יום רביעי, 27 בינואר 2016

השלג שלא היה


שלג לא היה בירושלים. כלומר, היה אבל כמו שאומרים - לא נתפס, למרות שמקפיא. קפוא כל כך ולראיה ההסקה הביתית שלנו עובדת ביומיים האחרונים 16 שעות ביממה בערך. את החשבון האסטרונומי נקבל כמו בכל שנה לקראת סוף החורף. זו דרכה של חברת הגז, לנקוט בעמימות עד להגשת החשבון בסוף העונה  - כדי שהצרכנים לא יבהלו ממנו וימעיטו בהסקה. אבל אם כבר יש קור כזה, כמה חבל שהפעם השלג אינו מצטבר. התנועה כרגיל, הילדים בבתי הספר והגנים, האוטובוסים והרכבת הקלה מתפקדים כרגיל, ולמבוגרים אין תרוץ שלא להגיע לעבודה.

רבים הם השלגים שראיתי בירושלים. אני זוכר במיוחד את חורף שנת 1991, כשהשלג בגינה עבר את גובה הברכיים. וכן את סערת השלגים לפני שנתיים, שבה נותק זרם החשמל למספר ימים. אמנם לא אצלנו, כי למזלנו בצפון ירושלים שהבנייה חדשה יחסית - קווי החשמל עוברים מתחת לפני האדמה.  לכן העצים אינם נשברים על חוטי חשמל עיליים.  וכשחוטי החשמל עוברים מתחת לפני האדמה יש עוד יתרון גדול - נמנעת מאיתנו גם הקרינה המסוכנת מעמודי מתח גבוה.

אוהב מאוד לראות שלג בתולי, כשאז מחלונות ביתי נשקף נוף הרים שוויצרי. אבל שונא את הבלגן של חילוץ המכוניות מהקרח, את הקרח השחור בצידי הכבישים, המדרכות החלקלקות וכבישים מפשירים שממשיכים לקפוא בלילות. ותמיד יש כאלה שנתקעים בכבישים ותוקעים את האחרים.

אבל כאמור, לפני שמתחיל הבלגן יש יום יומיים שהשלג פריך וצח והנוף משגע. נוף מדבר יהודה הנשקף למרחוק ממרפסת ביתנו  בקיץ, נעלם בערפילי השלג החוצצים בין המדבר לבין גבעות אלפיניות ועצי אורן מושלגים. יפות הן בובות השלג שבונים הילדים והכלבים שלנו בהיי. כמו הילדים שמחליקים במורדות גבעות השלג, גם הכלבים מתלהבים להתפלש בשלג. 

אז שלג רציני לא היה הפעם. מרבית הזמן ירד שלג רטוב שלא נערם. יושב בביתי המוסק והחמים התרפקתי בזכרונות סופות שלגים מהעבר, שאותם אני משתף כאן במבחר תמונות. 

תמונות מהמרפסת:











תמונות מהחלון:









תמונות ממבוא רחוב ביתנו:













תמונות מהרחוב ליד הבית:











משתעשעים בשלג:













ולא הכל יפה - גם מנזקי הסערה:





16 תגובות:

  1. הפוסט והצילומים - נהדרים - תודה על השיתוף.

    השבמחק
  2. יפהפה. תענוג.
    גילוי נאות - אני מת מפחד מהסקה על בסיס גז.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה.
      מדובר בהסקה מרכזית של מערכת רדיאטורים. חימום המים נעשבה במתקן יונקרס המחובר לארובת טורבו חיצונית לבית. כך שאין גז בבית עצמו.

      מחק
  3. היו שם תמונות שתהיתי אם זו הארץ שלנו. שלג נוטה לצבוע הכל ביופי יוצא דופן.

    השבמחק
    תשובות
    1. זה נכון, עד שהשלג מתחיל להתערבב בצבעים של רפש :)

      מחק
    2. גם במחשבה שלי חלפו נופים אירופאים.

      מחק
    3. בהחלט יש דמיון!

      מחק
  4. למרות הביקורת שלך על השלג, התמונות יצאו מדהימות. אני מהמרכז אצלנו היה רק גשם. אני מקנאה בך על כל היופי הזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן יש הרבה יופי בשלג. חבל רק שהוא מלווה בבלגן של אחרי ומערכות עירוניות, חברת חשמל וכדומה, שאינן תמיד מתפקדות כשורה.

      מחק
  5. תמונות יפות. אבל גם בשלג שלא "נתפס" יש יופי, כשמתבוננים בנפילה השקטה שלו, בעיקר על רקע של ברושים כהים, למשל. הוא יפה ושקט, ולא מפריע.

    השבמחק
    תשובות
    1. מן הסתם יש יופי בצפיה על פתיתים לבנים במסה, אבל פחות נעים לחוש פתיתי שלג רטוב.

      מחק
  6. יחסית לשלג "שלא היה", מהתמונות נראה שהיה הרבה מאוד שלג.
    הצלחת לתפוס אותו בזמן :) תמונות מרהיבות, קשה להאמין שהן מקומיות ולא יבוא ממדינת כפור אירופאית. תודה שחלקת!

    השבמחק
    תשובות
    1. התמונות הן משנים עברו ומוצג כאן לקט תמונות. כשיורד בירושלים שלג של ממש, יש הזדמנות לצלם הרבה בנחת. ירושלים העטויה לבן אכן אינה מביישת את ארצות הכפור. בשנים טובות אנחנו זוכים ל- 2-3 סופות שלג בחורף.

      מחק
  7. התמונות יפהפיות. כולן, אבל במיוחד אהבתי את אלה עם התפוזים.
    וגרתי בירושלים בשנה של 1991 :) אני זוכרת את השלג.. אלה היו שנתיים רצופות של שלג כבד, האחת קצת יותר, השנייה פחות אבל גם לא מעט.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, 1991 ו-1992 היו באמת שנתיים משופעות בשלג.
      הניגוד בין השלג לעץ התפוזים משך את תשומת לבי ולכן צילמתי אותו. המדהים הוא שהפירות שורדים בשלג ובקרה בשל הבידוד שיוצרת הקליפה אשר מכילה שמנים אתריים.

      מחק

אפשר להשאיר תגובה כאן