יום שישי, 26 בינואר 2018

קללת רגלי הנחש, הציקלופים והקרחים


מעבר המגורים שסיפרתי עליו ברשומה הקודמת, העלה בי זכרונות שהובילו לרשומה זו. וזיכרונות נחשים הם הם ההשראה לרשומה זו. מסתבר שישנה אמת ביולוגית ב'קיללת הנחש בגן עדן' וגם לקיומם של ציקלופים (קיקלופים בעברית) במיתולוגיה היוונית. והכל בשל גן אחד שכונה על שם דמות המשחק סוניק הדג'הוג (Sonic Hedghog):

סוניק הדג'וג הוא גם גֶּן

וכפי שהקוראים יגלו בהמשך, עניין רב יש בביולוגיה וברפואה בחקר הגן הזה בחיה ובאדם. וכשהסתבר שהמחקר הזה עשוי להצמיח  גם שיער שופע בראשם של המתתקרחים והקרחים, אולי זה מסמל את סגירת המעגל של קיללת הנחש והאדם בגן עדן.

יום אחד אני בענייני עבודה בתל השומר ומקבל טלפון בהול מהילדים. הבת בת 12 אחיה בן 9 לבד בבית עם חבר של הבן. האימא בישיבה, כיבתה את הטלפון. אני אף פעם לא מכבה טלפונים. “אבא, נכנס נחש לבית" צורחת הבת. "נכנסנו ליחידת ההורים ונעלנו את הדלת. אבא אנחנו מפחדים נורא". עזבתי מיד את עיסוקי וטסתי לירושלים במהירות 120 קמ"ש לפחות. בדרך כבר הזמנתי לוכד נחשים. לוכד הנחשים חקר את הילדים לתאור הנחש בטלפון. על פי התאור הוא כנראה אינו ארסי. בית גדול לנו. שעה ארוכה ניסה לוכד הנחשים לאתר את הנחש ולא נמצא לו זכר. שתי אפשרויות היו - או שהנחש יצא כלעומת שבא, או שנכנס לחדר המחסן העמוס לעייפה ומצא מקום מגורים באחד הארגזים. ואולי זו בכלל אמא נחש שתטיל שם ביצים. וכשתבקענה, עדת נחשונים תזחל בלילה אל מיטות הילדים. הילדים היו באימה. בלילה הראשון ישנו בחדרנו. עוד כמה ימים אחר כך ישנו בחדר סרוק ונעול במיטה אחת עם תורנות שמירה, עד שנרגעו.

ושכנה עוברת בין הבתים, רוצה לאסוף כסף כדי לשלם עבור מבצע לכידת נחש שראתה ליד הבית שלה. "סכנת נפשות. כבר ראו אותו פעם שניה". אבל הנחש כבר אולי הגיע לים המלח... אינני יודע אם זה הוא. לימים הביא חתול השכנים נחש צפע. מינחת ציד שהניח במרפסת שלנו. אומרים שחתולים מביאים מתנות כאלה למי שהם אוהבים. ליתר ביטחון בדקתי עם מקל של מטאטא שהנחש אינו זז. וזכרונות הציפו אותי - נחש צפע שהתפתל לעברי במהירות מפחידה בירידה מהעבודה לחניון. במרחק מטר וחצי ממנו בלבד, עצרתי מבעדי מלברוח וקפאתי על מקומי. הנחש שלא שומע ורואה רק עצמים נעים - התפתל ימינה לי לעבר השיחים שבצד המדרכה ונעלם לו.

בבית שכנים לידנו גר ילד שהיה לו נחש גדול, שניים וחצי מטר - חיית מחמד. והנחש היה בורח לפעמים ומפחיד אנשים. וכשבעלי הבית נסעו לחופשה והשאירו את המחשב דולק - קצר הצית את הבית שלהם באש. לאחר מבצע הכיבוי של הכבאים שהזעיקו השכנים, הסתבר שנשרפה כל תכולת הבית. והילד שחזר לא בכה על הבית, אבל בכה מרה על הנחש המפויח.

לאחר חטא גן עדן "וַיֹּאמֶר ה' אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ: כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ ”. הפסוק מרמז שלפני קללת אלוהים לנחש היו רגליים. האם יתכן שלנחש היו פעם רגליים? התשובה חיובית. חקר מאובנים הוכיח זאת ומדע הביולוגיה והגנטיקה גילה מדוע הנחש איבד את רגליו באבולוציה. 


ציור - גדעון קייך

כן, הנחש איבד את רגליו בשל מוטציות הקשורות בביטוי של הגן סוניק הדג'הוג (Sonic Hedghog), או בקיצור גן SHH. זהו גן מפתח (Master Gene) הקשור בהתפתחות העובר. התפתחות השלד והגפיים, כמו גם הראש והמוח.

מסתבר שאצל הנחשים חלה מוטציה של חסר קטן בן 6 בסיסים בלבד ברצף הדנ"א. החסר הזה איננו בגן SHH עצמו, אלא ברצף מרוחק הקשור בבקרת הביטוי של הגן, המכונה בשפה המקצועית 'enhancer', הוא חשוב להגברת פעילות הגן בשלבי ההתפתחות הקריטיים של הגפיים.

בקרת גן התפתחות הגפיים סוניק הדג'וג

כלומר, הנחשים איבדו את רגליהם בגלל מוטציה שהביאה לחסר קטנטן באזור בקרת התפתחות הגפיים בדנ"א. ניתן לראות בגחונם של נחשים שריד מנוון של רגליים בגחונם. כפי שניתן לראות בסרטון הקצר של נשיונל ג'אוגרפיק:
 
https://youtu.be/OMKRNhl8s0c?t=173


אבל כבר קיימת מגמה הפוכה באבולוציה. חלק מנחשי הפיתון כבר מתחילים להצמיח גפיים קטנות בעקבות מוטציות חדשות המגבירות את ביטוי הגן SHH.
    
פיתון Tetrapodophis עם רגליים טורף לטאה -  PHOTOGRAPH COURTESY JAMES BROWN
 

ישאלו הקוראים מדוע חשוב המחקר הביולוגי הזה לנו האדם. מיד נבין שלגן הזה חשיבות עצומה גם לנו בני האדם. לנו כמו לכל בעלי החוליות פועל הגן ההתפתחותי SHH. בניסויי הנדסה גנטית בעכברים, שבהם הושרתה מוטציית החסר הזו שבנחש - התקבלו עכברים חסרי גפיים, כפי שנראה בתמונה הבאה:
 
עכבר נורמלי משמאל ועכבר עם גפיים מנוונות מימין

 
אוהבי החיות (שגם אני ביניהם) וודאי יאמרו (ואני לא ביניהם) מדוע צריכים לערוך ניסויים כאלה בהנדסה גנטית על עכברים. שאלה לגיטימית מאוד להדיוט. אבל התשובה תהיה מובנת מאליה - מוטציות הפוגעות בפעילות התקינה של הגן SHH באדם - גורמות למומים מולדים שאנחנו רוצים להבין כיצד ניתן למנוע אותם.

ציקלופ במיתולוגיה היוונית

זהו ציקלופ (קיקלופ בעברית) שהוא דמות ידועה במיתולוגיה היוונית. אבל כמו בסיפור קללת הנחש בגן עדן, בכל אגדה יש כידוע גרעין של אמת. אכן יש באמת תינוקות שנולדים ציקלופים עם עין אחת ועם פיגור שכלי: 

תינוק ציקלופ אדם

ובשל מוטציות הקשורות בביטוי לא תקין של הגן SHH, נולדים גם אנשים עם גפיים מרובות אצבעות (תופעה המכונה פולידקטיליה): 

תינוק מרובה אצבעות (פולידקטיליה)

ובשתי התופעות - ציקלופיות ופולידקטופיליה - מדובר במוטציות הקשורות בפגיעה בביטוי הגן SHH בזמן ההתפתחות העוברית. המחקר הגנטי והביוכימי עוסק בהבנת השפעת כל אחת מהמוטציות האלו.


יאמרו הקוראים, נו טוב - אז עכשיו אנחנו יודעים שלנחש היו רגליים לפני שקולל בגן עדן ושהפיתונים מתחילים בתהליך אבולוציוני הפןך של הצמחת רגליים מחדש. כי מתפוגגת קיללת יהוה על הנחש ואולי גם עלינו. ואולי בעצב כבר לא נלד בנים ונאכל לחם שלא בזיעת אפנו, ואל האדמה לא נשוב במהרה :)
 
אבל מה יאמר הקורא אם המחקר של הגן SHH יצמיח בקרוב שיער עבות למתקרחים ולקרחים? הו, אני כבר רואה כיצד ניצתת כעת מידת העניין בקוראים אדישים. אבל זה כבר יהיה שמור לרשומה אחרת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן