יום חמישי, 29 ביוני 2017

השומן שלנו שווה כסף !


לא פעם חשבתי מחשבות פילוסופיות עמוקות על דברים שעולים לנו כסף לרכוש אותם, עולים לנו כסף אחר כך להפטר מהם ואז מישהו אחר עושה מהם כסף. נכון שזה נשמע מוזר? נשמע, נשמע אבל קורה גם קורה.

מי לא שילם טבין ותקילין עבור משאת חייו, בין אם זו מערכת הישיבה בסלון, או בין אם זה מקרר, מכונת כביסה, או מדיח כלים.... עד שלבסוף הם מתיישנים ומוחלפים בפריטים חדשים. וכשזה קורה, אנחנו משלמים פעמיים - קודם על הקנייה, ההובלה וההתקנה ואחר כך לסבלים, שמפנים מקום בבית עבור הרכישה החדשה. והם הסבלים, בדרך כלל מרוויחים פעמיים - כי הם מוכרים את הטובין ליד שניה.

לפני שנים מספר כשהייתי בוועד הבית, עמד לו עץ זקן ענק, שנשען על גדר האבן כשהוא חורג אל המדרכה והכביש, מסכן את העוברים ושבים. לא הייתה ברירה, אלא לגדוע אותו. הזמנתי מספר חברות המתמחות בגדיעה או עקירה של עצים, כדי לקבל הצעת מחיר ולגדום את העץ במהרה. להפתעתי גיליתי כי לא ניתן לעקור עצים בארצנו, ללא קבלת רשיון מהעיריה. ראשית היה צורך למלא טופס בקשה רשמי, לשלם אגרה של כמה מאות שקלים ולהמתין לפקח עירייה שיגיע כדי לאשר או שלא לאשר את העקירה. לכשהגיע ההיתר הנכסף, שילמנו עוד מספר מאות שקלים לחברה עבור גידום העץ. החברה שביצעה את העבודה, גדמה את העץ ואחר כך ניסרה אותו לפיסות שנארזו בחבילות. מסתבר שהם מרוויחים פעמיים, ראשית מאיתנו עבור העקירה והסילוק ופעם שנייה עבור מכירת העץ למטרות הסקה או אחרות.



לא הייתי מבלבל את המוח בסיפורים האלה, לולא היה הדבר דומה בעסקי השומן. השומן שאנו צוברים בגופנו בכסף רב - עולה לנו בעגמת נפש. ואז יש כאלה שנשברים ופונים לרופא פלסטיקאי, לשאיבת שומן. כלומר, עולה כסף רב להפטר מהשומן שהוא עצמו עלה לבעל המשמנים כסף רב לצבור אותו. כך היה עד לאחרונה, כשעודפי השומן השאוב היו נזרקים לאשפה ואלה היו משמשים מאכל תאווה לחתולים (הרי הכל וודאי יודעים מה עושים החתולים בפחי זבל).

לא עוד גבירותיי ורבותיי - היום השומן שווה כסף. כן, כן - מישהו עושה ממנו כסף. אני כבר מדמיין את הקורא שמרים גבה ואומר שאין סיכוי כי מישהו בכלל ירצה את הדבר המגעיל והנאלח הזה. אז זהו שכן - השומן שלך שווה כסף, כי הוא מכיל תאי גזע ! - אותם תאים פרימיטיביים שנמצאים ברקמות של גופנו ומחדשים אותן בעת הצורך. 


תאי גזע

תאי הגזע יודעים לחדש את עצמם על ידי חלוקה. אך אלה תאים רבי יכולת, כי הם מסוגלים לשוב ולהתרבות או להתמיין לסוגי תאים שונים. בהתמיינות של תאי הגזע האלה, ניתן לקבל רקמת עצם, סחוס, שריר ,עצב ושומן כמובן. הכול בהתאם להרכבי חומרים שונים שבהם מזינים את תאי הגזע, כאשר מגלים אותם בצלחות מעבדה. כלומר הרכב מסוים של תוספים לנוזל הגידול של תאי גזע, יגרום להם להפוך לתאי עצם והרכב אחר יגרום להם להפוך לתאי עצב. 

התמיינות תאי גזע מרקמת שומן 

מכאן ברור שניתן לעשות שימוש אדיר בתאי גזע שמבודדים מרקמת שומן, כדי לשקם רקמות ואברים פגומים. אלה ישמשו ברפואת העתיד לשיקום איברים לאחר תאונות, פציעות וחבלות, החל מריפוי שברים מורכבים ועד להחזרת תנועה ותחושה של אברים משותקים. הן לשחזור רקמת לבלב יוצרת אינסולין בחולי סוכרת והן לבניית לב ביולוגי חי ופועם אשר יחליף את ליבם הכושל של חולי לב קשים. כל אלה נמצאים כבר היום בשלבי פיתוח ויישום שונים.

שואב שומן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן