יום שלישי, 18 בינואר 2022

אנה פרנק שהוסגרה על ידי יהודי - על מה נזעקו כולם פתאום?

מחקר חדש ומקיף שעוסק בשאלה מי הסגיר את אנה פרנק ובני משפחתה לידי הנאצים קובע כי האחריות לכך נופלת בסבירות גבוהה על מלשין יהודי בשם ארנולד פון דן ברח. הניצול היחיד ממשפחת אנה פרנק היה אביה אוטו פרנק אשר לאחר סיום מלחמת העולם השניה קיבל לידיו פתק אנונימי שחבר היודרנאנט היהודי ההולנדי - ארנולד פון דן ברח - הוא זה שהסגיר את משפחת פרנק למשטרת אמסטרדם ולנאצים - תמורת הצלתו הוא ובני משפחתו.

אנה פרנק           המלשין היהודי:
                            ארנולד פון דן ברח

נשאלת השאלה מדוע אוטו פרנק אביה של אנה גנז את הפתק (שנשמר עד היום) ולא פרסם בציבור את זהותו של המלשין האחראי לרצח בני משפחתו. הוא כבר אינו בין החיים כדי לשאול אותו מהי הסיבה. אבל יתכן שהבליג, כדי שלא לעורר תגובות אנטישמיות בקרב הגויים שיאמרו: על מה אתם מלינים כלפי המלשינים שהסגירו יהודים לנאצים, כאשר היהודים עצמם עשו זאת לאחיהם? 

ובכן כבר כתבתי כאן בעבר שגם את סבא שלי הסגיר לנאצים קאפו יהודי, שגם הוא נותר בחיים ואף עלה לארץ (ועל כך בהמשך). אך זה היה סופו של סבא שלי שנשלח בגלל אותו יהודי ארור למחנה עבודה והשמדה נאצי:

וּמִתַּחַת / קנקן

וּמִתַּחַת לִנְקֻדַּת הַקִּפָּאוֹן
בְּעַרְבוֹת אוּקְרָאִינָה
אֶל מַצָּע צַמְרִירִי עָמֹק
הֻשְׁלְכָה גּוּפַת סַבָּא מִקָּרוֹן
מַאֲכָל לַכְּלָבִים
בַּדֶּרֶךְ הַבַּיְתָה.

סופו של סבא שלי שגופתו נזרקה על ידי נוסעים מקרון הרכבת שהובילה אותו הבייתה ממחנה העבודה וההשמדה בסיום המלחמה - ללא קבורה.

בשל יומנה, אנה פרנק הפכה להיות סמל ועל כן ההדים הרבים למחקר החדש. אבל על מה הזעזוע? הרי מה עשו חברי היודראנט בגטו ורשה ושאר מקומות? שהיו אלה שמילאו את מכסות היהודים ל"אקציות" - המשלוחים ברכבות למחנות המוות. ומה עם הקאפו היהודים שהצליפו באחיהם במחנות העבודה, כדי לקבל תנאים טובים יותר מהקצינים הנאצים עבור עצמם וכדי להציל את עורם שלהם ומשפחותיהם. יהיו שישאלו מה אנחנו מלינים על החוק הפולני שאוסר להשמיץ פולנים על שיתוף פעולה עם הנאצים בהשמדת העם היהודי. וזה לא רק הגויים הפולנים, זה גם השכנים האוקראינים של הורי שהסגירו יהודים. ולא רק שהיו אחראיים למשלוח מאות אלפי שכניהם למחנות עבודה והשמדה נאצים, אלא גם בזזו את רכושם לאחר מכן. וצאצאיהם של אלה ודאי ישאלו, מדוע באים אתם בטענות אל הורינו וסבינו כאשר בני עמכם שלכם שיתפו פעולה עם הנאצים?

ועל כך כתבתי בעבר כאן:

זְעָקָה אִלֶּמֶת / קנקן

יֵשׁ לִי זְעָקָה עַל חֹק פּוֹלָנִי
וּכְאוּבָה מִמֶּנָּה עַל חֹק
חֹק בִּלְתִּי כָּתוּב
תִּפְאֶרֶת פַּרְנָסֵי יִשְׂרָאֵל,
שֶׁמָּנְעוּ מִשְׁפָּט עִבְרִי לְקָפּוֹ יְהוּדִי
תַּלְיָן בֶּן-עַוְלָה, מְרַצֵּחַ יְהוּדִי
שֶׁפָּדָה נַפְשׁוֹ בִּדְמֵי חַיִּים שֶׁל סַבָּא
וְהוּא צוֹעֵד בָּרְחוֹב זָחוּחַ מוּל אַבָּא
אֶחָד מִמִּינֵי רְשָׁעִים וְטוֹב לָהֶם
אֱלֹהֵי צַדִּיקִים אַיִן

יֵשׁ לִי צְעָקָה
צַעֲקַת דּוֹר שֵׁנִי
וְהִיא שׁוֹתֶקֶת
לְבַד

ואת החוק הבלתי כתוב תבע ראש ממשלתנו הראשון - דוד בן גוריון - שאין לעסוק ולשפוט קאפו ומשתפי פעולה יהודים עם הנאצים (למעט משפטו של ישראל קסטנר). כי לא מעטים מהם עלו לישראל והעמידו משפחות. מאות אם לא אלפים מהם היו ראויים לעמוד למשפט על פשעיהם כלפי אחיהם. זה אולי נבע מאותה סיבה שאוטו פרנק לא פרסם את שמו של היהודי שאחראי לרצח של משפחתו - למען לא לעורר אנטישמיות ולהקטין את אחריותם של גויי העולם בהשמדה, משום שגם יהודים לא מעטים שיתפו פעולה. וחוץ מזה אי אפשר היה לצפות לכלום בנושא זה מאת בן גוריון. כי בן גוריון היה ידוע ביחסו המזלזל כלפי "עליבותם" של שורדי השואה ושהיה גם אחראי לעושק והגזל של שורדי השואה על ידי ממשלת ישראל, מכספי השילומים של ממשלת גרמניה, שהיו מיועדים לניצולי השואה ומשפחותיהם עצמם.

ואבא שלי סיפר לנו דומע, על אותו קאפו יהודי שאחראי למותו של סבא שלי. ועל כך שיום אחד, כאן בארץ, הוא ראה את אותו קאפו יהודי צועד זחוח מולו במדרכה. ואבא מספר שעצר בעדו במאמץ רב וכדי להמנע מלרצוח אותו. מיהר לחצות את הכביש ולעבור למדרכה שממול כדי שלא יתקל בו.

לפני כשנתיים כשעמדתי לכתוב על כך פוסט לקראת יום הזיכרון לשואה, ביקשתי מאבא שלי שיאמר לי מהו שמו של אותו קאפו יהודי נאלח. אך כמו אוטו, אביה של אנה פרנק, הוא סירב  שאפרסם כאן את שמו. אך לא כדי שלא לחזק גילויי אנטישמיות אצל הגויים. אלא מהסיבה "שהוא כבר אינו בין החיים. אך יש לו ילדים ונכדים שעלולים לתבוע את כבודו בהוצאת לשון הרע".
האמת שכבודם של צאצאיו של אותו יהודי עלוב נפש ובזוי אינו מעניין אותי כלל וכלל. אבל אני מסכים עם אבא שלי שאותו קאפו יהודי ארור כבר אינו בין החיים כדי להגן על עצמו.

עריכה
הסטטיסטיקה מעידה שהרשומה ה זו עוררה עניין משמעותי ויוצא דופן בקרב קוראים מגרמניה (מספר קריאות מגרמניה. פי כמה יותר ממספר הקריאות מישראל. כנראה גם בזכות הגדג'ט translate המצורף לבלוג).

ודאי יהיו לא מעטים מהקוראים הישראלים שלא רואים בעין טובה פרסום של רשומה כזו על מלשנים ומשתפי פעולה עם הנאצים כנגד אחיהם. ישנם לא מעטים הסוברים שאין לכבס כביסה מלוכלכת בפני העולם, למען הסתרת אמיתות היסטוריות.  
אבל אין זה ממעיט כהוא זה מאחריותם של הנאצים בהשמדת עם המונית בשם תורת הגזע. הם ידעו היטב כיצד לנצל חולשות אנוש להעזר באיש נגד אחיו. הם אפילו מאוד נהנו מכך, כדי לספק את יצר הסאדיזם החולני שלהם - של אנשי האס אס. 

מציינים שרבים מאוד מהמקומיים, כמו פולנים, אוקראינים ובני אומות אחרות - נהנו לשתף פעולה עם הנאצים כנגד יהודים, מתוך מניע שנאה אנטישמית. זה בהחלט נכון מאוד ואפילו הייתה זו תופעה רחבת היקף של המקומיים כנגד היהודים. אפילו לאחר סיום המלחמה -  מחשש שהשורדים היהודים יתבעו חזרה את רכושם. 
אבל גם רבים מהמקומיים שיתפו פעולה עם הנאצים בהסגרת יהודים, בשל החשש לחייהם הם. מפני החשש מניקמת הנאצים בהם על הסתרת מידע. אין להתעלם גם מאמת היסטורית זו. 

אך אין גם להתעלם מכך שהיו גם מקומיים שהסתירו יהודים בבתיהם, למרות סכנת המוות שריחפה עליהם אם יתפסו. היו שסיפקו מזון ליהודים במקומות מסתור במשך כל תקופת המלחמה וסיכנו גם בזה את חייהם. היו גם מקומיים שסיפקו תעודות מזוייפות ועזרה בהברחת יהודים מחוץ לגבולות המדינה. כדאי גם לזכור את חסידי אומות העולם האלה, מול עליבות הנפש של אותם משת"פים יהודים בזויים. ואין מדובר במשתפ"ים יהודים אחדים בלבד, מדובר באלפים כאלה שאחראים ישירות למותם של יהודים. כדור שני לשואה, אינני יכול ולעולם לא אסלח להם. אינני מוכן להתעלם ולהסתיר זאת לשם יפוי ההיסטוריה הלאומית שלנו. אינני יכול לקבל הקרבה מושכלת אקטיבית של האחר, גם במחיר הישרדות אישית. לא אתן יד, לא להבנת ולא להצדקת תועבה כזו. אינני גם מוכן לקבל שיש לשכוח בטענה של מרחק זמן מהאירועים ההיסטוריים. כי הדורש מאחרים, נאה דורש מעצמו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן