יום שישי, 4 בדצמבר 2015

נס חנוכה - היה או לא היה?


פוסט מיוחד לכבוד חג החנוכה, המתחיל בדיון על מידת התכנות 'הנס' ומסתיים בהצעה לניסויים מדעיים פשוטים, שתוכלו לערוך בעצמכם בבית. תעסוקה חגיגית ומרתקת גם לילדים. ואולי תוכיחו בעצמכם נס.

חג החנוכה מעורר מספר שאלות. ראשית מנורת בית המקדש הכילה שבעה קנים ולא שמונה, אז מדוע החנוכייה מכילה שמונה קנים? הסבר אחד לכך הוא שכאשר מנורת המקדש נלקחה שלל, שמרו על המסורת על ידי הדלקת מתקן חלופי שהיו לו שמונה שיפודים.

אבל ההסבר המקובל הוא נס פך השמן שהכיל כמות שמן המספיקה להדלקה יום אחד בלבד ובכל זאת דלק שמונה ימים. 'נס' כזה כמובן אינו יתכן מבחינה מדעית. השמן שהשתמשו בו להדלקת המנורה בבית המקדש הוא שמן זית. אין שום דרך שכמות מסוימת של שמן כזה תדלק פי שמונה יותר זמן מזמן הבעירה של השמן. אפשר לשפר את משך הבעירה של השמן על ידי שינוי קוטר הפתיל, אך לא באופן כזה.

נס פך השמן מוזכר רק במשנה ובגמרא - כמה מאות שנים לאחר הנס. בספרי 'המקבים' ובכתבים ההיסטוריים של יוספוס פלוויוס אין שום זכר לנס פך השמן. אז אולי נס פך השמן לא בהכרח היה? יש הטוענים שמוטיב חג החנוכה הועתק מהעמים הפגנים שחגגו את חג השמש, שחל ביום הקצר ביותר בשנה - בסביבות זמן חנוכה.

ובכלל נשאלת השאלה - אם בשמן זית עסקינן, כיצד אנחנו מדליקים כיום נרות העשויים משעווה? הרי רבי טרפון אמר: "אין מדליקין אלא בשמן זית בלבד: עמד רבי יוחנן בן נורי על רגליו ואמר: מה יעשו אנשי בבל שאין להם אלא שמן שומשומין, ומה יעשו אנשי מדי שאין להם אלא שמן אגוזים, ומה יעשו אנשי אלכסנדריה שאין להם אלא שמן צנונות, ומה יעשו אנשי קפוטקיא שאין להם לא כך אלא נפט? אלא: אין לך אלא מה שאמרו חכמים: אין מדליקין." (תלמוד בבלי,מסכת שבת,דף כ"ו ע"א).

כלומר רבי טרפון פסק שיש להדליק בשמן זית בלבד. אחרים פסקו כי מותר להדליק בשמנים נוספים המותרים להדלקה. בימי המשנה והתלמוד השתמשו אבותינו בנרות שמן בלבד, משום שהנס היה דווקא בשמן. אז השמן היה מצרך שכיח גם בשימוש היומיומי. אבל בארצות רבות בגולה, שמן זית הוא יקר, לכן לימים נפוץ שם המנהג להשתמש בנרות שעווה זולים. כיום, הדלקת חנוכיות בנרות שעווה צבעוניים נפוצה ברחבי הארץ. אבל גם כיום, המהדרים במצווה מדליקים בשמן זית מובחר בלבד.




כאמור ספק אם היה נס פך השמן והוא אינו מוסבר באופן מדעי. אני יודע שאדם דתי יאמין בנסים בניגוד לחוקי הטבע. לכן הוא קורא לזה נס. בכל אופן, קשה להסביר מדוע הנס הזה התחיל להיות מוזכר לראשונה במקורות רק למעלה ממאתיים שנה לאחר שהתרחש לכאורה.

אסיים באנקדוטה מדעית לשאלה האם ניתן להאריך את משך זמן הבעירה של הנרות. אם כן, אולי נקרא לזה נס נרות החנוכה?

ובכן יש מספר טריקים להאריך את משך זמן דליקתו של הנר. ראשית אפשר להאריך את זמן הבעירה בשימוש ביחס נכון בין קוטר (עובי) הפתיל לבין קוטר הנר. יצרני הנרות הזולים כמובן אינם משתמשים בפתילים איכותיים ואינם יוצרים נרות אופטימליים מאריכי חיים. אבל יש עוד אפשרויות.

אפשרות אחת - קטימת קצה הפתיל בנר המבטיחה הדלקת להבה במרכז הנר - מאריכה את משך הבעירה. אפשר לקצר את הפתיל על ידי קוצץ ציפורניים. נסו בעצמכם. בכל יום קצצו את הפתילים במחצית הנרות והשוו לזמן הבעירה של המחצית השנייה - נרות ביקורת שלא קצצתם את הפתיל בקצהו.

אפשרות שנייה - טיפ שקראתי ועדיין לא בדקתי אותו מדעית. אורזים את הנרות בשקית ניילון ומכניסים אותם למקפיא למשך לילה, ומוציאים מהפריזר ממש לפני שמשתמשים בהם. כך הם אמורים להידלק מעל הזמן הממוצע שלהם, והכי חשוב - עם פחות טפטוף של שעווה מלכלכת למטה.

אתם מוזמנים לבדוק את יעילות השיטה הזו. את מחצית הנרות לכל יום תקפיאו ואת המחצית השנייה לא, והיא תשמש כביקורת. בדקו אם אכן הנרות המוקפאים במחצית אחת של החנוכייה דולקים זמן ארוך יותר מהנרות הלא מטופלים במחצית השנייה. רשמו את זמני הדליקה בניסוי ואולי כך תוכלו לחגוג 'נס' נרות חנוכה אמתי.

אתם מוזמנים לספר לי בתגובה את תוצאות הניסויים שערכתם.

חג אורים שמח.





20 תגובות:

  1. מדליק! אני אנסה! איזה יופי! תודה קנקן!
    ותודה על הסיפור, התהיות והפירושים, קראתי אותם בהמון המון הנאה.
    שבת שלום.

    השבמחק
  2. שמח שאהבת אליפל.
    החזרתי את מערכת התגובות לזו של בלוגר עקב תלונות קוראים
    שאין להם חשבון גוגל. נרשמתי לדיסקוס אבל לא הצלחתי
    לשייך את מערכת התגובות הזו לכאן, למרות עיון במדריך,
    היו דברים בעיקר אייקון D שלא הופיע.
    התגובות בפוסטים הקודמים דרך גוגל + לא מוצגות כעת,
    אם כי לא נמחקו לפי ההסבר. אני מבין שהן לא יראו
    גם אם מערכת התגובות תהיה של דיסקוס.

    שבת שלום

    השבמחק
  3. כן, מגוגל+ התגובות לא מועברות לאף אחת מהמערכות. אבל ממערכת של בלוגגר, התגובות כן מועברות לדיסקוס, במידה ובעתיד תחליט להעביר.

    השבמחק
  4. קנקן, אם תרד הכי למטה בבלוג שלי, מתחת תגובות, בכל פוסט בו תבחר, יהיה כתוב:
    הוסף Disqus לאתר שלך. אם תלחץ על זה, הוא יבקש ממך להרשם. כלומר, ניק (קנקן), מייל (המייל שלך בגוגל+) וסיסמא (הסיסמא של הגוגל+ שלך). ומשם אתה ממשיך הלאה לפי ההסבר.

    השבמחק
  5. תודה. אינני מבין מדוע הסמל של דיסקוס אינו מופיע
    אצלי בתחתית. הרי נרשמתי לדיסקוס, קיבלתי אישור,
    אישרתי אותו, שייכתי לכתובת האתר הזה בבלוגר
    ו...נאדה. לא יודע מדוע.

    השבמחק
  6. מן הסתם הייתה בבית המקדש עוזרת בית שמילאה כל בוקר את פך השמן בעוד כולם ישנים, וכמו שתמיד יש חלב במקרר כי איזה נס, אמא קונה כל פעם שהיא חוזרת מהעבודה, כך גם פך השמן היה מלא 8 ימים. נשאלת השאלה מה קרה אחרי 8 ימים, אבל את זה אין לדעת, יכולות להיות הרבה סיבות לכך.

    השבמחק
    תשובות
    1. חחחח. אהבתי

      מחק
    2. אמנדה- ולגבי ההשערות - אני מניח שכולן יכולות להיות תקפות כשמדובר בנס :)

      מחק
  7. אהה וכן אנסה להקפיא את הנרות או לקטום להם את הפתיל. אבל אתה מודע לכך שזה לא ניסוי מדעי טהור כיוון שאי אפשר לדעת אם אין משתנים נוספים, כמו צבע הנרות או אולי יש הבדלים בכמות השעווה או אולי יש קצת רוח בצד אחד ובצד אחר לא וכולי וכולי :) (סתם אני מציקה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. את צודקת לגב המשתנים. כמות השעווה אמורה להיות שווה בנרות המסחריים. לגבי השאר - לכן צריך לבדוק סטטיסטית ולא רק בשני נרות. רישום של זמנים בשתי הקבוצות ובמשך כמה ימים, אמור לתת ממוצעים עם אפשרות חישוב של סטיית תקן וסיגניפיקנטיות (מבחן t) וכו'. אבל אני מניח שאם ההבדלים יהיו משמעותיים, אין צורך בחישובים לשם השכנוע האמפירי.
      סליחה שדיברתי קצת בשפה סטטיסטית.

      מחק
  8. יפה לך קנקן לצטט מהמקורות. חז"ל באמת לא כל כך אהבו את החשמונאים, ולא דיברו על הנצחונות שלהם אלא ייחסו את חידוש הפולחן במקדש לנס פך השמן הקטן שהמשיך ובער. הם כל כך לא אהבו אותם שלא הזכירו את המכבים בכלל, ולכן אנחנו אפילו לא יודעים איך כתבו את שמם, ככל הנראה 'מקבים', ולא מכבים, כי יהודה המקבי, מלשות מקבת, פטיש, כמו קרל מרטל (קרל הפטיש).

    השבמחק
    תשובות
    1. למרות שלמדתי בבתי ספר חילוניים, למדנו מלבד התנ"ך גם שיעורי תלמוד. כך, שבניגוד לחרדים, אנחנו דווקר כן למדנו לימודי ליבה ביהדות והיסטוריה של עם ישראל. לפעמים אני תמה על הפער שבין המציאות לבין הפולחן. דוגמה מצויינת היא משה שאינו מוזכר בהגדה של פסח...

      מחק
  9. הכי כייף בניסים זה שלא צריך להוכיח אותם מדעית. אבל הרעיון של הקפאת הנרות נשמע מעניין. שווה בדיקה.
    חג שמח.

    השבמחק
  10. כיוון שאני לא חובש כיפה אני פטור מאמונה בניסים. לא ניסיתי בעצמי את הקפאת הנרות אבל גם אם תנטוף פחות שעווה לסביבה - הרי כבר הרווחת.
    חג שמח.

    השבמחק
  11. אני תמיד קוצץ למינימום את הפתיל של נרות החנוכה כי אחרת זה מטפטף על כל החנוכיה, זה כאמור מאריך את הזמן אבל הארכת הזמן עבורי היא ככה על הדרך.
    כמו תמיד אפשר למצוא דברים מעניינים ומעשירים. תודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אם הנרות לא ידלקו 8 ימים, לפחות ההקפאה אמורה להפחית גם היא את טפטוף השעווה. שווה אולי להשוות?
      שמח תמיד להעשיר.
      חג שמח קיימן

      מחק
  12. כל העניין באמונה בדברים (מוזרים) זה שמספרים לך את זה בתור נס, ואז אי אפשר להתווכח עם ניסים
    אגב, עד כמה שאני זוכרת בשכונות החרדיות מדליקים חנוכיות עם שמן ולא עם נרות משעווה

    השבמחק
  13. בתור חילוני בהכרה מלאה, סיפורי ניסים בעיניי כסיפורי אגדה.
    אכן המהדרין שבמהדרין מדליקים בכלי שמן.

    השבמחק
  14. בתור חילוני בהכרה מלאה, סיפורי ניסים בעיניי כסיפורי אגדה.
    אכן המהדרין שבמהדרין מדליקים בכלי שמן.

    השבמחק

אפשר להשאיר תגובה כאן