יום שלישי, 29 בדצמבר 2015

הזון - הדיאטה שהיא בעצם שיטה ואורח חיים

שנה חדשה בפתח. הזדמנות לשנות אורח חייכם לבריא יותר. גם להשיל קילוגרמים במשקל, וגם למען בריאות טובה וכושר, הן גופני והן מנטלי.

בניגוד לדיאטות ודיאטות "פלא", זו אינה דיאטה שבה סופרים קלוריות. זו אינה דיאטה שאומרים לכם מה לאכול כל יום. זו אינה דיאטה שאומרים לכם לאכול פחמימות בבוקר וחלבונים בצהריים. זו לא דיאטה שרעבים בה וחושבים כל הזמן על אוכל. זו אינה דיאטה שלאחר תקופת המוטיבציה הראשונה נכנסים לדיכאון. זו לא דיאטה ללא גלוטן. זו לא דיאטה דלה או עשירה בפחמימות ולעומת זאת עשירה או דלה בחלבונים. זו לא דיאטה שחייבים גם להתעמל בה (אם כי התעמלות טובה ללא כל קשר - לבריאות). זו לא דיאטה המוגבלת לצמחונים וגם לא לאוכלי כל - כולם יכולים להמשיך באורח חייהם הצמחוני או באכילת כל. זו גם לא דיאטה שבה אוכלים לפי נקודות ומתים מפחד לפני כל מפגש שקילה. 

בשיטת ה- ZONE צמצמתי את מידת המכנסיים בשני מספרים לפני כ-20 שנה ומאז אני שומר על משקל זה. אני אוכל הכל וכאמור לא סופר קלוריות. כי לא מדובר בדיאטה חד פעמית עד ליאוש אלא בשיטת תזונה מאוזנת ללא תחושת רעב או חסכים. 

למען גלוי נאות: אין לי שום אינטרסים כלכליים בהפצת שיטת תזונה זו ופרסום השיטה היא לטובת בריאות הציבור.

מדובר בשיטת תזונה מאוזנת המבוססת על הבנת התהליכים הביוכימיים בגופנו. כאמור שיטת תזונה בלי הימנעות משום קבוצת מזון.  השיטה תוסבר כאן צעד אחר צעד במדריך בן מספר פרקים קצרים בסדרה - הכניסה מתיבת הדפים בשוליים הימניים.





אז מהי התזונה הזו? אתם וודאי שואלים: עוד דיאטת פלא? כל הדיאטות האלה מבטיחות, אבל אנחנו יודעים מה באמת קורה לאחר שעברה תקופת המוטיבציה. האמת היא שכאן לא מדובר בעוד דיאטה אלא בשיטת אכילה, שאינה רק למטרת הורדה במשקל, אלא לצורך הרגשה בשיא הכושר הגופני והמנטלי שלכם. את כל זה פשוט עושה תזונה נכונה המותאמת לביוכימיה שלנו. 

שיטת התזונה הזו פותחה על ידי דוקטור לביוכימיה אמריקאי והיא אומצה על ידי קבוצות ספורט שהעלו בעקבותיה הן את הכושר שלהן והן את הישגי הספורט באופן משמעותי יחסית לקבוצות שלא הצטרפו לתכנית. ובעצם אני חושב כי חבל שלא מלמדים את זה בלימודי תזונה בבית הספר. 

כפי שציינתי כשהתחלתי בתזונה הזו לפני כעשרים שנה, לא רק שהורדתי 15 קילוגרמים מיותרים ממשקלי תוך שלושה וחצי חודשים ושתי מידות במכנסיים, אלא התחלתי להרגיש כבר לאחר שבוע בעליה בכושר ובמרץ. לאחר שבוע כבר הרגשתי צעיר בעשר שנים. 

נשמע TOO GOOD TO BE TRUE, אבל הסיבה לפלא היא שמדובר בשיטת אכילה ולא בדיאטה. אבל יש לה שני חסרונות: 

החיסרון הראשון הוא שהיא בחינם ולא תעלה לכם כסף, למעט אולי ספר שתרצו לרכוש. לא אלפי שקלים על סדנאות, קבוצות תמיכה וטקסי שקילה משפילים. אז מדוע זה חיסרון? כי הרי יש כאלה המתייחסים כשווה רק למה שעולה להם הרבה כסף. 

החיסרון השני הוא שדרושה הבנה ולמידה של השיטה. אבל לאחר טירונות קצרה של שבועיים שלושה, אין צורך לשקול מזון או לחשב, כי כבר תהייה לכם טביעת עין לגבי הרכבי הבחירות שלכם, ולמעשה בשיטה הזו יש אינסוף אפשרויות בחירה לפי טעמכם והעדפתכם. 

תקופת הלמידה של השיטה היא תקופה קריטית, כי בתחילה צריכים להסתכל בתוויות של מוצרי מזון. צריך לעשות כמה חישובים בהתאם למשקלכם ומבנה גופכם, אם אתם מתעמלים או לא מתעמלים וכמה. וצריך להבין סוגים שונים של פחמימות, חלבונים ושומנים. 

בקיצור צריך להשקיע מעט בלימוד ואחר כך הכל קולח וברור. גם אם תחליטו לאכול גביע גלידה, המחיר של זה יהיה שתצטרכו לאכול בנוסף גם פרוסת גבינה צהובה. אז איך אם כך מורידים במשקל לעזאזל, אתם וודאי שואלים ללא אמון? נו טוב, בשיטה הזו לא תאכלו וגם לא תרצו גלידה ללא הגבלה. כי לא תהיו רעבים ולא תרגישו חסכים. 

את הכתיבה המסבירה את השיטה הזו פרסמתי לראשונה בישראבלוג לפי בקשת הקוראים. את המדריך המלא לשיטה תוכלו לקרוא ולהגיב בדף הסדרה שבתיבת הדפים בשוליים הימניים בבלוג.

פורסמו ספרים שלמים על השיטה ויתכן שבעקבות הדיון כאן תרצו לרכוש ספר כזה. אך האמת היא שלמי שאין סבלנות לקרוא ספרים, הספרים יישארו ויעלו אבק על המדפים. לכן בסדרה זו אעביר לכם את השיטה במידת הקיצור האפשרי. כי צריך בכל זאת ללמוד כמה מושגים ויסודות התזונה. לדעת לעשות כמה חישובים - רובם ככולם  רק בהתחלה. אבל תגידו מה יותר קשה? ללמוד כמה מושגים בתזונה ומספר חישובים, או המוטיבציה לשמור לאורך זמן על דיאטה מוכתבת ומאולצת, שאולי תעורר בכם דיכאון? 


מדוע לא דיאטה ללא גלוטן? כי אין שום סיבה לוותר על לחמים, מאפים ופסטה אם אתם אינכם חולי צליאק (פחות מ-8% מהאוכלוסייה). ומדוע לא דיאטת אטקינס, דיאטת פלאו, דיאטת מיצים, דיאטת חלבונים ושאר דיאטות המומצאות חדשות לבקרים? כי הן ממש לא מאוזנות, לא מתאימות לביוכימיה של האדם והן לא בריאות ועשויות להזיק לבריאות בטווח הבינוני והרחוק. אם חלילה תחלו במחלות כרוניות, תשבו ותבכו אז מדוע ערכתם על גופכם ניסויים מטופשים 'בדיאטות'?

מדוע לא דיאטות מסחריות? כי הן גם יקרות וגם אינן יעילות לטווח הרחוק. חלקן אפילו מזיקות. בסיום  פרסום הסדרה אפרסם גם פוסט נספח בנושא הדיאטות המסחריות - הולכת השולל והנזקים.    

בסדרה זו נתקדם בהבנת שיטת ה-ZONE - מהרמה הבסיסית ועד לרמת הבנה ושליטה מורכבת ומתגמלת. סדרה שבה אוכל לשתף אתכם בניסיוני. סדרה שבה אוכל ללמד אתכם טריקים שאינם כתובים בספרים. תוכלו לשאול שאלות ולשתף אחרים בתובנות שלכם. 

אז הרי אני מגיש לכם כפפה למען בריאותכם (גם אם אתם אינכם שמנים).
האם את/ה תרצו לאחוז בה? 


18 תגובות:

  1. יצא לי לקרוא קצת על השיטה בפוסטים שפרסמת בישרא ובאמת זה נשמע מאוד הגיוני וסביר שזה משהו שאפשר לתחזק לאורך שנים ושזה יכול להתאים להרבה סוגי אורח חיים(שלא כמו בתוכניות קיצוניות למיניהן).
    אני סקרנית לגבי משהו - סביר הזון כמו סביב שיטות אחרות היתה תקופה של הד תקשורתי, ונוצר גם שוק מוצרים סביבה - חטיפים, משקאות, בעיקר ממתקים למיניהם שנמכרים בפארמים... מה דעתך עליהם? הם נאמנים לשיטה?... או שזה סתם נסיון לרכב על השיטה ולמכור מוצרים נלווים?

    השבמחק
    תשובות
    1. המוצרים והחטיפים הנמכרים על ידי החברה הרשמית של מייסד השיטה נאמנים לשיטה. אבל הרבה יותר זול להסתדר יפה מאוד בלעדיהם. צריך להיזהר גם מזיופים.

      מחק
  2. *סביב הזון

    אני שואלת כי באופן כללי פיתחתי סלידה מכל מיני 'חטיפי בריאות' תעשייתיים שמכל בחינה לא פחות גרועים מכל ממתק אחר ואני סקרנית אם זה משהו מאותה קטגוריה...

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני לא מתלהב במיוחד ממוצרים תעשייתיים שעשויים להכיל חומרים משמרים לחיי מדף ארוכים יותר. כיוון שמדובר במוצרים דיאטטיים שנמכרים בפארמה, יש לבדוק את רשימת המרכיבים. ושוב, עדיף תמיד לצרוך אוכל ביתי.

      מחק
    2. עם זה אני יכולה להסכים:).
      אהבתי מאוד את המתכונים שפרסמת בעבר, מאוד יצירתיים.

      מחק
    3. אם תהייה התעניינות אביא מתכונים בריאים כאלה גם כאן.

      מחק
  3. חיפשתי את הפוסט המדריך, לא הצלחתי למצוא בשוליים הימניים.. אולי אפשר הדרכה יותר מפורטת איפה זה? :)
    וזה נשמע מעניין בהחלט. אשמח לקרוא.

    השבמחק
    תשובות
    1. בתיבת הדפים בשוליים, מופיע דף 'אודות הבלוג', אחריו דף 'איך זה התחיל' ולאחר מכן דף הסדרה ZONE. גם בתיבת ההודעות למעלה מופיע קישור לסדרה. המדריך יפורסם בשלמותו פרק אחר פרק בשבועות הקרובים.

      מחק
    2. עכשיו מצאתי. עקבתי אחרי ההנחיה 'שוליים' בלי לקחת בחשבון שיש תיבת דפים - פשוט ירדתי לשולי השוליים וחיפשתי שם :)

      מחק
    3. אני מודה באשמה שאת מונח 'השוליים' ופשרו הבאתי מפלטפורמה אחרת. העיקר שהגעת לשם. בקרוב יועלו פרקים נוספים, עד להשלמת המדריך. אשמח כמובן אם תהיה אינטראקציה עם משתמשי המדריך בזמן אמת.

      מחק
  4. הוצמד למומלצים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה. הסדרה תושלם פרק פרק בהמשך ואני מקווה שתהיה לתועלת.

      מחק
    2. לי אין ספק שתהיה לתועלת. דברים חשובים ומאוד מעשירים אתה מפרסם.

      מחק
    3. תודה אליפל. האם יש אפשרות לשנות את קטגוריית המדע ב-Blogger בשפת הקודש ל- 'מדע ובריאות'?

      מחק
    4. שונה ל"מדע ובריאות". (-:

      מחק
  5. אני אשמח לשמוע יותר.

    השבמחק

אפשר להשאיר תגובה כאן