יום שבת, 14 במאי 2016

החיים כתגובות כימיות


בלימודי התואר הראשון בביולוגיה, בשנת הלימודים הראשונה בקושי למדנו ביולוגיה. בכל השנה רק שני קורסים זערורים בביולוגיה. 
מתמטיקה גבוהה ופיזיקה - בכל השנה הראשונה.
כימיה כללית
כימיה פיזיקלית
כימיה אורגנית
כימיה של חומרי טבע
ביוכימיה,
הרבה מאוד לימודי כימיה כולל מעבדות - בשנתיים הראשונות. וזה לא סתם. בחיים ישנה היררכיה של המדעים. ובעצם החיים עצמם הם כימיה. כולל תקשורת ביולוגית.לא לחינם התגנבו לתרבות התקשורת האנושית מושגים כמו: "יש בינינו כימיה" או "אנרגיות חיוביות, או שליליות". אפילו המחשבה שלנו היא בעצם תהליכי הולכה חשמלית ותגובות כימיות של מערכת העצבים.

לא, אל חשש - אין זה פוסט מלומד על כימיה, אלא על הכימיה של הבלוגוספרה. מסתבר שהפוסט הזה עורר תגובה לא כאן, אלא בבלוג אחר. וזוהי התגובה:



הבנתי את הצורך ב'פריקה', לא כל כך הבנתי את הצורך לפרוק במקום אחר ולא כאן כאשר מתייחסים אלי. אך כיוון שאינני אוהב לפרוץ לדלת פתוחה, אני מגיב בכתיבת פוסט זה ומנסה להתייחס לעובדות מוצקות ומוכחות כאן.

לפני שנדון בעובדות לאשורן, המילה 'פריקה' שבתגובה הוליכה את 'מוחי המעוות' לאסוציאציה ממחוזות הכימיה. לתגובה הזו סממנים של מה שמכונה בכימיה - 'תגובות אקסותרמיות'.



כיוון שבטבע קיים חוק שימור האנרגיה, התגובה האקזותרמית הזו בבלוגוספרה הוליכה כאן ל'תגובה אנדותרמית':



אם האנלוגיה הכימית אינה מובנת לקוראים, אל דאגה. ניגש פשוט אל העובדות לאשורן:


כשציינתי בפוסט קודם שמספר הכניסות לבלוג חדש זה בחצי השנה שהוא קיים - גבוה בהרבה ממספר הכניסות לבלוג 'חשיבה חופשית' בישראבלוג  - זה לא מבוסס רק על מונה אחד. כלומר, הסטטיסטיקה כאן איננה  מבוססת רק על מונה הכניסות של בלוגר, אלא על סטטיסטיקה של 'Google Analytics', שהיא סטטיסטיקה משוכללת הרבה יותר מהסטטיסטיקה שבלוח העריכה של ישראבלוג למשל. והעיקר - לא משנה באיזה מונה בוחרים כאשר ההשוואה בין שני בלוגים (בישראבלוג וכאן) נעשית באותו מונה!

ולמרות הטענה שמספר הכניסות (נכון לרגע כתיבת הפוסט - 16,834) הוא לטענת התגובה לעיל 'טעות אופטית'. הרי למרות הטענה שזו פיקציה של כניסות מרובות הן שלי או של קוראים שכל אחד מהם נכנס לבלוג 'מאה פעמים' ליום למשל, המונה הסטטיסטי של צפיות גוגל המתעדכן אחת ליום מראה נכון לעת כתיבת הפוסט - 133,107 צפיות. והרי זה כמעט פי 8.5 יותר ממה שמציג המונה שנטען לגביו שהוא מצג שוא. האם מישהו קורא תגר על הסטטיסטיקה של גוגל? ובאותה נשימה קורא תגר גם על מונה 'הכניסות העולמיות האחרונות' שאינו תלוי לא במונה של בלוגר ולא במונה של גוגל?

בשלושה החודשים הראשונים שכתבתי כאן במקביל לישראבלוג - גוגל אנליטיקס הראה 16,579 כניסות לשתי הפלטפורמות גם יחד.

ואילו לאחר עזיבת ישראבלוג וכתיבה רק כאן למשך תקופה זהה (שלושה חודשים) - מספר הכניסות על פי אותו גוגל אנליטיקס הגיע ל- 133,107.

אז האם המונה של ישראבלוג הוא אחלה וכאן הסטטיסטיקה היא פיקציה? כדי לבדוק את 'מוניטין' המונה של ישרא בלוג, נכנסתי מספר פעמים בתכיפות לאותו הבלוג שבו נכתבה התגובה הנ"ל וצילמתי בכל פעם את המונה. עשיתי זאת בשעות לילה מתות שאין כניסות לבלוגים. והרי תוצאות לדוגמה:








אבל רגע, יאמרו בצדק מנין לנו שצילמת את המונה בפרקי הזמן שציינת ושהמונה באמת התקדם מכניסות דרך אותו המחשב?
אני מדען שיודע חשיבות התיעוד לצורך מסקנות מדעיות. אז לכן בדקתי כניסות חוזרות עם תיעוד התאריך והשעה - כל הכניסות כמובן כלולות "במסגרת 24 השעות שהכניסות החוזרות מאותו מחשב אינן נמנות" לכאורה והרי הבדיקות לפניכם: 








כל הכניסות החוזרות נעשו באותו דפדפן (כרום). ואם לאחרים המונה אינו תמיד מתחלף, יתכן והדבר נובע ממערכת הפעלה מיושנת ומדפדפנים לא מעודכנים. צריך לקחת בחשבון שהקוד של ישראבלוג לא עודכן כמדומני מ- 2006, ואז הותאם לדפדפן IE גירסה 8 מקסימום. כשאני משתמש ב-IE גירסה 11, כל הכתיבה בלוח העריכה של ישראבלוג משתבשת, ויש בעיות בשליחת תגובות שחלק ניכר מהן נמחקות.

נראה אם כך ש'הסטטיסטיקה המהוללת' של ישראבלוג היא למעשה אגדה אורבנית. כתבו לי פעם מהנהלת ישראבלוג שכניסות גוגל אינן נמנות במונה הכניסות, ולכן התמונה הרבה יותר ורודה. אז אומר לכם כעת בביטחון את האמת לאשורה. כפי שכתבתי בפוסט הקודם, מאז שהפסקתי לכתוב בישרא, המונה הראה (ללא כתיבת שום חומר חדש) כ- 3,500 כניסות. הסטטיסטיקה בלוח העריכה של ישראבלוג מצביעה שאלו כניסות מחיפושי גוגל לפוסטים ישנים שמעניינים את הציבור. אז שלא יספרו לכם...

נראה שאנשי ישרא קצת מאבדים עשתונות מההגירה המתמשכת של בלוגרים איכותיים, שבשלב ראשון כותבים במקביל בשתי פלטפורמות - כפי שעשיתי אני תחילה. הסוף ידוע, לפחות לגבי, פעלו הצנזורה והחרמות של קהילת ישרא. למגינת ליבם, הסטטיסטיקה דווקא השתפרה מאוד כאן. ממוצע המגיבים לא השתנה - כנאמר, המגיבים לא מתים, חלקם רק מתחלפים. 

וכשהייתי בישראבלוג, לא הייתה לבלוג קהילות קוראים גדולות כאלו מאוקריינה, רוסיה, בריטניה וארה"ב. גם לא מארצות אחרות אם כי פחות.

תשאלו מה נשתנה? אינני יודע. אולי חלק מזה נובע מאפשרות התרגום של הפוסטים לעשרות שפות שונות בתיבת התרגום שבראש הבלוג. יש אופציה מובנית כזו בישראבלוג? חלק נובע גם מכך שרבים מתיחסים ברצינות רבה יותר לנכתב בפלטפורמות 'בלוגר' ו'וורדפרס' מאשר ב'שראבלוג', על הצעקנות ורמת הכתיבה של חלק ניכר מהמגיבים והכותבים שם. ואולי גם להעדפה במנועי החיפוש בפרסום כאן (לעומת ישראבלוג) יש גם חלק בכך. 

ו'השמרנים' נאחזים בספינה הטובעת. לוח המומלצים תקוע ומכוער (לא מן הנמנע שהוא תקוע במתכוון, ולא אכנס לקונספירציות). והמתגאים בפלטפורמה הישראבלוגית הטובה בעולם, מתלוננים למשל ביניהם, שתגובות שלהן נשלחות לבלוג אחר. ושהשרשורים מתבלגנים ומסתדרים שלא במקום הנכון. והם נשבעים ששלחו תגובה ולא מבינים היכן נעלמה. ואני יכול להמשיך למנות עוד כהנה וכהנה. אבל אין לי עניין בכך. אני לא מנסה לשכנע אף אחד לעזוב את ישראבלוג או לעבור לפלטפורמות אחרות. באמת שלא. אני לא מסיונר. אבל אני משוכנע שהם יעשו את זה במוקדם או במאוחר ונורא יצטערו שלא עשו זאת כבר מזמן. 

זה קצת מזכיר את שנות השמונים במאה הקודמת, שבהן הייתי במיעוט שאימץ בזרועות פתוחות את מערכת ההפעלה של מקינטוש-אפל, בעוד אנשי הדוס לעגו למערכת הזו והתעקשו להמשיך ולהשתמש במערכת המסובכת והפרימיטיבית. ומה קרה? מייקרוסופט העתיקה את הממשק מאפל (ואפילו התנהל משפט על גניבת הפטנטים) ורק לאחר שני עשורים מערכת חלונות התקרבה למערכת ההפעלה של מקינטוש, וכול הדוסניקים לשעבר עברו לחלונות - לממשק נחות אפל, שלעגו לו בעבר.

אז כאמור לא מעניין אותי מה תעשה שארית הפליטה של ישראבלוג. הבלוגים והפלטפורמות הוא עניין אישי של כל מאחד מהם. אבל מאוד משעשעות (ואפילו מצחיקות) אותי 'התגובות הכימיות' של המנסים לשכנע את עצמם ונכנסים לויברציות מתהליכי עזיבה של בלוגרים וקוראים את ישראבלוג.

כימיה של תהליך פירוק:


כימיה של תהליך בניה:


  נ.ב
למרות הכול, אין לראות בפוסט זה עניין אישי.
   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן