוין "באישור משרד הבריאות" אזי הוא יעיל. כל מה שזה אומר הוא שנכון לעכשיו, לא נמצא שהמוצר מזיק לבריאות (לפעמים הנזק מתגלה רק לאחר מספר שנות שימוש). כלומר, אין האישור מצביע על יעילות התכשיר.

אתם מוזמנים לצפות בכתבה ששודרה בערוץ 12: מוצרי קוסמטיקה עולים מאות שקלים

לאחר שקראתם פוסט זה, אתם יכולים להאמין לי או להמשיך להאמין לקוסמטיקאית שלכם.

אז שתהיו לי יפים, אבל קודם כל בריאים.


* הרשומה פורסמה כפוסט אורח בנענע 10.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן