יום שני, 22 בינואר 2018

כלבים - מה בראש שלהם?


זה היה כשסופה משתוללת בחוץ והם - מצפים לשלג שהתבושש לו לבוא:



הם מתגעגעים לאלסקה. מלמוט מימין ואקיטה ושמו צ'יפ משמאל. 
וכשאומרים את המילה צ'יפס הוא מגיע ושואל מה? הוא אינו מבחין בין פ' לפ' דגושה. גם לא בסמך שבסוף המילה. אומרים צ'יפס והוא בא. אגב חוץ מבשר הוא מת על פיצות ופסטה עם רוטב עגבניות. אך צ'יפס לא כלול ברשימת מאכלי אדם האהובים עליו. 

איך כלבים מבינים מילים?
אנחנו יודעים שכלבים מסוגלים לפרש חלק ממה שאנחנו אומרים ולקשר מילים שלימדנו אותם לחפצים שונים. אבל ממחקר שנערך באוניבסיטת לינקולן מתברר שהכלבים תופסים את העולם אחרת לגמרי מאיתנו וזו גם הסיבה שהם גם מבינים מילים אחרת מאיתנו. לכן יש מילים שעשויות לבלבל אותם בהחלט. כשמוחם מנתח מובנן של מילות חפצים - יש עדיפות למרקם ולגודל מאשר לצורה של החפץ. כדור אינו כל כדור. אלא כדור מסוים שהורגלו לו, שיש לו גודל ספציפי ומרקם ספציפי. תתנו לכלב פקודה להביא כדור ותשנו את הכדור שהוא רגיל אליו לכדור במרקם או גודל אחר והוא יבהה בכם כלא מבין.


כששואלים את הכלבים שלנו 'מי זה'? הם רצים לכיוון דלת הכניסה לבית וממתינים עד שהדלת תיפתח. כלומר, 'מי זה' אינו מתפרש כמי שנמצא לידם אלא כמי שעומד מעבר לדלת.

וזה שצ'יפס נשמע לכלב צ'יפ כשמו שלו, מלמד עוד משהו לגבי ניתוח מילים במוחם של כלבים. הם אינם שומעים את המילה כפי שאנחנו שומעים. הם שומעים את 'המנגינה' של המילים. לכן הם מתבלבלים במילים דומות בהגייתן. אם כך השמיעה שלהם גם יותר 'מוזיקלית' ופחות ורבלית. לכן צ'יפ עונה באופן דומה לשם צ'יפּס - שתי המילים נשמעות לו כאותם תווים במנגינת המילה.


רוצים קצת יותר מזה? תהנו



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן