יום שישי, 28 בדצמבר 2018

ענין לגופו של עיתוי

קריקטורה שרצה ברשת

 אפתח בכך שלמרות שנדמה, רשימה זו אינה עומדת להיות קשורה לגופו של אדם (או קבוצת אדם) אלא לגופו של עניין. והקריקטורה הפותחת מדברת בעד עצמה - זה הכבוד שרוחש המיינסטרים לכנסת היוצאת 
ואיך נראה המיינסטרים בציבור? האמת שהוא לא נראה ונשמע - אלה הם השקופים. בכל ימות השנה הם הרואים ואינם נראים . כמו דני דינים כאלה למי שזוכר מסדרת ספרי הילדים. 



ורק אחת לארבע שנים בערך (פלוס מינוס) מחלקים לדני דינים פודרה ורודה, כדי שיבזקו על עצמם והיו גלויים בקלפי.

הממשלה היוצאת הייתה הממשלה הכי פחות ממלכתית מאז קום המדינה. והכנסת היוצאת - קרקס ליצנים ולוליינים. וכמו בממשלה הזו, גם מערכת הבחירות הולכת להיות לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. וכמו שאצל העומד בראש הממשלה היוצאת - ההתקפה לגופו של עניין היא בעצם לגופו של עיתוי. 

והכנופיה שמסביבו כבר מכינה את הציבור שעל פי חוק - העומד בראש הממשלה יכול להמשיך לנהל את המדינה גם כשהוא עומד למשפט בעוון שוחד, ניגוד אינטרסים והפרת אמונים. "על פי חוק" אומרת הכנופיה. אבל במציאות אין חוק שמאפשר, אלא אין חוק שלא מאפשר, וזה הבדל גדול מאוד. משל אם אין חוק כנגד גניבה, הרי מותר לגנוב. ומה עם מוסר? נראה שנעלם המוסר בעולם המשפטיזציה המתהווה כאן אצלנו. ובעולם של משפטיזציה, אסטרטגית הבחירות הקרובות תהייה בנויה על גיוס של מיליון 'חברי מושבעים' כנגד יועץ משפטי, פרקליטות, שופטים...

אבל אל דאגה. כי אם וכאשר - יפסוק בית המשפט העליון שדין ראש ממשלה עם כתב אישום כדין שר עם כתב אישום. וכל חברי המושבעים יגלו שבחוקי מדינת ישראל לא קיים גוף של חבר מושבעים. ושכמו אחרון המואשמים בפלילים, גם נשיא, ראש ממשלה ושרים שאמרו "לא יהיה כלום כי אין כלום" - פשטו חליפות ולבשו מדי אסירים. 

 לא יעזרו צעקות גיס חמישי של אספסוף "הוא זכאי, הוא זכאי". לא יעזרו החרבת קברי הורים של. ולא יעזרו (כך אני מקווה) דיבורים על גופו של עיתוי כטיעון משפטי לחפות. כי טיעון כזה אולי עובד על חבר מושבעים, אבל לא על השופטים היושבים בירושלים. ויש שופטים בירושלים, שנבחרו עד לגיל הפרישה שלהם. והם כבר לא חייבים כלום לשרה שמינתה אותם, או לגורמים משפטיים אלה או אחרים. עיינו ערך המפכ"ל היוצא, שלא נותר חייב למי שמינה אותו. ויוצא לבסוף שכגודל התקווה של הממנה, כך גודל אכזבתו.

אז מה הולך להיות לנו במערכת הבחירות הזו?

* מערכת בחירות לגופו של אדם במקום לגופו של עניין, כבר אמרנו. זה יהיה לגופו של פולחן (אישיות). עבודת אלילים לאשתורת מול הבעל.

* אסטרטגיית בחירות של "אין תחליף". והרי ידוע שבתי הקברות מלאים באנשים שאין להם תחליף. ואלה שאין להם תחליף, כבר לא יעשו מה שלא עשו במשך 20 שנה. ואלה ש"הם התחליף" - יש להם ניסיון רק בדברת ובכושר זיגזוג והפרת הבטחות לעילא ולעילא. שהן כידוע תכונות שאין להן תחליף להישרדות של פוליטיקאים. ובעצם הקריקטורה הבאה שמתגלגלת ברשת - לאחר החיוך מעוררת גועל ודיכאון. ושלא יאמרו הצדקנים שביניהם, כי הם יוצאים מהכלל. כי הרי כל חברי הכנסת בלי כמעט יוצאים מהכלל, מחוקקים לעצמם כל חודשיים העלאה של אלף שקלים במשכורת, על חשבון הציבור שבוחר בהם. ונראה שדווקא לגזלנים אין תחליף:

עוד קריקטורה שרצה ברשת

* במערכת הבחירות הזו ידחפו לנו סקרים חדשים כל שעתיים. אבל כדאי שכולם יזכרו שסקרים לא שווים שום דבר. זו אולי רק המלצה בשיתוף פעולה בין המזמינים והמתפרנסים ממנה לבין התקשורת. אבל אין בה אמת של ממש. כך רק עושים שטיפת מוח לאמת. וההיסטוריה מוכיחה שוב ושוב שהמציאות הביאה מהפך לסקרים. 


למשל בבחירות לכנסת ה-17, הסקרים שערב הבחירות צפו 42 מנדטים לקדימה, הביאו בפועל רק 29 מנדטים. ולפי היחס הזה, 30 המנדטים שמנבאים הסקרים לליכוד – עשויים להפוך בפועל רק ל- 20 מנדטים. ובבחירות של 2015, התהפכו היוצרות בין הסקרים למציאות. ומה צפו כל הסקרים לגבי ההפסד של טראמפ ומי הנשיא במציאות, כבר שכחו המאמינים לסקרים. ויש עוד דוגמאות הרבה מכל העולם. 

לא אכנס כאן לסיבות. אפשר לכתוב על כך ספר. אבל אומר לכם שאני בין ה"לא החליטו" בסקרים (למרות שאין לי בעיית החלטה כלל וכלל). כידוע רבים הם המשקרים בסקרים. שלא לדבר שהתוצאות עשויות להשתנות מהקצה אל הקצה - כאשר ראש ממשלה עובר עבירה על חוק תעמולת הבחירות, כאשר הוא מפיץ "המוני ערבים עולים על אוטובוסים לקלפיות". או אם יועץ משפטי יחליט ערב בחירות, על הגשת כתב אישום לאחר שימוע. ויש כבר מישהם שכבר בהיסטריה מכך. שמאיימים ומחריבים קברים. לא סתם הם אינם נחים על זרי הסקרים ואחוזים בהיסטריה. אל תאמינו לביטחון שהם משדרים במדיה. בין עמי אני מהלך, ויש להם סיבה טובה להיות בהיסטריה. מי שזוכר - הייתי מבין הבודדים שחזה את עלייתו של טראמפ ואמר זאת לכל מומחי הסקרים החוגגים. ויש אפילו שהפסיקו לדבר איתי בגלל זה.

* במערכת הבחירות ידחפו לנו לטלפונים מבול של סקרים ותעמולת בחירות בהודעות קוליות וב-SMS, בגלוי ובעילום שם. ואין דין ואין דיין. אבל כנקמה, אקדיש את הרשומה הבאה כדי ללמד את קוראי הבלוג כיצד לחסום אותם. רק בשביל זה יהיה שווה לקרוא , ליישם ולהמליץ לחבריכם. יש למה לצפות!

* תעמולת הבחירות הזו תהייה מלוכלכת מכל מה שהכרנו בעבר. תעמולה שתתבסס לא על אידיאולוגיות ועובדות (אלא על פיקציות שהעסקונה המפלגתית מוכרת כ'עובדות' - לציבור בעל זיכרון של דג). זו תהייה תעמולה מלוכלכת ברשת, שמבוססת על השמצות אישיות, על הסתות, פילוג וגזענות. הנה דוגמה אחת שנדחפה לסמרטפון שלי היום. והרי אני מביא אותה כאן לדוגמה, אך בצנזור הכותרת:

אַבָּא שֶׁלִּי

לְאַבָּא שֶׁלִּי יֵשׁ סוּלָּם
וְקָדֶנְצְיָה רְבִיעִית בֵּינְתַיִים
וְאַבָּא שֶׁלִּי הוּא מוּשְׁלָם
הוּא לֹא רוֹאֶה בָּעֵינַיִים

יֵשׁ לוֹ אִישָּׁה חֲמוּדָה
מְדַבֶּרֶת חָזָק עִם הַיָּדַיִים
הִיא שׁוֹתָה רַק שַׁמְפַּנְיָה וְרוּדָּה
וְאוֹהֶבֶת לִזְרוֹק נַעֲלַיִים

וְאַבָּא שֶׁלִּי הוּא הַטּוֹב מִכּוּלָּם
וְאַבָּא שֶׁלִּי הוּא הֲכִי בָּעוֹלָם
וְרַק בִּגְלָלִי הוּא הָאַבָּא שֶׁלִּי
כִּי הִבְטִיחַ הוּא לִי
שֶׁיּוֹם אֶחָד -
כָּל זֶה יִהְיֶה שֶׁלִּי

אַבָּא קָנָה מַתָּנָה
צוֹלֶלֶת שֶׁשָּׁטָה בַּמַּיִם
וְאַבָּא הֵבִיא לִי בּוּבָּה
בִּדְמוּת שַׂר שֶׁמּוֹחֵא לוֹ כַּפַּיִים

לְאַבָּא גַּם יֵשׁ אֲוִוירוֹן
וְצָבָא נֶאֱמָן שֶׁנִּשְׁבָּע לוֹ
לְאַבָּא שֶׁלִּי יֵשׁ עִיתּוֹן
הוּא כּוֹתֵב בּוֹ אֶת כָּל מָה שֶׁבָּא לוֹ

וְאַבָּא שֶׁלִּי הוּא חָכַם מִכּוּלָּם
וְאַבָּא שֶׁלִּי הוּא הַטּוֹב בָּעוֹלָם
וְרַק בִּגְלָלִי הוּא הָאַבָּא שֶׁלִּי
כִּי הִבְטִיחַ הוּא לִי
שֶׁיּוֹם אֶחָד -
כָּל זֶה יִהְיֶה שֶׁלִּי

אַבָּא אוֹמֵר שֶׁכּוּלָּם מְשַׁקְּרִים
אוֹהֲבִים רַק לָבוֹא בִּתְלוּנוֹת
הוּא אָמַר לִי כְּבָר אָז: "הַחַיִּים כֹּה קְצָרִים
אִם אֵין לֶחֶם, תֵּלֵךְ לְזוֹנוֹת".


אני רוצה להדגיש שלמרות שהשיר הזה מעלה בי חיוך, אני ממש מתנגד ומוקיע התנגחות בסגנון כזה. למרות שנשוא השיר עצמו - אינו בוחל בהשמצות ובהסתות ובאצבע משולשת כלפי אחרים ברשת.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אפשר להשאיר תגובה כאן