יום חמישי, 30 בנובמבר 2017

מדוע לא ארוחת חולדות? - הרגלי אכילה חלק ד'


באמת מדוע סטנדרטי במחוזותינו לאכול פרגית ולא חולדה?   בוויאטנם קילוגרם חולדות עולה בשוק 3.80 דולר, ומנת בשר חולדות היא ארוחה מסורתית חגיגית לסיום השנה. כל המעוניין להרחיב בגסטרונומיה הזו מוזמן לקרוא בכתבה 
עכברוש השנה - הכפר שחוגג עם חולדה בצלחת.


אני כבר יכול לראות את מבט הגועל הניצת בעיניי הקוראים והרגשת הקבס מתחילה להפֵּך את קִרְבָּם. אבל אם נתעלם מעינייני כשרות, מדוע פחות נורא לאכול בשר חזיר מאשר בשר חולדה? הרי גם החזיר מתפלש להנאתו ברפש. וגם את הביצים אוכלים עם חריוני תרנגולת וחיידקי סלמונלה מסתננים לחריריי הקליפה הספוגית שדרכה נושם האפרוח. שאראה לכם תמונה במיקרוסקופ? ומישהו מהקוראים בכלל טעם פעם בשר חולדה ויכול לומר שהוא אינו טעים? ואולי הוא בעצם טעים מעוף?

החולדה משתייכת למשפחת המכרסמים הכוללת גם את העכבר, הארנבת והסנאי. בשר ארנבת הוא מאכל תאווה באיטליה ובצרפת? למעשה יצא לי לאכול במסעותי בשר ארנבת ואני יכול להעיד שזה היה מאד טעים. אז מדוע ארנבת כן וחולדה לא? עובדה בוויטנאם - חולדה כן! שם היא משמשת כמאכל מסורתי. אז מדוע אותנו זה מגעיל, ואילו עוף או כבש שחוטים לא? אני לא כולל בשאלה את אלה שבחרו בחיי צמחונות. נראה לכם שבצמחים אין גם גועל ורעילות מצטברת?


תאמרו ובצדק שהחולדה מסתובבת בפחי אשפתות. אבל גם חזיר מתפלש כאמור במי מדמנה. האם הרגשתם פעם את הריח הנודף מארנבת או שרקן המחמד שלכם? או את הריח בלול, בדיר או ברפת? דיירי האחרונים הם בני בית בצלחת.

אולי יהיו קוראים שבקריאת רשומה זו כבר הופכים לצימחוניים החל מהארוחה הבאה. אבל בל נתכחש - האדם נולד 'אוכל כל' (אומניבור בשפת המדע). כלומר תזונת האדם המולדת היא גם בשרית וגם צמחונית. למעשה, לא טבעי לאדם להיות צמחוני על רקע הגנים המכוננים את חייו. תזונה צמחונית גורמת לחסרים רציניים של מרכיבי מזון - בוודאי שמעתם על אנמיה ומחסור בברזל .על מחסור בחומצה פולית ובוויטמין החיוני B12. לפיכך צמחונים נוטלים תוספי מזון מלאכותיים. הבעיה היא יכולת ספיגה מוגבלת של התוספים האלה מהמעי לדם, בניגוד ליכולת הספיגה מהמזון עצמו. 

גם קרובינו השימפנזים, אינם מסתפקים בארוחת ירקות ופירות והם משלימים בתוספות של טרף, כולל תינוקות שהם רוצחים במלחמות עם שבטים שכנים. תוספת חלבון נוספת לדיאטה של הקופים, מגיעה גם מאכילת הכינים שהם דולים מראשי חבריהם. למעשה המדע טוען שהתפתחות המוח האנושי מהמוח הקופי, התאפשר בשל עליה בתוספת החלבונית הבשרית בדיאטה.

אז אם בוויטנאם ומדינות המזרח הרחוק מחסלים כל כך הרבה מכרסמים ועדיין הם מצויים בשפע - הציד שלהם שם למטרות אכילה מבקר למעשה את קצב התרבותם. 


הידעתם? החולדות נגמלות מיניקה 3 שבועות לאחר הולדתן, מגיעות לבשלות מינית בגיל 6 שבועות ומשך ההריון שלהן רק 3 שבועות. כל אמא חולדה יולדת 6-12 צאצאים. מכאן, שמזוג חולדות אחד מקבלים בשנה אחת למעלה ממיליון וחצי חולדות. אם כך, הציד ואכילתן של החולדות בהחלט משמשים בקרת ילודה שלהן.

החולדה היא בת הדוד האבולוציונית של העכבר. למעשה עיקר ההבדל הנראה ביניהם הוא הגודל שלהם. עכבר שוקל כ-20 גרם, חולדה שוקלת כ-80 עד 200 גרם, בהתאם לזן שלהן. בתמונה הבאה אתם יכולים לראות כיצד הפכו עכבר לעכבר בגודל חולדה, בעזרת הנדסה גנטית - על ידי החדרת הגן האנושי המייצר את הורמון הגדילה, לדנ"א (הגנום) העכברי.



הצגת עכבר מעבדה מהונדס למימדי חולדה

העכבר עצמו גם הוא מתרבה בקצב מדהים ואוכלוסיה שלו יכולה למלא את ביתנו. מסקר שנערך בלונדון, הסתבר שכל בית שלישי שם שורץ עכברים. למעשה העכברים כל כך גמישים, עד  כי הם יכולים לחדור לבתים מבעד חריץ דלת שעוביו כשל עיפרון בלבד. כל מסעדה עשירית בניו יורק שורצת חולדות במטבחיה. לא ממליץ לסועדים להפתיע אותן בלילה. ומה המצב בישראל? מישהו פרסם את הסטטיסטיקה? מישהו בכלל יודע על הג'וק שסולק מסלט הירקות לפני ההגשה?
מישהו העלה בדעתו על גרגרי חומוס שנטחנו עם כנפי ורגלי ג'וקים במנת הפלאפל, בפלאפליה כשרה למהדרין? ראיתי גם ראיתי במו עיניי.

אז מדוע אתם אינכם אוכלים את המכרסמים האלה? הרי יש מקומות בעולם שדווקא כן אוכלים אותם בתאווה. האם יתכן שאם היו מגישים לכם אותם בצלחת מבלי לדעת את המקור, הייתם מלקקים את האצבעות? כבר אמרו 
הקדמונים , על טעם וריח אין להתווכח. יתכן שאם הייתם גדלים על בשר חולדות מאז ילדותכם, הייתם אוכלים אותן בתאווה רבה. אז אולי בעצם הכל הוא רק שאלה של תרבות? בעצם פסיכולוגיה של תרבות.

מקווה שלא קלקלתי לקוראים את ארוחת הערב!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן